dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kläckare. Kör dock latemansvarianten tills jag vet hur "bra" dom är och binder bara två-tre av varje...

Click image for larger version

Name:	IMG_9263.jpg
Views:	1
Size:	192,7 KB
ID:	1767628Click image for larger version

Name:	IMG_9264.jpg
Size:	187,2 KB
ID:	1767629Click image for larger version

Name:	IMG_9265.jpg
Size:	189,7 KB
ID:	1767630Click image for larger version

Name:	IMG_9266.jpg
Size:	187,8 KB
ID:	1767631
    Click image for larger version

Name:	IMG_9267.jpg
Size:	189,0 KB
ID:	1767632Click image for larger version

Name:	IMG_9269.jpg
Size:	193,6 KB
ID:	1767633Click image for larger version

Name:	IMG_9270.jpg
Size:	191,9 KB
ID:	1767634Click image for larger version

Name:	IMG_9262.jpg
Size:	186,2 KB
ID:	1767627
    Senast ändrad av Troll; 2013-05-07, 07:51.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Fina Nattslände kläckare! De där lär lura ett antal firrar.
      Det är oftast de enkla flugorna som är bäst.

Gör du den där i storlek 16 och 18 också med svart kropp + grå tråd ribbing och en vit eller ljus grå CDC vinge, så funkar den som Fjädermygga kläckare också.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-07, 08:52.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• det där med färgval på flugan har jag inte märkt nån märkbar skillnad på vid fisket. Grå, brun, svart eller oliv har gett lika många hugg. Tror personligen att man ska se lite på flugorna i gråskala när man fiskar torrt. Ska nog bara skillja på ljusa och mörka flugor. Sen finns det klart vatten och där fisken kommer upp till ytan och inspekterar flugan. Men är detaljerna rätt tror jag inte färgen har nån större betydelse förutom om det är en ljus eller mörk fluga
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Intressant tanke, Mojo!
          Gissar på att fisken skiter fullständigt i om det är si eller sådan insekt så länge det ser ut som mat... Små skillnader i färg och storlek kommer väl mest till pass när fisken hunnit bli kräsen...eller när man köpt på sig för många material och vill slita lite på alla olika :P

Kommentera

• Egentligen är nog siluetten och iof. storleken viktigare än färgen. Men personligen så bortsett från vad fisken kan tänkas tycka och uppfatta av de olika färgerna / nyanserna? Så vill jag binda dem i en färg skala som stämmer med den naturliga förlagan. Annars tappar jag litet av tron på flugan. Och då kan det hända att jag inte fiskar den riktigt så som jag borde.

Tron, kan ju försätta berg sägs det ju.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-07, 13:12.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Jo i flugasken är det bra om flugorna har rätt färg med tanke på vad den skall imitera. Jobbigt att plocka upp flugor ur asken och jämföra med en levande vid vattnet eftersom alla är mer eller mindre grå. Har man gula forsländor är det bara o ta en ur asken samma med beatis osv. Lätt och identifiera flugan på detta sätt när det gäller dagsländor, nattsländor har jag bara en färg grå/brun numera men i olika storlekar. Har testat min mojo caddis med både grå, grön, vit och orange foambakkropp och inte märkt nån skillnad alls på huggvilligheten hos fiskarna, kanske för att den ligger under "vingen" vem vet

Men som vanligt är detta med färg och detaljer för oss fiskare och självförtroendet. I princip så skulle man klara sig på guldribbadharöra, svart klinkhammer, streaking caddis och muddler minnow i alla vatten man fiskar i. När det gäller öring, röding och harr
              Senast ändrad av mojoman; 2013-05-07, 13:23.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Lägg till minimalistiska sunrays i helsvart i 3, 6 och 10 cm, så har du laxasken fylld, ej att förglömma.
                Speaking of which, så är det sunrays som står på schemat för eftermiddagen, dock lite fylligare och i grönsvart och orangesvart.

Kommentera

• Har en fråga. Vad brukar ni använda för torr fluga som nappindikator om man fiskar med nymf. Tack i förhand :-)

Kommentera

• Nått som flyter bra. Typ en Streaking caddis,

Kommentera

• Ok finns det fler som har förslag. Tack VonElffors

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X