dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är säkert en giftig HÖ fluga den. Sådana "borst flugor" brukar fungera bra.

Ta t.ex Polar Magnus, Chilimps mfl.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ja, "borst flugor" verkar det finnas många variationer på och jag har märkt att många flugor delar samma kännetecken. Det som enligt uppgift ska vara lite "speciellt" med Brenda är att hacklet inte lindas hela kroppslängden utan det ska vara 3 tydliga borstsektioner.

Kommentera

• Ok. Ja, man kanske ska ta och sno ihop några sådana och testa på bågen med? Är ju alltid intressant att testa nya flugor.

Tack för tipset.

Kommentera

• Känns som om jag spammar i tråden men här kommer en till från dagens produktion.

Click image for larger version

Name:	Baitfish - Grizzly back.jpg
Views:	1
Size:	715,1 KB
ID:	1783386

Här vill jag också passa på att tipsa om Craft Fur till överkomligt pris (har beställt från nedanstående säljare och hade leveransen inom en vecka). Ryggen på flugan är i färgen Grizzly tan vilken är i övrigt en rätt användbar färgvariant:

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Ok. Ja, man kanske ska ta och sno ihop några sådana och testa på bågen med? Är ju alltid intressant att testa nya flugor.

Tack för tipset.
            Tycker jag absolut du ska göra, ofta handlar det ju om att "knäcka koden för dagen" Original-bindbeskrivningen hittar du här:
            This video shows how to tie the this great saltwater fly: See all the materials here: https://nordicanglers.com/en/fly-tying/material-kits/saltwater-coastal/...

Kommentera

• Jo, och ibland vill det till något extra för att kunna knäcka den. Tackar för beskrivningen.

Kommentera

• En par flugor inspirerade av Bob Popovich's Surf candy. Denna variant är bunden med med mylar-slang och bucktail på en Mustad-krok modell tyngre. Fördelen med detta är att man slipper binda in blytråd för att få flugan att dyka aptitligt.

Name:	Jiggy Candy.jpg
Size:	446,5 KB
ID:	1783477Click image for larger version

Name:	Jiggy Candy2.jpg
Size:	1,04 MB
ID:	1783478

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	IMG_1655.jpg
Size:	1,01 MB
ID:	1783479

Spinner vidare på Brenda ovan med Brendas mor, dvs utan guldskalle och med guldfasan som hackel. Dessa har jag bundit upp på en röd Partridge Saltwater Shrimp. Dubbingen (Salmo Supreme i färgen Rainbow) är starkt fluorescerande, vilket brukar vara bra.

Kommentera

• Hundra år sedan jag bidrog med något här.
                    Jag har en viss förkärlek för spiders och den vanligaste storleken jag hittills fiskat dem i är #14. Men jag binder dem även i mindre storlekar ned till #18.

Här är en spider jag bundit i #18.

Name:	15969871_366438460402393_1641374750_n.jpg
Size:	18,7 KB
ID:	1783487

Krok: Hends BL404 - barbless superfine wire.
                    Svart bindtråd som kropp, hackel av stare och en liten tuss röd dubbing precis bakom hacklet.
                    Har även bundit upp ett gäng med röd bindtråd.

Kommentera

• Bundit ett gäng röda fjädermygg för omväxling skull i storlekarna 16-18.

Dessa är i stl. 16

Name:	15970115_366461023733470_814393613_n.jpg
Size:	11,8 KB
ID:	1783488

Krok: Hends BL 547, barbless fine wire
                      Kropp: röd bindtråd och guldtråd
                      Ribbing: guldtråd
                      Huvud: röd dubbing

Binder vanligtvis svarta med svart bindtråd som kropp, svart dubbing som huvud och röd tråd som ribbing.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X