dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kul. hur får man maraboun att inte ligga på ytan om man fiskar med flytlina????

Kommentera

• Sjunk linan kommer mest till nytta så här års och i tidigt på våren.

Njae, alla flugor kan ju sjunka lika långt som tafsen är lång även på flyt lina. Sedan, kan man ju dessutom välja att förtynga flugorna med antingen några varv bly eller koppar tråd under flugans kropps material eller med s.k. "guld skallar", som man trär på kroken.

Guld skallens storlek ska ju anpassas efter krok storleken så att inte hålet i den blir för litet eller för stort.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-18, 21:12.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• tack för hjälpen men gör tafsen att flugan börjar skjunka ??? jag har provat olika huvuden men jag får dem inte att skjunka i hand fatet. jag är 13år och har haft mina bind grejor i två månader unefär.

TIPS

ta kedjan från nyckel ringen (ibland finns det en kedja på nyckelringen) ock klipp av två o två kulor från kedjan då får ni jåtte bra ögon till streamern!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Senast ändrad av Linus ÖRING; 2012-11-19, 07:51.

Kommentera

• Linus kan du skriva en lista på vad du har för material ? Då kan jag och andra komma med tips på vilka flugor du kan binda och vilka tekniker du skall använda till dessa flugor. Alltid kul med nya flugfiskare
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• jag har marabou, chennille, påfågel, älg hår, ekorre svans, koppartråd och lite andra saker som man kan binda på kroppen, e12 fjädrar, ock lite andra fjädrar som jag inte vet vad de heter, polygarn, och sånt som man har på kroppen på torr flugor, lite olika storlekar på krok, olika färger på tupp hackel, garn i olika färger.

skriver mer om jag kommer på något mer......

/LINUS

Kommentera

• flugor jag kommer på som du kan binda med dessa material nu är:

påfågelnymf
              montana
              europa 12
              streaking caddis (tror du har renhår och inte älghår)
              wooly bugger
              klinkhammer

Har du köpt ett startkit för flugbindning ? Binder man dessa flugor får du använda dig av dom teknikerna som behövs för de flesta flugorna. Alla ovanstående flugor får man fisk på.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• nej jag har inte köpt ett start kitt jag har fått det mesta men jag har också köpt lite av det. dar är älghår jag var med ock jagade med min pappa den dagen älgen blev skjuten . Tack för tipsen vilka av flugorna är bäst på PT regnbågar?

Kommentera

• alla dom där fungerar på regnbåge, men vid olika tider på årstiden. Just nu skulle jag säga att påfågelnymf, montana och wooly bugger fungerar bäst.

Sen när det är mycke kryp i luften, exempelvis sommaren fungerar europa 12 och streaking caddis bra, ser man dagsländor kläckas eller flyga vid vattnet så fungerar klinkhammer

När man ska välja fluga får titta lite i sin omgivning vad det finns för kryp. Ser du massa flygmyror då får du prova fiska med en sådan fluga. Alting handlar om att försöka luska ut vad fisken äter. Äter den på ytan, precis under eller på djupet

Kommentera

• Du kan kan ju binda masken med. Den tycker jag nästan är ett måste till Regnbågen det tidiga vår/sen höst fisket och under vintern om vädret tillåter.
                    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

• tack för tippsen går det bra att göra streaking caddis med älghår. hur får man maraboun att inte flyta på ytan om man fiskar med flytlina(jag har provar med olika huvuden).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X