dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av axion119 Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]49634[/ATTACH]

En caddis puppa från igår :-D
    kan rekommendera denna fluga varmt, har fiskat riktigt bra för mig! prova gärna göra den fast i gul/beige bakkropp och med brunare hare dubbing ifram oxå!
    Jag hittade denna bilden på riktiga flugan, ganska lik din imitation eller din imitation är lik den naturlige.
    Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	1
Size:	4,6 KB
ID:	1765765

Fint gjord

Kommentera

• En litet mer grön variant så är den en kanon imitation av den riktiga puppan. Men den funkar säkert bra som den är också.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Det kan bli succé med lite hjälp av tuschpennan.

Kommentera

• Sv: dagens fluga

Har lite problem med att hacklen på mina flugor skär igenom ytan när jag provar lägga den i ett glas m vatten. Vad är fel? Hackel: whiting hebert. Lindar 3-4 varv.

Kommentera

• Är ett ganska vanligt problem med de litet styvare torrfluge hacklen lindade vertikalt på klassiskt sätt. Se min Adams här med Whiting bronce hackle. Som tur är, har man inte alls det problemet med de horisontellt hacklade parashute flugorna.

Det finns dock ett gammalt knep att använda glöden på en cigarett eller dyl? Och MYCKET försiktigt värma hackle strånas spetsar så att det blir en liten "fot" på dem.

Ett annat sätt är att klippa ett upp och nedvänt "V" på under sidan av flugan. Och låta de snett nedåt riktade hackle stråna på sidorna bära flugan på ytspänningen. De strån som skär igenom är ju ändå bara en nackdel i och med att de börjar att suga upp vatten fortare.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-23, 13:38.

Kommentera

Okej jag får prova det. Men jag har några mets tuppsadlar också. Kan dom funka bättre då dom inte är lika styva?

Kommentera

• Svårt att säga så här på rak arm. Men troligen så funkar Metz, saddle hacklet bättre. Bind en enkel test torris och pröva först för säkerhets skull.

Edit. Pröva med att linda hacklet i en "X" liknande och litet lutande rörelse för varje höger / vänster varv hackle så får du en större spridning på stråna i spetsarna.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-23, 13:47.

Kommentera

Testade nu med sadeln men samma resultat... får prova att bränna hacklet lite försiktigt.

Kommentera

• Trist!

Ja, pröva med att värma då. Eller som jag skrev innan. Klipp upp ett upp och nedvänt V på under sidan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av philipo Visa inlägg
                      Har lite problem med att hacklen på mina flugor skär igenom ytan när jag provar lägga den i ett glas m vatten. Vad är fel? Hackel: whiting hebert. Lindar 3-4 varv.
                      Vad har du för krok till flugan, kan vara så enkelt att kroken är för tung för torrisar.
                      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X