Nylontafs till jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylontafs till jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det här en bra lina ?
    Click image for larger version

Name:	Strike Wire Nylon.jpg
Views:	1
Size:	26,5 KB
ID:	1766845
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Är det här en bra lina ?
      [ATTACH=CONFIG]51086[/ATTACH]
      aa ja gillar den, man ser enkelt vart den e skadad eftersom den är tjock o glasklar.
      dock så använder ja crimps till den.

Kommentera

Japp den knuten jag använder mig av Exxet.
        Under förra säsongen hade jag inte en enda av den här tafsen som gav vika för gäddtänder så jag hoppas att det håller i sig =)
        Mycket nöjd med den och har även samma variant fast med mindre lekande och beteslås till övrigt spinnfiske. Har stl. 5 på lekande/lås till jerk och stl. 7 till jigg mm.

Hejsan såg att någon namngav knuten till att heta perfection loop, hittade denna bild på nätet. Är det rätt knut Andreas ?

[ATTACH=CONFIG]51066[/ATTACH]

Sedan en fråga: Vad är den största skillnaden mellan nylon och fluorcarbon ?

Priset skiljer ordentligt ser jag,
        Men står fördelarna i proportion till prisökningen ? Vilka är då dessa fördelar ?
        Mer nötningståligt sägs på många håll, är det så ?
        Någon mer fördel ?
        sigpic
        http://fiskeigemenskap.se
        Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Kommentera

Är det här en bra lina ?
          [ATTACH=CONFIG]51086[/ATTACH]
          Yes, grymt nötningstålig men lite styare än berkley.
          Körde den ett tag också men den tog slut
          Jag är 90% säker på att Strike Wires FC och nylon tafsmaterial görs av Japanska YGK, bra skit.

Jag byter tafs rätt ofta eftersom dom är så otroligt billiga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Har också hör sådant ja, men kan inte hålla med. Att köra med nylonlina som huvudlina vid jerkfiske lär väl inte vara någon höjdare eftersom direktkontakten med betet försämras. Som tafs är det däremot en helt annan femma eftersom 30-40 cm tjock nylon/fc bara ger en minimalt försumbar stretch/töjbarhet.
            Gammal post men tråden verkar ju leva. Brukar göra FC tafsar upp mot 60cm långa. Inta bara för att inte riskera att gädda får vanliga linan i munnen, utan även för att om man får en repa i tafsen av gäddtänderna så brukar man bara kunna ta och kapa tafsen och knyta om den till en kortare.
            #OneFly
            http://vimeo.com/onefly
            http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Då blir det inköp av Strike Wire Shock Leader. bra att den är lite styvare då jag föredrar det. Har alltd kört med Wire-tafs av olika märken, mest Carbon i 40 å 60 Lb till spinnfisket och Grövre Stålwire till Jerk.

Men nu ska det knytas Nylon-Tafsar. Har aldrig gillat knutar i en tafs då min erfarenhet är att linan gärna hakar i knutarna om draget vobblar i utkastet. Men samtidigt har jag dålig erfarenhet av Crimps och att det glider i Crimpsen, alt. att det går av precis i Crimpskanten vid provbelastning. Carbon-wire tvistar och smälter jag ihop samt förseglar änden med ett löst klämt Crimps.

Men nu får det bli att prova Knuten nylon, funderar på att skydda, täcka knuten under krympslang för att erhålla en slät utsida, då tänkte jag prova att behålla nån cm utstick på kapad linände vilket läggs parralellt med linan under krympslangen.
              Vad tror ni om det ?
              Funderar lite på dim. 0,90 1,00 eller grövre ?
              På knutbilden så är friänden kapad väldigt tight inpå knuten, funkar det ?
              låser ni extra med superlim ? eller behåller ni längre friände ?

Tafslängd vill jag ha så lång som spöt tillåter, Spöt avgör tycker jag hur mycket uthäng som är optimalt att kasta med. Med mitt 9 fot Shopper kör jag gärna runt 60 kanske 70 cm. Jerkspö 6,6 vill jag ha max 40-45 cm tafs.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Finns massor med beskrivningar på perfekt lopp , men denna tycker jag är lättast att följa
                Click image for larger version

Name:	perfectionloop.gif
Views:	1
Size:	5,3 KB
ID:	1766851

Om jag knyter använder jag inge superlim lämnar 1-2 mm & jag kör med florcarbon 0,90 & det tycker jag känns lite grovt att jobba med , trivdes bäst med nylon 0,80 .
                Får känslan av att allt från 0,70 & upp är säkert ingen tycks ha tappat fisk pga tafsen .

Kommentera

Brukar göra uniknot. Brukar också limma på knutarna. Men idag gjorde jag en fluotafs med klämma. Har dragit i den, och det sitter hårt som satan.

Och så är det väldigt kul o pilla med sånt här nu när fiskesuget är på topp.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                    Brukar göra uniknot. Brukar också limma på knutarna. Men idag gjorde jag en fluotafs med klämma. Har dragit i den, och det sitter hårt som satan.

Och så är det väldigt kul o pilla med sånt här nu när fiskesuget är på topp.
                    Det är halva nöjet att gå igenom utrustningen, smörja upp alla rullar fast man smorde dom innan vintern (2 ggr i ren frustration)

Satt och kollade runt på lite gamla trådar och fann en länk till den här knuten. Någon som kört med den ?

Det står att den är för flourcarbon men borde funka till nylon också, Det som skiljer är ju att som Andreas sa att Perfection ger en fritt upphängt beteslås medans denna knut låser fast betselåset.

Försöker måla upp i huvet vilka för å nackdelar det ev. kan ha på betesgången

Kommentera

Dessa knutar kan vara ganska så krångliga med fluocarbon då det är ett så stelt material, och loparna har en tendens att lägga sig övervarandra ( i alla fall för mig ). Annars brukar jag bara göra vanlig clinch och dra åt som satan och massor av superlim i omgångar. Ingen har nånsinn gått upp, och det är kul att pilla med på vintern.

Sen blir jag uttråkad och klipper sönder dom och köper mer material och knyter nya och sen samma sak igen. Tidsfördriv.

Har gjort två med klämmor med hängande beteslås. Får ser hur det blir. Blir nog fint fint.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18