Beror på vad du menar med större spö? Och vilken fisk du är ute efter också? Men till bågen, och Öringen, så kan upp till ett klass 7 funka fint som torrfluge spö. Men klasserna under och då klass 5 och 6 i synnerhet är att föredra som all around klasser till Harr, Regnbåge, Röding och Öring.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
dagens fluga
Collapse
X
-
Låg på sängen i eftermiddags och funderade på en bakkropp till Flickslände nymfer. Den ska ju vara så rörlig som möjligt. Detta eftersom nymfen simmar med slingrande rörelse i verkliga livet.
Visst, är man riktigt händig? Så kan man ju fläta en av ljusgrön marabou. Men det är inget för mig.
Men så kom jag att tänka på de fribärande foam bakkropparna som Mr. Davie McPhail introducerade till sina dagsländor. Och som de flesta av oss som binder här på forumet är bekanta med vid detta laget.
" Kunde man inte binda in en tuss chickabou eller gul oliv marabou som stjärt "spröt" och sedan klä den på nålen spetsade foamen med riktigt tunn chenille i rätt färg?" Tänkte jag.
Sagt och gjort! Upp och hoppa ur sängen, och satte mig vid städet. Resultatet blev som ni kan se på fotot nedan.
En prototyp som sagt. Och med litet för grov bakkropp. Skulle ha använt en tunnare foam än 2 mm, det inser jag nu. När chenillen har sugit upp vatten, så kommer den att neutralisera flyt kraften från foamen. Dessutom lade jag en del koppar tråd under bröstet på nymfen. Och bakkroppen blev klart rörlig iaf.
Men detta med tjockleken på bakkroppen får jag väl reglera nästa gång.
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-02, 16:59.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
-
Troll : H
Hehehehe jaadu hoppas du ska sälja lite streaking caddis för alla dom där kommer du inte hinna blötlägga innan du binder nya nattsländor. Blir tungt på fisketrippen med alla askar som du fyller lådorna med :-P
Jock :
Detta gav mig en ny ide till flickslände nymf, ska testa ikväll om inte lillen är för busig och inte försöker hjälpa till vid bindstädet.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Haha, nädå, tar la inte med alla samtidigt... 5 av varje i brun, svart, gul, oliv och beige. Räknar med att sätta 75% av dom i träden i bakkasten... :P
Mycket nyttig övning i hjorthårsskallar dock, jag är nöjd.
Det blir nog mycket CDC-sländor framöver känner jag på mig, är ju grymt inspirerad av Sören Lindroths flugor, tänkte testa några av dom med.
Lär bli en maffig uppställning även där, binder ju oftast 5-10 st av varje färg, sort, storlek etc just för att träden tar så många flugor.Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggTroll : H
Hehehehe jaadu hoppas du ska sälja lite streaking caddis för alla dom där kommer du inte hinna blötlägga innan du binder nya nattsländor. Blir tungt på fisketrippen med alla askar som du fyller lådorna med :-P
Jock :
Detta gav mig en ny ide till flickslände nymf, ska testa ikväll om inte lillen är för busig och inte försöker hjälpa till vid bindstädet.
Hoppas att lill grabben tar det lugnt. Skulle vilja se vad du nu har hittat på?
Har satt min material langare på att jaga rätt på gul / oliv furry foam åt mig. Gör jobbet med Flickslände nymfers bakkroppar betydligt mindre knöligt.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-05, 19:00.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Knåpade ihop några hittepånymfer igårkväll, som från början var tänkta som flicksländenymfer.
Gjorde stjärten av mini grizzle marabou som jag klippte ner längs stammen men sparade spetsen på. Ser fint ut, sen är frågan om vad fisken tycker...
Sen råkade jag blanda in gummiben och jäkelskap, vi får se om dom duger nåt till idag kanske.
Fixar en bild framöver, kameran är på laddning iaf.Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
-
En sådan bakkropp och stjärt av chickabou som du gjorde Troll funkar säkert alldeles utmärkt.
Jag har en variant på Flickslände nymf, där jag också klipper ner fjäder strålarna utom i toppen och sedan lindar chickabou fjädern längs kroken som kropp. Fungerade klockrent förra säsongen.
Men som jag förstår av din variant så lät du fjädern bli en fribärande bakkropp? Vilket ju är smart.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-06, 09:37.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tack för inspirationen Troll!
Så här blev min nya chickabou, Flickslände nymf:
Vanlig krok #14 och grön bind tråd använde jag till denna fluga.
Därefter var det bara att klippa till fjädern i rätt profil. Och binda in litet koppar tråd medium ( 1.8 mm grovlek ) och en stump gul / oliv chenille av den tunna sorten till bröstet. En tofs chickabou fick bli ving säck. Och så några strån grön färgad Ripa som ben + en bit bränd i tång, 0.45 nylon lina till hantel ögon.
Till sist måla dem med tusch och lacka. Det senare mest för glansens skull.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-06, 12:44.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Sådärja.
Fick aldrig testat flicksländorna idag, dom glömdes hemma.
Inte för att det spelade nån jävla roll när det inte fanns en enda jävla fisk i hela vattendraget... (nackdelen med glasklart vatten: det syns väldigt tydligt när ingen är hemma).
Här är iaf en bild, om än rätt så obra.
#10 streamerkrok med ett par kulkedjeögon.
Bind in en bit tinsel längst bak på kroken, och dubba ca hälften med oliv dubbing.
Klipp ner större delen av en minimarabou så man får formen av ett badmintonracket och bind in framför dubbingen, och använd tinslet att fästa in maraboun längs krokskaftet.
Fäst ett hackel (metz soft hackle i detta fall), och några bitar gummiben mellan hacklet och ögonen.
Dubba mer (och lite tjockare) oliv dubbing runt gummibenen, linda hacklet, fäst in, och dubba mellan kulkedjeögonen, avsluta.
Jag har valt att klippa hacklet på ovansidan, "den har la inte ben på ryggen heller?!", men vad det egentligen spelar för roll vete tusan.
Å så blidde det det där med CDC ja. Här en äggläggande CDCslända.
Mojo eller nån annan veteran inom området får ytterst gärna lämna lite konstruktiv kritik innan jag binder fler (konstruktion, storlek, färger, lämpliga variationer, när det är lämpligt att använda, etc).
Kamasan caddiskrok, #8.
Stjärt: CDC oiler puff, chartreuse
Kropp: Hare's Ice Dub, brun
Vinge: CDC
Hackel: CDCHar man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
|
1 svar
131 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av .art