dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fina Har öron detta. Och får de dra in litet av malt doften från det du har i glaset också? Så blir de säkert en smash hit vid fisk vattnet.

Absolut är den nymfen väldigt nyttig att ha i ett antal storlekar. Skulle för allt i världen inte vilja vara utan den i asken!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-15, 11:14.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ja, med småbarn hemma blir det inte mycket action inte!
      Tvååringen här brukar hjälpa till att sortera mina verktyg och material... dvs; jag har ibland väldigt svårt att hitta vad jag behöver.

Lite sisådär skärpa, men det tar sig iaf. La till en ribbing av mirage flash, och restbiten fick hamna i vingen. Stjärten av kricka fick bli utbytt mot microfibets, lite mer styvsel i det materialet.
      Click image for larger version

Name:	IMG_935233.JPG
Views:	1
Size:	363,2 KB
ID:	1772784Click image for larger version

Name:	IMG_935433.JPG
Size:	376,1 KB
ID:	1772785Click image for larger version

Name:	IMG_935833.JPG
Size:	577,7 KB
ID:	1772786
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Snygga kreationer. Du tycks kunna behålla fokus trots den lilla hjälpredan som är igång runt dig. Nu har du lurat igång mig att testa mixat hackel också.

Kommentera

• Tja, jag passar ju på när han sover... annars går det inte.
          Katterna får jag ibland hålla instängda i andra rum och så, den tjocka är förtjust i att äta fjädrar, glitter, och, gummiben, den smala är förtjust i att ockupera "min" flugbindarstol, och blir rätt så vass om fötterna när hon är på det humöret...

Sen är ju bara frågan vilka färger och storlekar man ska binda dom här i egentligen... Jag är tillräckligt nöjd med formatet för att kunna tänka mig att göra många av dom, dom var ändå förhållandevis enkla.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
            Tja, jag passar ju på när han sover... annars går det inte.
            Katterna får jag ibland hålla instängda i andra rum och så, den tjocka är förtjust i att äta fjädrar, glitter, och, gummiben, den smala är förtjust i att ockupera "min" flugbindarstol, och blir rätt så vass om fötterna när hon är på det humöret...

Sen är ju bara frågan vilka färger och storlekar man ska binda dom här i egentligen... Jag är tillräckligt nöjd med formatet för att kunna tänka mig att göra många av dom, dom var ändå förhållandevis enkla.
            Jo, jag har ju en kisse självt så jag vet hur de är?

Du har ju en Vulgata i den du band. Varför inte en Danica variant också i storlek 12 och med gul oliv färg till största del. Och binder du den i # 16 och grå? Då har du ju Baetis Rhodani. Mixa det gråa med litet svart och det är en Baetis Nigra. Baetis sländorna, har 2 st. stjärt spröt.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-15, 23:49.

Kommentera

• Dagens fluga fick bli några spiderflugor

Name:	DSC_0165.jpg
Size:	287,8 KB
ID:	1772894Click image for larger version

Name:	DSC_0169.jpg
Size:	494,3 KB
ID:	1772895

Name:	DSC_0178.jpg
Size:	226,9 KB
ID:	1772896Click image for larger version

Name:	DSC_0185.jpg
Size:	211,2 KB
ID:	1772897

Kommentera

• Att ha några olika spiders är aldrig fel. Min favorit är Black and Peacock spider. Trevliga bakgrunder på dina foton också.

Kommentera

• Varför inte låta kulkättingen komma till heders igen? Så funderade jag i kväll när jag inventerade mitt material förråd och hittade en påse med en kedja i. Jag ska erkänna, att jag inte ens mindes att jag hade en sådan kedja liggande i ett skrymsle i min sekretär när jag hittade den. Så går det när man har blivit en "material Ekorre" och samlat på sig ett halvt butiks lager....minst.

Men de gamla ABU Optic streamer och Lax flugorna var ju populära i slutet av 70 talet och en bit in på 80 talet. Jag minns att jag band ett antal då och fick en del fisk på dem också. Min favorit var en Mickey Finn med sådana kulkätting ögon. Det var väl någon flugbindare som levererade till ABU som fick iden att ta en sådan kätting som var vanlig förr i tiden kopplad till hand fat och köks vask proppen, och i stället göra ögon på flugor av den.

Och äldre Laxfiskare, minns säkert den orange Chillimps, Optic flugan som var en mycket förenklad räk imitation, som såg mer ut som en stor och färg glad Palmer fluga än en räka egentligen. Men den fick på sin tid samma super rykte som den rosa Havsörings flugan, Pattegrisen fick efter ett tag för några år sedan. http://www.danishflydesign.dk/Sider/...illimps-uk.htm

Hur som helst, så tillför de där kul kätting ögonen något till flugan som fisken gillar. Inte heller är de så tunga som en guld skalle, vilken kan få flugan att knycka och rycka på ett obehagligt vis när man kastar. Ändå så sjunker en sådan här fluga med huvudet först på ett bra sätt. Ja, om man nu inte ska fiska i väldigt strömt vatten med en flyt eller intermediate lina dvs.?

Här är min version:

En karta med ABU's gamla godingar till Optic streamers.

Kulkätting finns i både guld och vit metall.

Mitt tips är att du sedan du har knipsat av en " hantel ". Att lägga en liten droppe superlim på kroken där du ska ha ögonen. Och sedan linda bindtråden i en "8" rörelse runt skaftet mellan ögonen. Lämna någon millimeter kvar vid krok ögat så att du kan avluta flugan på ett bra sätt.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-23, 20:34.

Kommentera

• Gäddgodis, det mesta på väg till Micke S, nattsländelarver #12-16 (vänster rad med nymph skin, höger rad med flexifloss), och en trave klinkor i #16, svart, grått, och varierande blandningar av gult, oliv och brunt.
                    Börjar komma igång med finliret igen känner jag, nu känns det inte enbart som att ens händer är en bunt falukorv så fort man går under #6/0.

Name:	IMG_9351.jpg
Size:	444,3 KB
ID:	1772916Click image for larger version

Name:	IMG_9353.jpg
Size:	320,3 KB
ID:	1772917Click image for larger version

Name:	IMG_9358.jpg
Size:	220,6 KB
ID:	1772918

Kommentera

• He, he, he!

Jag tycker att det räcker att man går från streamer krok #8 till vanlig krok #14 för att den för ett tag ska kännas väldigt liten att binda på. Hur ska det då kännas att gå från typ # 2/0 Gädd krok till att binda klinkisar och puppor?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X