Billigt sätt att skaffa sig bra torrfluge, hackle bas sortiment - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billigt sätt att skaffa sig bra torrfluge, hackle bas sortiment

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Billigt sätt att skaffa sig bra torrfluge, hackle bas sortiment

Whiting har tydligen något som kallas för "Whiting introductory pack. Det består av 4 st halva Whiting bronce tupp nackar eller dito saddle. Det pack som kommer med nackar är väl inte så där värst intressant i och med att Whiting har en vit nacke med i kitet förutom en brun, en blue dun och en grizzly naturell.

Men däremot saddle kitet har en svart saddle. Och tydligen är stråna på dessa saddle hackle så pass korta i stråna att man klarar att binda torr flugor från #12 till #16. Och det brukar ju räcka för de flesta situationer.

Skulle dock inte rekommendera att försöka binda torr flugor på någon billigare variant av saddle.

Fördelen med saddle i detta fall, är att de ruskigt långa hacklen, gör att du kan binda upp ett antal torrisar från samma fjäder. Och 666:- är ju ett mycket bra pris.

Nu har tyvärr Mistpool slut på dessa för stunden. Men de får väl in. Så du som är intresserad? Kan ju hålla koll på detta hos Mistpool.

Ett annat sätt att komma ännu billigare undan med bas nackarna är att köpa en brun, en grizzly och en svart 1/2 Metz #3 nacke. Dun / blue dun nacken är den minst viktiga i sammanhanget och kan köpas till senare.

Riktigt bra pris på dem hos taimen.com. Här i landet är en halv sådan nacke ca. 100:- dyrare.

Online fishing store with a wide range of fly fishing equipment. Rods, reels, fly lines, fly tying materials, wading gear, boots. Visit Taimen - your fly fishing store.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 16:35.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Har köpt en ½ metz nacke samt köpte ett combokit med 2st ½ nackar från whiting med grizzly och ljusbrun. Tycker att kvaliten på fjädrarna mellan dessa 2 märkena är stor. För min del kommer det att bara införskaffas whiting nackar framöver. Kostar lite mer men tycker det är värt det när man väl sitter vid bindstädet. Båda nackarna är riktigt fina o göra torrflugor på men whiting är snäppet vassare, så har man råd satsa på det istället.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Hej!

Det förvånar mig att du säger så. Jag har 4 st Whiting Bronce och 3 st Metz #3 och jag tycker inte det är någon skillnad alls. De tycks mig lika bra allihop. Men du kanske köpte en annan typ / högre kvalitet av Whiting nackarna?

Kommentera

Man ska även tänka på att det kan skilja i kvalitet mellan olika färger. Det finns en del färger där fibrerna blir styvare. Har dock dålig koll på vilka.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

whiting bronce och metz 3. tycker att whiting har längre och jämnare fjädrar. Ska fota 1 fjäder från metz och whiting. kanske gått på en nitlot gällande metz nacken
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Jag tror att det är som du säger att du har haft litet otur med Metz nacken. Jag lus kollade mina nackar just nu. Och jag kan då inte se någon skillnad värd namnet. I morgon när jag får tillbaka min kamera från grannen, så kan jag lägga en av mina Metz och en av Whiting nackarna sida vid sida och sedan lägga upp fotot här.

Kommentera

svårt o få bra bild men ska försöka förklara i enkla ord. Fjädrarna till storlek 12-14 och neråt har längre fjädrar än vad metz nacken. Sen såg jag att min metz nacke måste komma från en vintertupp har mycke "dun" i roten på varje fjäder som kryper långt upp på fjäderskaftet. Tror att man fick tag på nån dålig nacke :-(

Men som hackelmaterial funkar båda utmärkt men i mitt fall så va whiting av bra kvalite helt enkelt medans metz är väl andra sorteringen eller nått

Kommentera

Tråkigt att du fick en halvdan Metz! Men pris skillnaden mellan Metz och Whiting av samma kvalitet brukar ju inte vara stor. Så kör på med Whiting då. För Whiting har jag hittentills inte sett något dåligt ex. av.

Kommentera

Köpte ett whitning pack på tradera, tuppnacke blev det, måste säga att jag är riktigt nöjd med det! helst med tanke
                  på att jag bara bundit med indiska nackar tidigare. Grizzlyn och den bruna nacken är riktigt bra men den svarta är det lite svårt att plocka ut hackel med rätt längd på, konstigt nog, tar gärna mot förslag vad jag kan göra med den vita nacken! Följdfrågan blir naturligtvis har färgen på hacklet så jäkla stor betydelse? är det inte mest ett flytetyg för torrisarna......

Kommentera

Hej!

Ja, har du bundit på indiska nackar tidigare så kan jag förstå att du blev glatt överraskad av Whiting nackarna
                    Det är ju inte bara en stor skillnad i flyt förmåga. Flugorna kräver ju bara 3 - 4 varv Whiting eller Metz hackle för att få en fin "balett kjol" att stå på.

Ang. den vita nacken. Färga den vet jag! Då kan du ju passa på att färga den i en färg du saknar för tillfället. Dark olive, Golden olive eller Blue dun = blå - grå är ju nyttiga färger att ha till torr flugor.

Färg pulver här: http://h2o-flugfiske.se/flugbindning...rd-fargpulver/

Men ha gummi handskar på dig när du färgar! Annars har du en del tuff rengöring att se fram emot.

Jo, vissst har färgen på hacklet en del betydelse. i synnerhet när man binder imitationer.

Och grizzly, har ju den förmågan att ge flugan ytterligare ett intryck av rörelse.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 22:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X