Tack för tipset!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
dagens fluga
Collapse
X
-
Sent om sider, en lite sisådär SBS på masken.
Jag använder:
Marabou
Mini grizzle marabou
Big Fly Thread (BFT)
Wing 'n' Flash
#6 streamerkrokar.
Bind in stjärt (marabou, några strån flash) och två öglor av BFT pekande bakåt.
Vik öglorna framåt och bind in till någon mm bakom ögat. Säkra eventuellt med superlim eller lack om det känns bättre.
Gå bak med tråden igen och gör en bindtrådsögla, lägg i marabou (och några bitar mini grizzle och några strån flash), spinn och dubba fram till någon mm bakom krokögat, bind fast, säkra, och avsluta flugan.
Sätt t ex en nål i städet och häng upp den ena öglan på, sätt dubbingspinnern i den andra, så flugan hänger på mitten.
Vaxa, fyll i med marabou, mini grizzles och flash i bägge, och spinn försiktigt ihop.
Ta tag i flugan, och vik ihop ändarna, låt det hela tvinna ihop sig. Sätt en hackeltång om ändarna så att dom håller sig öppna utan att tvinnas upp.
Dags för framkroken: guldkula, och en ögla av BFT. Bind in den lite framåt och lite bakåt, så den sitter ordentligt.
Trä öglan genom bakflugans båda öglor, och bind in, säkra etc. Fyll sen på med stjärt och dubbingloop med marabou etc tills du är nöjd.
Här räckte inte maraboun hela vägen fram, och lat som jag var fick det bli ett extrahuvud av flash.
Några reflektioner:
Det här är det enklaste sättet jag kommer på att binda en tandem-mask på. Inget revolutionerande, bara så okomplicerat det går.
Så mycket som möjligt har man "framåt" (dvs åt krokögat till) fritt.
Den tar än så länge en stund att binda, men får man lite fart på det hela så blir det nog nedåt en kvart-tjugo minuter. Det blir nog aldrig en dussin-fluga, som t ex "hmm, en halvtimme över, vad sägs om 10 haröron kanske...?", men man kommer nog ha ork att göra en uppsättning så det räcker i alla fall.
Den tar som sagt en stund att binda. Om man är själv.
Får man hjälp av 8 kg nyfiken katt som baaaaara ska kontrollera maraboufjädrarna så att dom inte är ehm, jomenduvet, defekta på något sätt, dom kan ju smaka äckligt eller så, eller baaara kontrollera studsbarheten i ett guldhuvud, hjälpa till att hålla den där dubbingöglan, och så vidare, så tar det mycket längre tid. :PHar man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
-
En mickey finn med glöd i häcken :-P
Somnade tidigt igår trots att man fått hem lite bindmaterial, så ikväll gör man ett nytt försök vid bindstädetFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggLäcker! Är det nymph skin i bakkroppen eller?
ja det kan man säga, harelines egna modell av nymph skin köpt på mistpool.com :-D
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
|
1 svar
131 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av .art