dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Click image for larger version

Name:	522881_10150793558355666_668215665_9944490_1746919317_n.jpg
Views:	1
Size:	47,2 KB
ID:	1762737

Mina foam cdc nattsländor funkade oväntat bra, bågarna verkade va tokiga i den. Sen en annan sak man inte tänkte på när man band flugan. När den blev genomdränkt låg den i ytfilmen med lite cdc utspretande såg ut som ben, så denna rackare immiterar en vuxen nattslända torr och blör så immiterar den en kläckande sådan.

1 fisk upp och 3 slet sig i luften. Riktigt kul o se explosiva vak underifrån, 3 av 4 va sådana. När den första kom sket man nästan på sig =D såg ut som fisken kom rakt nerifrån och upp och sen sido plask med några sprattel rörelser så va den loss =(
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Grymt!

Om firren tar flugan så pass explosivt? Då är den en smash hit! Stor fördel med att du kan fiska den både som färdig Nattslända + kläckare också.

Grattis till ett fint eget mönster! Och nu måste även jag sätta mig vid städet och knåpa ihop några "Mojoman nattisar". Sådana hugg vill man ju uppleva många av.

Edit.

Om du kan komma upp med ett vatten sugande material vilket ger samma utseende på bakkroppen som foamen? ( Eller kanske sländan dyker ändå med foam kroppen?) Om du då monterar på typ en guld skalle d.vs.? Då har du en fin imitation av den ägg läggande Nattslände honan också.

Det fina i kråk sången är ju att bakkroppen, kommer att svänga litet hit och dit medan flugan dyker.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-18, 09:43.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Har nu bundit upp 5 st av dina nattisar för morgon dagens Regnbåge fiske.

Faan! De ser ännu mer giftiga ut när man har en sådan framför sig i verkligheten. Och kul att binda är de dessutom.

Den firre som ratar en sådan här är det antingen något fel på. Eller så är den verkligen hårt präglad på någon annan föda.

Bugar mig i riktning mot Upplands - Väsby.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-18, 13:01.

Kommentera

• Hoppas firrarna är lika ettriga där du ska prova dom. Fiskades hem med snabba ryck 3st så det bildades en liten plog sen paus på 1s o samma sak igen med massor av variation i hemtagnings hastigheten. Ibland högg dom när man drog flugan och ibland mellan pauserna

De vart inte speciellt mycke vak, men bestämde mig för att testa om man kunde locka upp dessa rackare med den största mojos CdcFoam Sedge.
          Senast ändrad av mojoman; 2012-05-18, 18:16.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Tackar! Blir inte alls speciellt förvånad om en och annan "Björka båge" vill kolla in din Nattslända. Torrfluge fisket, har varit bra i den dammen i en vecka nu. Och en över stor torris kan ge grymma fisken även när det knappt vakar alls. Regnbågen, tycks ha bra koll på vad som händer uppe vid ytan även om den står en bra bit ned. Jag hade några fina stunder i den dammen med en Charlie Boy Hopper på streamer krok 12 förra säsongen. Och den flugan är ju ganska ful och större.

De nattsländor jag har bundit nu är #12 på vanlig torrfluge krok.

Återkommer med rapport i morgon kväll....sent dock.

Edit. Jo, en sådan attraktor torr fluga ska ploga rätt så ordentligt för bästa resultat. Charlie Boy Hopper, är ju som namnet antyder en gräshopps imitation. Och ska ju egentligen fiskas sakta precis som med alla land insekt imitationer som du vet. Men jag har haft bäst resultat när jag har fiskat den som du gjorde med din fluga.

Ska bli extra kul att testa din nattis i augusti - september när den stora nattsländan, Prygnaea Grandis kläcker.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-18, 20:05.

Kommentera

• He, he, he!

Jodå, de Skånska bågarna älskade din Nattslända också!

Firrarna nedan = 2.1 och 1.7 kg tog jag på en halv timme under vilda krum språng och rusningar. Sedan bröt jag av kroken bakom hullingen. Hade fyllt min kvot. Och hade 9 tunga påslag till under dagen.

Flugan, satt alltid långt inne i munnen. Så fiskarna jag tog upp, klippte den utan att tveka!

Gav dessutom bort ett ex. av flugan till en behövande med fiskare. Han fyllde sin kvot han med.

Så 5 flugspön av 5 möjliga för din nattis!

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-20, 12:15.

Kommentera

• Va härligt att den funkade där nere med. Men än låter jag det vara osagt om det är en killerfluga, måste testa denna på vild fisk uppe i fjällen först. Om vilda firrar hugger likadant som bågarna efter den så fyller jag min ask med denna variant i alla storlekar och färger, då får streaking caddis hamna i gästlådan =D

Kommentera

• Jo, den vilda fisken är ju en hårdare domare. Du lär ju få ett mer exakt utslag där. Men Streaking C. har redan hamnat på avbytar bänken för min del.

Kommentera

• ikväll blir det och binda en B52 bomder av denna, en storlek uppåt men med gummiben och vinge av hjorthår, kommer bli knepigt att få till benen och man får ta det försiktigt så man inte klipper av dom när hjorthåret ska friseras

Kommentera

• Jepp! Det där med att klippa av gummi ben som gömt sig i andra material har man ju varit med om.....Eller bind tråden rent av.

Men i morgon, så ska din nattis få jobba igen i samma damm som sist. Hoppas att man får uppleva samma fina fiske igen.

Vet att det går en Öring på över 4 kg där. DEN vill man ju gärna att den ska kolla in flugan ordentligt!

Edit. Blir inte fiske förrän på onsdag. Kompisen bil behöver ses över litet. Usch! Ytterligare en dag med akut fiske klåda.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-21, 19:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X