dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om fisken bara tar flugan om den kommer rätt så skulle flugfiske vara väldigt enkelt.
    I bland är fisken väldigt kinkig på storlek på flugan och ibland på färg.
    Jag läste om en som testade insekter, tror det var i england, han fångade dagsländor under en ganska stor kläckning och drog bort vingarna på dom. Han släppte dom mot vakande fiskar men fiskarna tog endast dom sländor som hade vingar, trots att dom utan var av samma sort. Jag har sett harr och öring som kommer upp och tittar på flugan för att sedan vända precis under flugan.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Samma sak kan det vara med Regnbåge. Och i synnerhet de ex. som har fått gå ett tag i pölen. Där jag har varit med om att bågar ( Och för all del Öringar också). Vilka bara varit uppe som hastigast och inspekterat min fluga för att sedan ge den fenan. Eller att fisk har plockat insekter i närheten av min imitation av dito insekt, Men varit helt ointresserad av min fluga. Antingen så har har storleken varit fel? Eller så har det varit något annat med flugan som inte har stämt.

Så visst har storlek och hur lik imitationen är originalet? En del betydelse för utgången. Sedan har ju naturligtvis HUR man fiskar flugan? En hel del betydelse för hugg villigheten det med.

Men visst, så har man ju de där dagarna när man i stort sett kan hänga på i stort sett vad som helst som är tillräckligt attraktivt i form, färg och storlek. Och det smäller ett antal gånger.

Oftast sker detta när det är dåligt med vingade insekter ut över, eller på vattnet. Jag har haft väldigt fina fisken vid sådana tillfällen på stora foam gräshoppor ( streamer krok 10 och 12) som jag fiskat i "Nattslände fart" så att den har plogat i ytan. Alltså, en helt för gräshoppor onaturlig hastighet i vatten. Likaså har stora Streaking Caddis ( # 8 och #10 ) fungerat bra vid dessa tillfällen.

Sedan, så blir jag rätt sur på folk som rackar ned på Regnbågen och anser den vara en akvarie fisk som är hur lätt fångad som helst.

Visst, ingen kan ju säga emot att vild fisk är snäppet roligare att fiska.

Men det hade funnits betydligt färre flugfiskare som fiskar ädel fisk söder om Dalarna om bågen inte hade funnits. Ja, om man nu inte räknar in semester och kust fisket då. Men kust fisket som sådant är ju en tämligen ny företeelse.

Jag t.ex hade nog kommit i kontakt med flug fiskets fröjder betydligt senare än det nu blev. Eller kanske inte alls? Om det inte hade funnits p&t vatten inom vettiga avstånd från Stockholms området på den tiden.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-05, 16:00.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nästa fluga till rakning, Json möter Morten Oeland. Använder Json teknik till bakkropp och tekniken Morten har till framkropp. Hacklet är lindat under flugan så att den står högre i vattnet. Vulgata/Danica imitation ala mojo mix

Click image for larger version

Name:	danicavulgata.jpg
Views:	1
Size:	452,0 KB
ID:	1761864

Enda som saknas är lägga till lite färg på den, kommer bild sen på det
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Hmm, parashute hackle på under sidan var ju en juste ide'! Precis som du säger så får man ju upp flugan litet från ytan.

Kommentera

japps, såg att morten oeland gjorde så på sina danica immitationer i The fly and the fish 1, samt foam biten man viker över kroken och binder hacklet runt fixerar den bra, mycke enklare att få dit den snyggt. Lite bökigt med denna krokmodell men de gick efter lite knåpande.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Jag ska börja binda mina dag sländor och troligen några andra parashute hacklade flugor på det sättet. Med undantag för Klinkhammers, som ju ska doppa stjärten under ytan.

Innan jag såg den där sländan du band. Så har jag under den sista tiden funderat en del över hur man skulle gå till väga för att få upp sådana flugor en liten bit över ytan? Men du och Morten Oeland fixade ju detta åt mig.

En tackar och bockar för det tipset!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-06, 14:55.

Kommentera

Den traditionella parachute hacklet kan man använda till åsländan för den dyker och lägger äggen. De andra sitter på ytan och surfar. Testade binda en sådant hackel på gulforsslända men gav upp pga att de vart för knepigt att få till det bra på dessa mindre sländorna, kanske om man bider på en vanlig traditionel krok så funkar det men inte på dessa krokar....punkterade tummen ett antal gånger på kroken innan jag gav upp. Men kommer att prova igen med hacketång

Så nu kommer man se en massa flugor som du binder eftersom dessa skall göras om

Kommentera

Jo, kan tänka mig att en liten hackle tång nog är en nödvändighet när man binder denna variant på mindre krok.

Kommentera

5 olika dagsländor

Click image for larger version

Name:	Dagslände uppsättning.jpg
Views:	1
Size:	632,3 KB
ID:	1761903

nästa steg nymfer av alla ev kläckare med

Kommentera

Snygga sländor det där! Täcker ju in de flesta förekommande dagsländorna färg och form mässigt. Saknar bara de små, blå / grå Baetis Rhondani och Baetis Nigra i sällskapet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X