dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ja hu, en del saker man hittar i gömmorna... började ju binda i tioårsåldern, med sytråd och "bindstäd" av en flacktång som jag satte fast i snickarbänken hemma i källarn... flugorna såg så klart ut därefter.
    Häromåret skänkte jag nåt halvkilo gamla flugor till nån nybörjare som orkade rensa krok.
    Gamla laxjärn strippar jag däremot själv då och då, så även en del krokar i udda storlek eller form man köpt på sig. Vanlig krok däremot är för billig i förhållande till min ork att peta med det, då skänker jag hellre till andra.

Vad är egentligen preskriptionstiden för en fluga man bundit?
    En del av smörjan man hittat i gamla askar och så är ju lite, ehm, speciella (ok, bundna när man var barn och inte kunde ett smack om entomologi etc, och lååångt innan internet fanns att tillgå, och på tiden man inte hade råd med nå roligt material).
    Griffith gnat bunden på en #4 streamerkrok...
    #12 torrfluga med orange streamerhackel, fiberlängd ca 2 cm...
    Dagsländenymfer i barkbrunt, bundna efter recept i nån bok. 20 st i #8... en hel påse flyrite åt fanders
    Nattsländepuppor i #8, bundna av knall-orange sälhår...

Tänk så mycket krok man slösat i sina dagar... :P
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
      Ja hu, en del saker man hittar i gömmorna... började ju binda i tioårsåldern, med sytråd och "bindstäd" av en flacktång som jag satte fast i snickarbänken hemma i källarn... flugorna såg så klart ut därefter.
      Häromåret skänkte jag nåt halvkilo gamla flugor till nån nybörjare som orkade rensa krok.
      Gamla laxjärn strippar jag däremot själv då och då, så även en del krokar i udda storlek eller form man köpt på sig. Vanlig krok däremot är för billig i förhållande till min ork att peta med det, då skänker jag hellre till andra.

Vad är egentligen preskriptionstiden för en fluga man bundit?
      En del av smörjan man hittat i gamla askar och så är ju lite, ehm, speciella (ok, bundna när man var barn och inte kunde ett smack om entomologi etc, och lååångt innan internet fanns att tillgå, och på tiden man inte hade råd med nå roligt material).
      Griffith gnat bunden på en #4 streamerkrok...
      #12 torrfluga med orange streamerhackel, fiberlängd ca 2 cm...
      Dagsländenymfer i barkbrunt, bundna efter recept i nån bok. 20 st i #8... en hel påse flyrite åt fanders
      Nattsländepuppor i #8, bundna av knall-orange sälhår...

Tänk så mycket krok man slösat i sina dagar... :P
      Preskriberingstiden är ju 5 år på pinsamma flugor, trodde det stod skrivet i alla förpackningar krok man köper

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	20140415_190014.jpg
Views:	1
Size:	219,2 KB
ID:	1773162Click image for larger version

Name:	20140415_190220.jpg
Size:	210,9 KB
ID:	1773163

Provade att binda flicksländenymfer för första gången. Har aldrig fiskat med såna heller. Och vad jag förstår ska dom vara bra på regnbågen, men jag fiskar ju öring. Så dom borde väl gå bra på vild sjö öring i maj?

Klart man kan förbättra flugorna.. så här i efterhand skulle jag haft material på den främre kroppen som täcker för glappet mellan bakre och främre kroppen. Men ääähh

Kommentera

• det där gapet kan du lätt fylla i efterhand, inga som helst problem. Har testat flicksländenymf imitatationn några gånger, men aldrig fått nått på den. Men som sagt tror man inte på flugan man fiskar med så får man ingen med den heller
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Flickslände nymfer, är en av mina absoluta favoriter i P&T vattnen. Den förekommer ju i både strömmande så väl som i stilla vatten. Och funkar även fint för vild Brun Öring och Harren. Konstigt nog verkar fisken nästan helt ointresserad av den färdiga sländan. Men jag har fått bågar där levande sådana nymfer har krupit ur munnen på firren, och magen har varit knökfull av sagda nymf. Den ska fiskas med små knyckar ( Ca. decimeter långa ) i en serie om 5 st och därefter en mycket kort paus och sedan en ny serie knyckar. Alternativet är att ta hem den ganska sakta med hand twist. Denna metod i stilla vatten d.vs.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-15, 23:00.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• min första laxfluga.
              Click image for larger version

Name:	2014-04-17 23.58.07.png
Size:	292,9 KB
ID:	1773179

Kommentera

• Ursprungligen postat av philipo Visa inlägg
                min första laxfluga.
                [ATTACH=CONFIG]67239[/ATTACH]
                Snygg fluga! =)

Kommentera

• Idag blev det bindning av nått jag verkligen saknade i asken.. nämligen Vulgator, spinners.

Hjorthår är grymt att binda som bakkropp! Sen blev det cdc vingar..första gången jag bundit med cdc blev rätt nöjd med dom!

Name:	20140418_172104~2.jpg
Size:	341,5 KB
ID:	1773194
                  Senast ändrad av niseye; 2014-04-18, 18:31.

Kommentera

• Bäcksländenymf i #10. ett mönster som jag läst i Oliver Edwards bok.

Name:	SG1L2234.jpg
Size:	251,4 KB
ID:	1773191

Name:	SG1L2237.jpg
Size:	276,9 KB
ID:	1773192

Name:	SG1L2238.jpg
Size:	270,5 KB
ID:	1773193

Jag gillar hans flugor. Det är lite pill med dom, men de blir väldigt naturtrogna.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	Black Widow Spider.jpg
Size:	12,9 KB
ID:	1773195
                      Kan man kalla för naturtroget

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X