dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Sedan förra året har jag bantat flug beståndet betydligt. Nu mer har jag väl 6 - 7 nymf mönster och lika många sorters torrisar i 2 - 3 olika storlekar. + en ask med streamers för det sena höst och tidiga vår fisket.
    Glöm inte att streamers funkar även till de större pjäserna som kommer ut o jagar i skymningen på sommaren
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Det har du rätt i. Men jag försöker hellre jaga stor bågen med torris och nymf. Streamers, tar jag bara till när jag är nöd och tvungen. Purist gubbe som jag är.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-05, 00:18.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• helst vill man fånga fisken på torrt men ibland så går det inte. Förra årets tabbe gör jag aldrig om igen. En större öring som var på elritsa jakt som inte gick och lura på nått pga att streamer asken lämnades hemma. Slutade med att fisken blev skygg efter ett tags fiskande och piskande på vatten ytan med torrt och nymfer.

Såg aldrig fisken men de vaken den lämnade och etsats fast i hornhinnan, vak från öringar i storleken 1-2 kg har man sett men denna va snäppet värre. Bara för att man glömde streamer lådan får man aldrig veta hur stor den va :-/
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Dags för lite nymfer! (och små svarta klinkor)

Efter en ny uppsättning stora buggers och bucktails för kustfisket, #6 och #8, så är det här ett evinnerligt småpill.
          Nattsländepuppor, de två vänstra #14, de övriga #16
          Click image for larger version

Name:	IMG_9313.jpg
Views:	1
Size:	326,1 KB
ID:	1768786

Klinkor, #16

Name:	IMG_9315.jpg
Size:	333,5 KB
ID:	1768787

Nymfer i #14 (de tre vänstra) och #16. Ice dub i peacock, tinsel, och vingsäck av fasan.

Name:	IMG_9316.jpg
Size:	322,8 KB
ID:	1768788

Pyttenymfer (för mig alltså) inspirerade av senaste fly&tie. Svart tråd, silvertinsel, påfågeldubbing, hönshackel till stjärt. Bundna på Kamasan B160 #16, dvs krokböj #16, skaft #18.

Name:	IMG_9317.jpg
Size:	339,4 KB
ID:	1768789

När man suttit med detta evinnerliga småpill i #16 och #18, så inser man hur gigantisk en vanlig E-12a i #12 är.
          Och i F&T så rekommenderas dessa nymfer (och några fler) i #20-28... (jag har #22-krokar hemma, och dom är yttepyttef*ckingsmå).

Name:	IMG_9318.jpg
Size:	352,2 KB
ID:	1768790
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Har du bindbeskrivningar till de flugorna får du gjärna länka eller skriva bindbeskrivningarna? :-)

Kommentera

• Sådana mini nymfer kan vara väldigt nyttiga att ha i asken. Ibland så vill ju firren ha smått på menyn. Verkar vara så i synnerhet när det är riktigt varmt i vattnet. Men under storlek 18 tror jag inte att det finns anledning att gå.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Det ska tydligen imitera knottlarver, så jag antar att det så sett inte finns nån nedre gräns på storleken... men det lär bli jämra svårt med så små flugor, så det känns inte värt arbetet.

Vad gäller puppor och nymfer tror jag dom gör sig bättre utan guldhuvudet, känns lite som att dom får dubbla huvuden... Får göra lite tester med tungstensgummi och se hur det blir...

Linus:
                Klinkhammern hittar du SBS på lite överallt på nätet
                Påfågelnymferna:
                På med guldhuvud, på med tråd. Bind in ribbing, vaxa tråden, dubba med påfågeldubbing (ice dub eller motsvarande), dubba 2/3 av krokskaftet, bind in vingsäck (en bit fasanstjärt eller motsvarande), vaxa och dubba igen, dubba ett thorax, vik över vingsäcken, bind in, vik tillbaka och bind in, upprepa tills du är nöjd, avsluta flugan.

Svarta pyttenymfen:
                På med guldhuvud, på med tråd, bind in stjärt av hackelfibrer, bind in ribbing, gör en kropp av bindtråd, ribba, dubba thorax av liiite liiite påfågeldubbing (jag har bara några strån på dom här), avsluta.

Nattsländepuppor:
                På med guldhuvud och tråd, bind in fyra fibrer fasanstjärt med spetsen pekande framåt, ungefär lika långa spetsar som krokskaftet. Bind fast resten av fasanstjärten längsmed skaftet ner till änden, bind in ribb, linda fasanfibrerna "baklänges" (alltså tvärsemot hur du lindar bindtråden) till 2/3 av skaftet, bind in, men låt resterna sitta kvar. Ribba (samma håll som du lindar tråden), bind in ribbingen. Dubba thorax av påfågeldubbing, vik fram resterna av fasanstjärten som vingsäck, fäst in, och sen vik tillbaka, tillsammans med TVÅ av spetsarna (så blir de andra två till puppans simfötter), avsluta.
                Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Ok tack Troll!!!!!!!!!!

Kommentera

• mini nymferna är kanon att ha som upphängare. Fiska med en vanlig guldskalle och sätt en micronymf/puppa som upphängare. Dessa små rackare tenderar inte att trassla till tafsen lika lätt som större flugor kan göra

Kommentera

• Justa flugor troll. Om du vill och orkar så får du hjälpa
                      mig att fylla på tråden step by step

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X