dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• P.s. Har du testat att göra en cdc loop, vingad nattis? Med cdc hackle också. Kanske kan vara något?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• japps sådana har man i asken redan. Men nu kommer jag vänta tills man fått nya böckerna innan jag binder mer nattsländor. Har plats för 10-15 flugor i asken och 20-25 platser för puppor och larver. Man vill inte binda en massa och sen byta ut dessa mot nya innan man ens provat dom
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Misstänke väl att du redan hade bundit sådana.

" Man vill inte binda en massa och sen byta ut dessa mot nya innan man ens provat dom "

Nej, den fällan är lätt att gå i. Hade förut en " test ask" där jag samlade div. nya mönster som jag band under vintern. Men det blev inte många testade måste jag säga när säsongen väl sparkade igång. De flesta blev bara liggandes där i asken tyvärr.

Kommentera

• test ask va inge dum ide, fick en sameo ask när man beställde fly & tie tidningen, denna får nog bli experiment asken =D

Sen har jag fördelen att jag kan låna ut dessa test flugor till folk som ganska nyligen börjat med flugfiske, så kan jag själv nöta på mina favoriter
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Aldrig fel med " test piloter". Ska nog följa din ide' och börja dela ut mer av de oprövade flugorna till fiske kompisarna. Då får man ju den feedback man behöver ändå.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-10, 15:00.

Kommentera

• Ett hett tips på streamer! Bunden på extra lång storlek 4 krok.

Click image for larger version

Name:	_MG_3636.jpg
Views:	1
Size:	590,5 KB
ID:	1762138

Krokstorlek: 4 extra long
              Tråd: Nylon alternativt kevlar
              Stjärt: Marabou svart
              Kropp: Marabou svart och lila
              Krage: Hjorthår lila
              Huvud: Conehead
              Extra: Påfågelhearl i vinrött och lite flash

1. Börja med att fästa conehed med superlim. Grunda med lite tråd.
              2. Bind bak tråden 5 mm från krokböjens start och bind in en bunt med svart marabou.
              3. Klipp av en maraboufjäder (här får man kolla lite innan vart man ska klippa i och med styvheten på fjädern, den ska lindas på som ett hackel) och linda runt samtidigt som man petar upp fibrerna och stryker dem bakåt. Börja med en lila.
              4. Bind in två påfågelhearl och en flashtinsel.
              5. Samma som 3 men svart.
              6. Ta en rejäl bunt med hjorthår och linda två lösa varv ca 3/5 mot "där dom är avklippta", tvinna bunten och fördela jämnt runt flugskaftet. Dra åt linan. Gör detta ända tills att ni kommer fram till huvudet (conehead).
              Avsluta med wipfinish två gånger.

7. Frisera flugan så nacken blir formad i samma linje som coneheaden skulle fortsätta.

Jag kallar den för Spader ess. Har fiskat denna med stor framgång på öring, regnbåge, gädda, abborre.... Funkar nog till allt möjligt.
              Senast ändrad av diedose; 2012-03-14, 12:05. Anledning: Glömde bindbeskrivning
              sigpic

Kommentera

• Den såg grym ut!

Binder du på ett Renzetti Traveller eller?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Den såg grym ut!

Binder du på ett Renzetti Traveller eller?
                  Du kan fan mycket scott
                  sigpic

Kommentera

• He, he, he,! Gissade rätt tydligen? Travellern, är ett av mina favorit städ. Skulle ha köpt ett förut. Men så fick jag ju ett erbjudande på ett Stonfo 477 till ett bra pris, så det blev det i stället. Är hel nöjd med det också.

Kommentera

• Det är riktigt bra att binda mindre flugor på men jag kan inte rekomendera det till streamers. Det blir liksom svårt ibland att få plats med handen när man binder in... Men som sagt, toppen till smått.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X