dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Pöla Visa inlägg
    provade att binda upp en jag med . tog foam som ryggsköld för att prova fiska den booby stil med sjunklina. hade dock inte något riktigt passande färg på materialet hemma men dubbade kroppen med en rödbrun hare. men vet inte riktigt hur denna kommer att gå i vattnet. krokböjen sitter framför klorna så tar fisken flugan bakirån så blir ju krokningen fel om du förstår hur jag menar ?

[ATTACH=CONFIG]47288[/ATTACH]
    Ja, en "Booby Kräfta" kan klart vara något värt att pröva. Speciellt som sagt på sjunk lina och kort, otaperad tafs = ca. 1 m - 50 cm, och låta flugan hänga och dansa en bit över botten. Funkar den metoden med Booby och Idioten, så vore det väl fan om inte din fluga tog fisk på detta vis också?

Jag tror inte du behöver oroa dig för kroken. Fisken kommer nog i de flesta fall att ta flugan över krok spetsen och huvudet. Detta eftersom flugan mest hela tiden kommer att vara på "flykt" bort från fisken. Och det är ju vid krok böjen / spetsen där de mest lockande rörelserna i kräftan kommer från = klorna.

Jag ska faktiskt ta och binda ett par av dina foam kräftor jag med.

Har ju ljust grå, 2 mm tjock foam som man kan färga brun med vattenfast tusch penna.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-06, 14:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Nu blir man bara mer stressad över att få upp alla grejerna efter flytten så man sätta sig o binda några kräftor.

Men kul o se de olika varianterna som växer fram =D
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Mitt försök på Pölas foam Kräfta :

Ögonen, är dubbla 0.45 nylon lina bitar brända i " hantel form" i en smal käftad platt tång. Och som sedan målats med svart, vattenfast tusch.

Ska provas på torsdag om vädret tillåter det?

Edit. Lägger upp bind beskrivningen iaf. Är litet sysslolös så här på förmiddagen.

Material:
        --------

Bind tråd. Brun.

Krok. Streamer krok 6 eller 8. Gör foam kräftan hanterbar även på klass 5 spön.

Foam. Kropp: Gul eller vit 2mm tjock foam remsa. Skal: Brun eller vit alternativt ljust grå remsa färgad med brun, vattenfast tusch penna. Remsan ska vara ca. en cm bred. klipps spetsig i den ände som ska bindas in.

Antenner. Medium gummi ben. Bruna eller brun spräckliga.

Klor. Ett par små bitar brun Kanin remsa eller hår buntar från brun Ekorre svans.

Ben. Ett mörk brunt och mjukt hackle.

Ögon. Som sagt nylon lina som bränns i en smal käftad tång så att du får 2 st kulor med ett skaft mellan dem. Se till att ha litet bredd mellan ögonen när du bränner så att "skalet" kan passera mellan dem. Målas eller lackeras svarta.

Annars så går förstås damsel eyes medium eller svarta plast pärlor lika bra.

En brun och en svart, vatten fast tusch penna typ Pro marker. Finns billiga på Panduro Hobby.

OBS! Pro marker, tar litet tid på sig att torka. På foam runt 10 minuter.

Bind beskrivning.
        ---------------

1. Bind in antennerna där krok böjen börjar. Enklast gör man detta genom att man binder in en längre bit gummi ben och viker den dubbel om bind tråden innan man börjar att binda fast den.

2. Fixa till ögonen och bind in dem ett par mm bakom antennerna. Måla eller lacka dem. Fixera ögonen med super lim vid behov.

3. Bind in skalet i den spetsiga änden mellan antennerna och ögonen så att det pekar bakåt och ut från kroken.

4. Gå med bind tråden till bakom ögonen. Bind in kanin hårs bitarna som ska bli klor på var sida om kroken. Fukta håret innan så blir det lättare att jobba med. Klorna, ska passera under ögonen. Så att ögonen syns. Vilket betyder att du får binda in dem pekande snett nedåt.

5. Bind in den ljusa foam remsan som ska bli kropp där du band in klorna.

6. Gå med bind tråden till ca. halva kroken. Bind in det bruna hacklet så att böjen på fjädern är vänd mot krok ögat. Det gör att hackle stråna pekar bakåt när du sedan lindar det runt kroppen. Fortsätt sedan med bind tråden fram till krok ögat och låt tråd hållaren hänga där.

7. Börja nu att linda den ljusa foam remsan till en kropp som är rätt tjock vid klorna och en liten bit bakåt och som sedan gradvis smalnar bakåt mot krok ögat. Se bara till att hacklet går så fritt det går att göra för foamen.
        Fäst in foamen och klipp av överskottet.

Vira hacklet i en ganska gles spiral över bak kroppen och fäst in det. Klipp som vanligt av överskottet.
        8.Gå sedan fram med tråden i en gles spiral till där du har den bakre delen av bröstet på Kräftan. Dvs. i riktning mot krok ögat och där bak kroppen börjar.

9. Vik fram foamen som ska bli skalet och sträck det. Se till att ögonen går fria.
        Ribba sedan leder med bind tråden. För säkerhets skull, så vira tråden 5 - 6 gånger på varje ställe där du vill ha en led på bak kroppen.

10. Avsluta flugan och klipp till foam lappen som sticker ut framför krok ögat i en solfjäders form och till ca. 1 - 1 1/2 cm längd på det bredaste stället. Färga skalet vid behov. Jag tänkte först färga det ljusa huvudet ( I mitt fall gult ) brunt, så att jag fick en enhetlig färg mellan skalet vid ögonen och huvudet / bröstet. Och sedan bara låta bak kroppens under sida förbli ljus. Precis som på den riktiga Kräftan.

Men så kom jag på att det kunde vara en liten fördel med en färg klick framme vid huvudet som syns på litet håll för fisken. Så jag lät foamen behålla sin grund färg.

11. Klart!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-08, 11:18.

Kommentera

• Den blev riktigt j-kla bra Jock. Inte så långa klor heller, perfekt. Skulle nog funka även till Gös och Borre. Den hade jag lätt gett några timmar
          Senast ändrad av Wadman; 2012-11-06, 19:41.

Kommentera

• Tackar, tackar för de vänliga orden! Tycker du så om den? Då bör bågen kanske hålla med?
            Insåg när jag hade bundit de första 2 varianterna som jag lade upp foton på här. Att med så långa klor som de hade. Så är risken stor att trög firre bara drar i dem utan att fastna på kroken.

Vill någon ha bind beskrivning på foam Kräftan? Så hojta bara. Så lägger jag upp ett recept.

Edit. Man kan, om man inte har bruna Kanin strimlor till klor? Använda tussar av brun Ekorre svans i stället. Har sett Kräft imitationer på nätet med detta material i klorna.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-06, 20:03.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Så är risken stor att trög firre bara drar i dem utan att fastna på kroken.
              Japp, det är ju vanligt att det bara är klorna från kräftan i magen på dem.

Kommentera

• Har inte tänkt på detta tidigare. Men nu när du säger det så.... Klorna är nog det första fisken nafsar efter i de flesta fall.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-06, 20:03.

Kommentera

• dom var riktigt stilig. Hackel benen funkar säkert kanon. har du antenner med ? ser så ut

Kommentera

• Tack!

Jo, jag använder en bit brun ( tan ) spräckliga gummi ben, medium som antenner. Har lagt upp en bind beskrivning under fotona i dag.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-07, 18:03.

Kommentera

• Double legs nymf

Click image for larger version

Name:	double leg nymf.jpg
Views:	1
Size:	506,5 KB
ID:	1765032

Krok: streamer # 12
                      Tag : Hot green floss
                      Ben : Rapphöna
                      Kropp : Hardubbing
                      Ribb : Guld ultra wire

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X