dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Så du tycker att min flickslände nymf är bra. Hur fiskar man med flicksländenymfer. På vilket sätt kunde min peasent tale nymf kunnat bli bättre jag tycker att den blev bra

Kommentera

• Ja, inget fel på din Flickslände nymf. Den riktiga nymfen, simmar med en slingrande rörelse. Det är därför man försöker att göra bak kroppen och stjärten av så mjuka material typ marabou som möjligt. Är faktiskt en av de få nymferna som är fri simmande. De flesta andra nymferna kryper bara omkring på botten tills att det är dags att kläcka. Så Flickslände nymfen, ska man fiska med korta, ca. 1 dm långa knyckar och ganska fort och dessutom testa på litet olika djup.

Konstigt nog är fisken betydligt mer intresserad av denna nymf än den färdiga sländan. Har vid några tillfällen sett fiskar som var så knök fulla med Flickslände nymf att nymferna t.om krupit levande ur munnen på firren när man har landat den.

O.k mitt misstag. Trodde att den vänstra även den var en Flickslände nymf imitation. Men du skulle fortfarande tjäna på att ge din Pheasant tail nymf en litet annorlunda profil. Korta ned bröstet något litet, och låt bakkroppen gå hela vägen bort till där krok böjen börjar.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-24, 20:28.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
        Så du tycker att min flickslände nymf är bra. Hur fiskar man med flicksländenymfer. På vilket sätt kunde min peasent tale nymf kunnat bli bättre jag tycker att den blev bra
        Kolla in denna video http://www.youtube.com/watch?v=ORK-eDbWQbk

Kommentera

• Vart kan jag köpa billiga bra flugkrokar. Vart kan jag köpa billiga kläckare

Kommentera

• www.Mistpool.com http://webshop.flugbindning.com/ ...

Kommentera

• Vart kan jag köpa tupp nackar med långa fjädrar som har korta spröt

Kommentera

• på alla ställen som har metz eller whittning nackar...........mistpool har dess bla
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Dagens fluga för mig blir en fluga som jag hittade på nätet i dag hos Orvis. Rascal fly.

Ser lovande ut tycker jag. Kan ju bindas i en rackarns massa färg varianter. Men jag band min röd och rosa för vår fisket i P&T pölarna. Funkar säkert fint som kust HÖ och Gädd fluga också.

Recept.

Krok: Streamer krok 2 - 10.

Bind tråd: Valfri färg.

Guld eller silver skalle till förtyngning.

Stjärt: En kort bit kanin strimla i en avvikande och ljusare färg än kroppen / hackle remsan. Gör inte stjärten speciellt lång! Då kan det hända att du har fiskar som bara drar i den utan att krokas.

Kropp / hackle: En längre strimla kanin i en mörkare färg än stjärten. Binds in där du fäste in stjärten med tråden, och viras sedan längs kroken fram till metall skallen. När du har bundit in denna remsa. Borsta upp hår stråna och klipp håret efteråt så att det är kortast längst bak och sedan blir allt längre ju närmare skallen du kommer.

Säkert kan man använda marabou också om man inte vill jobba med kanin.

Horn: 2 st strån Krystall flash i silver eller pearl. Ska ligga uppe på "vingen".

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-26, 11:46.

Kommentera

• kan nog locka till sig en o annan båge, blir ganska livlig/hoppig hemtagning med tanke på guldhuvet
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Jo, man får nog fiska hem den tämligen fort med skalle på. Vill man ha en lugnare gång på flugan? Så kan man ju använda litet bly eller koppar tråd till förtyngning i stället. Och under kanin remsan, straxt innan stället där man gör huvudet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X