dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Härligt att du hann få boken innan helgen.

Blev ju riktigt fina dina flugor. Hade iof inte förväntat mig något annat heller.

Ja, CDC, är ett grymt bra material. Jag har ju ett par CDC favoriter i F Fly och Super F Fly.
    Är inte riktigt nöjd med dessa, men för att vara en test runda är man nöjd Ska finslipa lite på dessa, sen får man byta ut lite flugor i askarna igen eller kanske köper fler askar, får nog köpa en ryggsäck för mina askar snart om inte säsongen sätter igång snart

I boken fanns en hel del mönster som verkar riktigt intressanta kommer binda några av dessa o ha i test lådan, bilder på dessa kommer, kanske hittar nått du gillar
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• He, he, he! Ja, "bind galen" är det väldigt lätt att bli. Förut, så hade man ett ton med askar med sig ut till vattnen. Man såg ut som en korsning mellan Michelin gubben och en sumo brottare som vaggade fram ungefär. Och sedan så ägnade man mycket tid till att försöka bestämma sig för vilken fluga som skulle åka på tafsen?

Du kanske ska köpa en sådan här?

Nu mer kör jag stadigt med denna: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...e-handles.html

Har "hölster" för en peang med spiral retraktor + ytterligare en sådan retraktor för tafs klippare t.ex. och 2st "läsk burk fickor"

Tar 4 st normal stora askar, tafs material och allt annat små plock man behöver. Skön på sommaren i jämförelse med en väst.

Det enda, som jag inte är helt såld på är den orange färgen. Men tycks trots allt inte göra en så pass synlig att det stör fisket. Annars, kan man ju alltid ta en tub textil lim, ett tyg stycke av litet kraftigare modell och i en mer neutral färg. Och helt enkelt klistra över de orange delarna om de stör en mycket?
      Önskade också att det fanns en "flug torkare" på väskan. Men en sådan kan man ju iof. köpa lös och klistra dit. http://www.wittlock.se/sv/utrustning...lare-foam.html

Annars, så håller väskan god Vision kvalitet.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-17, 12:44.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Kommer nog inte köpa en väska, men däremot går jag i tankarna att skaffa 2 stora lådor med massa fack i som man kan samla alla sina alster i. Dessa är lätta att packa i bilen och väl framme så blir första ronden med favorit askarna medans man spanar vad som finns i och ovan vatten ytan. Efter det kan man plocka ihop 1 ask med aktuella imitationer. Vatten där man fiskat förut vet man redan vad de finns för kryp så där vet man vad som skall finnas i askarna.

Kanske blir att man köper flera askar men skriver på dessa vart de funkar, ungefär som flugor.se har på sina samlingar. Regnbåge/p´n´t, havsöring, harr/öring osv. Men som det ser ut för säsong 2012 blir det följade askar, dagsländor1, dagsländor2, nattsländor, övriga/bäcksländor och streamer askar. Då kommer de finnas våtflugor i natt och dagslände askarna. Sen får man inte glömma TEST-asken med diverse provflugor man gärna lånar ut
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	12030121.jpg
Views:	1
Size:	699,4 KB
ID:	1762161

En nattslända i enbart CDC, väldigt enkel fluga att göra bara lite pilligt

Kommentera

Name:	12030126.jpg
Size:	460,4 KB
ID:	1762162

Funderade på hur man kunde använda cdc puffarna o kom på en liten finurlig sak, mojos puff beetle

Kommentera

• Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              [ATTACH=CONFIG]39149[/ATTACH]

En nattslända i enbart CDC, väldigt enkel fluga att göra bara lite pilligt
              Se där! En riktig cdc caddis. Måste jag binda några av. Och "mojos puff beetle" var det alls inget fel på heller. Du är en mycket kreativ man du!

Kommentera

Name:	12030128.jpg
Size:	910,2 KB
ID:	1762164

och en liten spent spinner (krok 16) gjord på en cdc-fjäder och en cdc-puff. Börjar gilla cdc mer och mer

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Se där! En riktig cdc caddis. Måste jag binda några av. Och "mojos puff beetle" var det alls inget fel på heller. Du är en mycket kreativ man du!
                  Iden är ifrån boken men där använde de hela cdc-fjädrar tyckte de va slöseri.

Puffen satte jag på en hackeltång fäste den på kroken med 2 varv, drog bakåt så att man fick nästan hela puffen för att böja den över ryggen, kroppen gjordes på en kort liten cdc-fjäder. Fäst in i spetsen på fjädern tvinna några varv och snurra den på krokskaftet. Drog puffen över hela bakkroppen, band in puffen ända fram till krok ögat, sen tillbaka nån millimeter drog puffen bakåt för att forma huvet sen bindtråden till krokögat och whippa den. Klart, det kommer sticka ut några enstaka srån från kroppsfjädern men dessa lät jag va kvar som ben

Antennerna på nattsländan är stammen på förbrukade cdc-fjädrar till flugan

Kommentera

• Tack för bind instruktionen. Ska sätta mig och göra ett litet gäng sådana i morgon. Trevlig spent spinner också

Använde man en tunn trådig, lång skaftad krok och några stjärt fjäder strån från en Fasan tupp till ben vilka man slår en knut på. Så skulle den kunna förvandlas till en fin, spent Harkrank också. Minus stjärt spröten då förstås.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-17, 19:57.

Kommentera

• Grymma CDC flugor. Vart köper ni ert CDC är det något speciellet märket man skall hålla sig till?
                      En annan fråga som kanske passar bättre i en annan tråd men jag ställer den ändå.

Hur gör ni när ni har fått fisk på CDC flugorna för att tvätta bort slemet? Jag tycker att det är svårt få tillbaka samma egenskaper på flugan igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X