dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska bli intressant att se!

Det var lite smått meckligt att binda uppochner, så att säga. Krokspetsen är inte där man är van att ha den, och i och med de många sakerna som ska fästas just under den, så blev det lite trixigt.
    Tror jag ska testa att binda en räka på tub och se hur det blir.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	magnus.jpg
Views:	1
Size:	148,4 KB
ID:	1765673Click image for larger version

Name:	mask.jpg
Size:	180,3 KB
ID:	1765674Click image for larger version

Name:	phata.jpg
Size:	152,5 KB
ID:	1765675Click image for larger version

Name:	wiggle.JPG
Size:	921,0 KB
ID:	1765676

Lite blandat, Masken, laxfluga, Magnus och två nymfer med wiggle dub.

Kommentera

• Snygga flugor!

Den där varianten på Masken kan fungera för kust HÖ när Borstmasken leker i april också.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Det är faktiskt det den är tänkt för.
          Ett jämra meck att binda, men jag tror jag fått till en förhållandevis smidig och hållbar teknik. Får lägga upp bilder på SBS sen kanske...
          Den ser dock säkerligen ut som en äggätande igel också i och med den glittriga nosen i orangerosa...

Kommentera

• Ja, jag trodde väl det iof. när jag såg färgerna. Funkar nog i många situationer.

Självt är jag inte speciellt pigg på att binda Masken. För bökigt i mitt tycke.
            Men du kanske har kommit upp med en metod som gör att även jag kan tänkas sno ihop ett par stycken?

Kommentera

• Inget revolutionerande skulle jag tro.
              Köpte en rulle Big Fly Thread (UNI) när jag handlade på Mistpool senast, och konstaterade efter styrketest att den var djävulusiskt stark.

Bakre kroken har två dubbingöglor av just BFT stickande framåt. Sen hänger man den ena öglan på en nål i städet och twistern i den andra öglan (så bakkroken hamnar i mitten), i med marabou, flash och mer marabou, tvinna, och när man sedan lägger de båda med ändarna tillsammans tvinnar allt ihop sig till en rätt bra "korv".
              Sen får man se till att hålla ändarna med en hackeltång medans man gör klart framkroken, där ytterligare en ögla används för att binda in bakkroken och mittsektionen.
              Tog en halvtimme att meckla ihop den här, men gissar på att det går att halvera den tiden när man fått lite mer kläm på det hela.

Kommentera

• Aha!

Ja, det där lät ju litet mindre bökigt.

Tack för tipset!

Kommentera

• tredje klinkhammer jag binder, notera också att jag har gips på vänstra tummen vilket försvårar bindningen!

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	image.jpg
Size:	501,8 KB
ID:	1765697
                    Kvällens fluga!

Kommentera

• Snygga spent wings. Är bara orolig för flyt förmågan hos så pass mycket av just det kropps materialet.

Tips. Klipp en tunn rensa gul, 2 mm tjock foam och linda det till en kropp i stället. Spänn den hårdare baktill på kroppen och allt lösare ju längre fram du kommer på kroken så får du en bra tapering. Bind in vingen precis på det sätt du har gjort. Men vik en bit av foamen över ving fästet och bröstet sedan.

Har du ingen sådan? Så har Panduro hobby fina sådana ark billigt. De kallar detta material för "dekor gummi". Men ta då den foam som inte innehåller glitter.

Brun, grå, ljus och mörk grön, gul och svart täcker de viktigaste färgerna.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-15, 19:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X