dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• dagens fluga

Tänkte ta o starta en liten tråd med fina bilder på nygjorda flugor. Tanken va mer att ha denna tråd som inspiration för andra flugbindare här på. Lägga upp en bild på flugan samt länk eller instruktioner för hur man gör den. Tanken är väl att försöka hålla denna tråd så ren som möjligt från kommentarer o bara lägga upp bilder på diverse flugor och instuktioner. Lättare att kolla igenom tråden o leta efter ev nästa fluga man skall binda.

Så Börjar o lägga upp 2 bilder, båda flugorna bundna med guiden som finns Jsons hemsida. Dagslända vart total fel o ska göras om, inte bra o binda när man nästan ser i kors

dagslända kläckare
    Click image for larger version

Name:	20111015186.jpg
Views:	2
Size:	520,5 KB
ID:	1807744

dagsländan, bakkroppen hamna upp o ner och huvudet lämna man en foamboll på vilket inte ska va där
    Click image for larger version

Name:	20111015187.jpg
Views:	1
Size:	602,9 KB
ID:	1807743

Bindinstruktioner på länken under, ser mer avancerat ut än vad det är. Bara att klicka på vilken fluga du vill binda o låta bindtråden snurra så det ryker om det =D

FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Ett bra initiativ!

En Flickslände nymf är alltid bra att ha i asken:

Instruktion:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Heptagenia = gul Forsslända. Här är Forssländans nymf.

Beskrivning: http://www.hjpnymphtool.dk/heptagenia.html

Kommentera

Lägger till en Nattslända också.

Beskrivning: http://flytyingclub.org/view-all/rea...y-step-by-step

Nattslände vingar som man grejar att forma utan ving brännare:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-16, 23:33.

Kommentera

Json's Fjädermygga, är väldigt trevlig att binda.

Du hittar PDF manualen för myggan längst ned på sidan: http://www.jsonsweden.com/content/gr...dbeskrivningar.

Nu använde jag plast från en flug material påse till vingar i brist på Json ving material och brännare. Man kan även ta små hackle spetsar i grått eller grizzly också. Och så tog jag ett litet Grizzly hackle istället för CDC. Och inte minst använde jag Dave Mc Phails metod att göra bak kroppen. Men den enkla metoden så kan jag inte se nyttan av att lägga pengar på Jsons bind nålar. Må vara att de är fina. Men ett kuvert med ett sortiment större, olika sy nålar kostar betydligt mindre.

Mc Phails metod:

Jag återkommer med foto på min skapelse i morgon då det är o.k. foto ljus igen. Blixt vägrar jag att använda.

Det går fint att binda denna Fjädermygga på vanliga, böjda Sedge / Buzzer, tunn trådiga krokar också. Storlek för vår fisket = #14 Och sommar till sen höst = #16 och 18.

Edit.

Här är min variant på den på en # 16 krok :

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-19, 11:39.

Kommentera

Ser riktigt bra ut! Får lust att börja binda sådär maniskt igen, trots att jag inte ens flugfiskar
            (Bombarda däremot, det är grejer!)
            Följ bloggen!:
            "Snipkungens blogg"
            ¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

-1700 + bilder i fiskedagboken!
            -Steg för steg på Spinnfluga!
            -Steg för steg på magnumspinnare!
            -Steg för steg på gäddfluga!

Kommentera

Du kan ju börja binda ändå bara på kul? Den rent hantverksmässiga sidan av bindandet kan vara nog så tillfredställande. Och då har du flugorna fixade om du skulle skaffa flug utrustning så småningom.

Kommentera

Här är en läcker Trollslände nymf.

Bind beskrivning:

Semi Realistic Dragonfly Nymph This is a fishable Semi Realistic Dragonfly nymph that I developed in 2009... the nymph was tied with a co...

Kommentera

Regnbågen och Öringen kalasar gärna på små kräftor. Kanske en fluga att ha i asken? I Björka dammen, där jag brukar fiska är det alls inte ovanligt att bågens mage är full av små kräft skal och ben.

Bind beskrivning: http://www.taneycomotrout.com/howtotiecrawdads.html

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Här är en läcker Trollslände nymf.

Bind beskrivning:

http://dronsworld.blogspot.com/2011/...fly-nymph.html
                    Den här är läcker. Helt och hållet uppbundet från grunden... snyggt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    131 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X