Ursprungligen postat av Sittin
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
dagens fluga
Collapse
X
-
Det kan det nog absolut vara. Jag har för mig att jag nån gång hört att det skulle vara en större slända och att fisken är galen i den. Och det kan man ju förstå Såg ju dösmarrig ut.
Men den bakkroppen känns svår att få till. Speciellt när ens fingrar ser ut som boxersvansar.
Och en annan sak. Det står "Ribba med tråden bakåt. När kroppen är lagom lång avsluta med några extra varv, följ sedan segmenteringen framåt" Då blir det väl ribbingen "kryssad". Det kunde inte jag se iaf.
Edit. Grym sida. Tack för denSenast ändrad av Sittin; 2015-01-06, 17:26.
Kommentera
-
Snygg imitation det där! Här är litet mer Rocken info:
Sittin?
Gör dagslända bakkroppar a la' Dave McPhail :
Jag använder en medium säkerhets nål som jag har rätat ut. Och gör varje led separat. Först 4 - 5 varv tråd för att fästa tråden till bakkroppen och sedan whip finishen. På så sätt blir verkligen varje led separat. Dra inte åt för hårt bara! Då kan det bli besvärligt att få bakkroppen av nålen. Foamen, expanderar ju när bakkroppen har kommit bort från nålen så att tråden dras åt litet till i alla fall.
2 mm tjock foam är lagom. + en mörkt olivgrön , vattenfast tusch penna då.
Edit.
Lägg en droppe superlim uppe på kroken innan du fäster in foam kroppen. På så sätt undviker du att den börjar att vrida sig sedan.Senast ändrad av Jock Scott; 2015-01-06, 19:10.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Bra läsning där Jock.
Å sant är det att även fula flugor fångar fisk. Eller rättare sagt "slarvbyggen". Det kan jag skriva under på
Dave är ju en sån där perfektionist samt skicklig bindare jag har tittat på många timmar. Kanske för många
Hans bakkroppar har jag gjort många av.
Men det som jag myser igång mest på är att hitta nya tekniker att göra saker på.
Det senaste jag hittade var faktiskt vingen på mitt bidrag (som ju i mina ögon är så påhittigt att man ramlar raklång baklänges) samt hur man "spinner" eller "dubbar" en bakkropp på en nål. Även det smart och kul, men faktiskt inte i närheten av hur man gör vingen.Senast ändrad av Sittin; 2015-01-06, 19:28.
Kommentera
-
" "Rocken" är vår största dagslända. Den kallas också för åsandslända och heter Ephemera danica på latin."
All info finns under länken som jock postade
Intressant sätt att binda bakkroppen på med cdc fjädrar och fasan måste testas nån dagFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sittin Visa inläggBra läsning där Jock.
Å sant är det att även fula flugor fångar fisk. Eller rättare sagt "slarvbyggen". Det kan jag skriva under på
Dave är ju en sån där perfektionist samt skicklig bindare jag har tittat på många timmar. Kanske för många
Hans bakkroppar har jag gjort många av.
Men det som jag myser igång mest på är att hitta nya tekniker att göra saker på.
Det senaste jag hittade var faktiskt vingen på mitt bidrag (som ju i mina ögon är så påhittigt att man ramlar raklång baklänges) samt hur man "spinner" eller "dubbar" en bakkropp på en nål. Även det smart och kul, men faktiskt inte i närheten av hur man gör vingen.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ja se där. Hade inte en tanke på att luftmotståndet minskar
Jo alltså, jag håller inte direkt på å pillar ihjäl mig med mina "bruksflugor" (vilket även dessa också kommer bli), men det kan va kul å sitta å dona nån timma med nån enstaka fluga ibland. Man får liksom lite djupare materialkännedom tycker jag. Dessutom går bruksflugorna snabbare att sladda ihop efter ett sånt djupdyk. Dom blir till å med snyggare och funkar bättre.
Men frågan är om dom lockar fisken mer? Kanske
Kommentera
-
Nä, inte jag heller. Och oftast är de flugor man får mest fisk på så är det de mer okomplicerade kusarna. Ingen i världen kan ju påstå att en E 12 är direkt svårbunden t.ex. Men likväl, så är det en rackarns effektiv fluga.
Men visst fan är det kul att sitta och knåpa med ett utställnings ex någon gång då och då.
Och man lär ju sig som du sade att hantera material.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
|
1 svar
131 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av .art