dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite mer gäddsnask, detta dock på beställning. Ca 35 cm långa.

För övrigt, satan vad besviken man blir när man beställer sculpin wool (flydressing) och upptäcker att tre av fem förpackningar är nåt mjukt och slätt fint skräp som inte går att göra nåt med. Det ska ju vara sånt där tokfrissigt afrokrull som svinto, inte nåt som ser ut som det är taget från Harald Hårfagre i tvåårsåldern...
    Likaså nöjet när man öppnat sitt paket med flashabou och upptäcker att just den där klämman man lyfte i liksom inte sitter kvar i bunten med flashabou...

Click image for larger version

Name:	IMG_9304.JPG
Views:	1
Size:	715,0 KB
ID:	1769167
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Fina flugor! Har du några tips om man vill börga att flugfiska gädda med ett klass7/8 spö? Tack i förhand.

MVH Linus

Kommentera

• Viktigast: Skaffa en gäddlina.
        Vision Big Daddy, Guideline Pike, Rio Pike, etc.
        #8, intermediate om du har ett 7/8-spö.

Skaffa en plastcoatad wiretafs med, Visions är bra, finns säkert fler. (plastcoatingen gör att man kan tvinna wiren och smälta ihop den med tändare, skitsmidigt).

Skaffa bra gäddkrokar, och gör en stinger-rigg (http://www.youtube.com/watch?v=9sXXm3PNgQo)

Har du inte material till att göra gäddflugor, speciellt inte i så många färger?
        Köp ett par gäddflugor först, och testa så du faktiskt tycker det är roligt, innan du bränner 2000 på material till gäddflugor i "alla" färger.
        Bäst är väl att börja med "en ljus, en mörk, och en färgglad" eller nåt sånt, t ex vit, svart/silver, och epilepsifärgad i orange och grön eller motsvarande.
        Enligt tips från Herr Bauer själv är det också bra att börja kasta med lite mindre flugor tills man fått in tekniken ordentligt, börjar man med en 40 cm lång sheephead är det stor risk att man bara trasslar sig, kastar 4 meter, och sen tröttnar...

Du kan få några av mina gamla, så kan du testa, PMa adress så kommer dom nån gång nästa vecka.
        Dom är bundna på vanlig tub, så dom kanske inte håller i evighet, men dom lär väl hålla en handfull hugg per styck i alla fall.

Kommentera

• Jag hittade en lite större bindkrok bland mina bind grejor och började att binda in vanligt silver tinsel bakåt så att jag fick som något slags flach bakot och sedan använde jag marabou fjädrar och lindade fast det som typ ett hackel framot och då använde jag lite olika färger och så band jag in koppartråd länst framm för att förtynga flugan och lite gummiben så hade jag en ja ganska fin gäddfluga iallafall. Tror du att det går att använda en vanlig flytlina som jag har till spöt och börga med så att jag inte köper en lina som jag inte vet om jag kommer att ha nytta av?
          Har bara en rulle med en spole och det går inte att fåtag på en extra spole till den så om jag ska ha en ny lina så måste jag köpa en till rulle. Är ju endast 14 år och vet inte hur mycket pängar jag skulle vilja lägga ut.

MVH Linus
          Senast ändrad av Linus ÖRING; 2013-07-28, 10:47.

Kommentera

• Flytlina är nog det minst användbara egentligen, intermediate eller S3 är nog det mest allround.
            Vanlig flytlina är nog svårt, speciellt den där delen med "vanlig".
            Du "behöver" en lina med tillräckligt tung klump för att kunna få ut flugorna, iaf om du ska kasta lite större eller tyngre flugor.

Det går bättre att använda en gäddlina som "vanlig" lina än det går att använda en "vanlig" lina som gäddlina, om vi säger så.
            Senast ändrad av Troll; 2013-07-29, 12:18.

Kommentera

• Köpte hem j:sons koncept härom dagen (nattsländan). Jag har inte bundit några än. Är det någon som testat denna typ av flugor samt fiskat med dom?

Kommentera

• Jo, jag har bundit några sådana. Men deras ving material är jag inte riktigt glad åt. Tål inte Loon Aquel torrfluga impregneringen som jag har som favorit. Vingen, blir helt sladdrig av det.
                Men själva flugan, ser ju väldigt trevlig ut för det.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Det var det jag föll för. Flugans utseende är ju grymt.
                  Tråkigt att det inte funkar med medlet. Behövs det verkligen? De är ju gjorda utav foam.

Kommentera

• Njae, jag tror nog att man klarar sig rätt bra utan flyt medel egentligen på denna typ av flugor. Men jag brukar lägga på det just in case.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Nu har jag gjort min första fluga med Json systemet. Det fick bli en kläckare.
                      Click image for larger version

Name:	SG1L1598.jpg
Views:	1
Size:	171,2 KB
ID:	1769544.

Måste säga det att det var väldigt trevligt att binda med detta material.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X