dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min "flug fluga"
    Click image for larger version

Name:	P1090918.jpg
Views:	1
Size:	342,8 KB
ID:	1763487

kroken är storlek 14 torrflugekrok
    Kroppen är påfågelhärl,
    vingarna är tunn plast,
    ögonen är rödmålad bränd nylonlina
    benen är rapphönehackel
    </R>

Kommentera

• en vanlig fluga har inte ens jag bundit än, men den där kommer garanterat lura en och annan firre. Men du skulle lagt till hackel för att få flug-flugan att flyta. Klockrent
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        en vanlig fluga har inte ens jag bundit än, men den där kommer garanterat lura en och annan firre. Men du skulle lagt till hackel för att få flug-flugan att flyta. Klockrent
        tack!
        jag ska binda en med hackel om ett tag när jag har fått min nya tuppnacke, då kanske jag lägger upp en ny bild
        </R>

Kommentera

• Ser riktigt bra ut. Testa att göra en med foam kropp. Då behöver du inte mycket hackle på den alls, bara ett par varv som ben.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• "foam-flug-fluga"

Name:	P1090923.jpg
Size:	352,6 KB
ID:	1763490
            </R>

Kommentera

• Där ser man!

Förslag. Gör en midja på kroppen med bind tråden så att du får en tydlig bak kropp på den.

Kommentera

• en ny version "spyflugan" bunden med jock scotts tips

Name:	P1090930.jpg
Size:	305,9 KB
ID:	1763491
                jag tycker nästan att den set ut som en flygmyra med boobyögon, men det skulle bli en spyfluga
                </R>

Kommentera

• Inte dumt alls. Kanske något för bred "midja" bara. Men om du vill ha den mer spyfluga lik? Bind in en något smalare remsa foam så slipper du en del av flyg myra looken.

Nu när jag funderar litet mer över din fluga. Så kan du få en mjukare övergång mellan krok och bak kropp om du börjar med att binda in spetsen på foam remsan där krok böjen börjar och låta den sticka ut bakom kroken i början. För att sedan lägga en tunn sträng super lim uppe på kroken från bak kroppens början vid böjen och bort till där du vill att bak kroppen ska sluta. Vik sedan bara fram foamen ( Sträck den något när du gör detta. Tills att du är nöjd med bredden på kroppen ).

( Limmet, förhindrar att bak kroppen börjar att vrida sig sedan ).

Och tryck till foamen över limmet något efteråt. Spola midjan då. Kan kanske vara en god ide' trots allt?

Pröva så får du se?

Edit. Metoden att binda in en foam remsa på detta sätt och sedan vika den framåt etc. Är bra när du ska binda in rygg sköldar på skalbaggar och göra Geting bak kroppar t.ex.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-08, 15:14.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	12080125.jpg
Size:	955,4 KB
ID:	1763494

gäddflugorna klara till helgen....va tvungen o göra en sverige fluga till polarn som skall testa flugfiske för 2:dra gången
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	12080127.jpg
Size:	448,5 KB
ID:	1763499

Lite fler flugor för havsfisket, hade inte rätt hackel material till magnus flugan så fick köra på vanlig hackel, får väl se hur det fungerar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X