dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Grey duck fan wing skulle den ju kunna heta t.ex.?

Fan wing, är ju den gamla Engelska benämningen på torrisar med sådana vingar av dun.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Vad tror du jag kan fånga på den. Och hur tror du att jag ska fiska med den. Jag jar provatt flytförmågan den är ganska bra faktist.

Kommentera

• Alla de vanliga, ädelfiskarna borde ta den. Det finns ju grå dagsländor som i storlek motsvarar krok 14 och 16.

Fiska den som du gör med de flesta andra torrisarna. Dvs. flytta den sakta ca. 1 dm i taget med en paus på runt 15 sekunder innan nästa förflyttning.

Impregnerar du flugan med någon torr fluge smörja typ Loon Aquel, så flyter den ännu bättre och längre. http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...oon-aquel.html
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-22, 19:29.

Kommentera

• Ok den är bunden i storlek 12 men den borde funka ändå. Vad ska jag använda om jag fiskar lax i ullared om jag bara har vanlig flytlina och nylon tafs

Kommentera

• Blir nog besvärligt denna årstid med mycket vatten och strid ström. Du behöver en snabb sjunk lina troligen.

Färgglada och glittriga HÖ och Lax flugor storlek 2/0 + 3 tums tub flugor. Tafs spets 0.30. Och ett klass 8 spö i alla fall.

Kommentera

• Det är på sommaren jag brukar åka till ullared. Finns det några bra torrfluga till lax

Kommentera

• Grey duck fan wingen tror du det gör någott att den är i storlek 12

Kommentera

• Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
                  Det är på sommaren jag brukar åka till ullared. Finns det några bra torrfluga till lax
                  Det finns väl en del Amerikanska sådana torrisar för Steelhead = Havs vandrande, vild Regnbåge som skulle kunna fungera. Riktigt stora Hjorthårs och foam flugor t.ex.

Men torr fluge fiske efter Lax och HÖ är en väldigt liten nisch här i Skandinavien. Det finns väl några få fiskare här som testar det litet då och då dock. Och fungerar troligen bara på sensommaren när fisken går upp för att leka och det är varmt i vattnet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
                    Grey duck fan wingen tror du det gör någott att den är i storlek 12
                    Det kan nog fungera. Det de vanligaste storlekarna på torrflugor är ju #12, 14, 16 och 18.

Kommentera

• Ok då vet jag. Finns det några bra torrisar till gädda

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X