Ursprungligen postat av Teamtouchdown
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nylontafs till jerkfiske
Collapse
X
-
sigpic
http://fiskeigemenskap.se
Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske
-
Jag kör aldrig med titan eller liknande utan enbart fluorocarbon eller nylon. Om man jämför fc och nylon har i alla fall inte jag märkt någon skillnad resultatmässigt i antal kontaker eller fångade gäddor. Nylon har ju fördelen (normalt sett) att den är billigare. Dessutom är den lite mjukare vilket gör det lättare att få till knutarna. En polare påstår att han har fått en 1,0 mm nylon kapad av en gäddflabb men det är inget jag har varit med om än så länge. Däremot byter jag tafs om den blivit märkbart rispad eller böjd efter en voltande gädda eller så, men det kan man ju unna sig med så pass billigt material.
Kommentera
-
Mycket intressant, bra knut men jag hade lite svårt att hänga med på exakt hur knuten går då du håller tummen över själva varven i varje bild, är väl jag som är dum men en bild typ sån här vore bra
Sen en fundering, tiden innan flätlina så vare bara nylon, även om många hade 0,50 - 0,60 så höll det inte för en gäddkäft när linan gick tvärs över tänderna från ena mungipan till den andra, så jag har svårt att se att en 1,0 ska hålla för en stor gädda. Men om vi bortser från det.
Vad är fördelen annars med nylon? mot wire-tafs, dagens mångtrådiga coated wire är både smidig och billig?Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggVad är fördelen annars med nylon? mot wire-tafs, dagens mångtrådiga coated wire är både smidig och billig?
Ok, det går ju att öka/minska vikten med hjälp av krok och fjäderingar, men tex kan du få en shallow busterjerk i stort sett svävande med en nylontafs.
För min del är det fortfarande i test stadiet...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggMycket intressant, bra knut men jag hade lite svårt att hänga med på exakt hur knuten går då du håller tummen över själva varven i varje bild, är väl jag som är dum men en bild typ sån här vore bra
[ATTACH=CONFIG]40735[/ATTACH]sigpic
http://fiskeigemenskap.se
Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggMycket intressant, bra knut men jag hade lite svårt att hänga med på exakt hur knuten går då du håller tummen över själva varven i varje bild, är väl jag som är dum men en bild typ sån här vore bra
[ATTACH=CONFIG]40735[/ATTACH]
Sen en fundering, tiden innan flätlina så vare bara nylon, även om många hade 0,50 - 0,60 så höll det inte för en gäddkäft när linan gick tvärs över tänderna från ena mungipan till den andra, så jag har svårt att se att en 1,0 ska hålla för en stor gädda. Men om vi bortser från det.
Vad är fördelen annars med nylon? mot wire-tafs, dagens mångtrådiga coated wire är både smidig och billig?
Fördelarna med nylon/fluorocarbon: Den stora fördelen är ju att den är i princip viktlös i vattnet vilket är en stor fördel vid grunt fiske. Nylon och särskilt fc lär väl också vara mer osynlig i vattnet än wire. Och så att det är enkelt att knyta nya tafsar. Och så priset.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Simen Visa inläggEn undring... Många säger ju att man ska ha en "styv" tafs till jerkfiske men nylon kan ju inte vara speciellt styv?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av EsoXLucius75Tjena,
Behöver lite snabb assistans då jag lyckats köpa
några märkliga dubbel hylsor jag...1 Foto-
Kanal: Tackel-/riggtillverkning
2024-10-12, 15:00 -
-
av alfons74Hej!
är det någon som använt Wigglers Big Cork-screw istället för vanlig Beteslås till havsfisket?...2 Foton-
Kanal: Tackel-/riggtillverkning
2024-04-27, 11:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
|
5 svar
270 visningar
0 gillar
|