Ja hu, en del saker man hittar i gömmorna... började ju binda i tioårsåldern, med sytråd och "bindstäd" av en flacktång som jag satte fast i snickarbänken hemma i källarn... flugorna såg så klart ut därefter.
Häromåret skänkte jag nåt halvkilo gamla flugor till nån nybörjare som orkade rensa krok.
Gamla laxjärn strippar jag däremot själv då och då, så även en del krokar i udda storlek eller form man köpt på sig. Vanlig krok däremot är för billig i förhållande till min ork att peta med det, då skänker jag hellre till andra.
Vad är egentligen preskriptionstiden för en fluga man bundit?
En del av smörjan man hittat i gamla askar och så är ju lite, ehm, speciella (ok, bundna när man var barn och inte kunde ett smack om entomologi etc, och lååångt innan internet fanns att tillgå, och på tiden man inte hade råd med nå roligt material).
Griffith gnat bunden på en #4 streamerkrok...
#12 torrfluga med orange streamerhackel, fiberlängd ca 2 cm...
Dagsländenymfer i barkbrunt, bundna efter recept i nån bok. 20 st i #8... en hel påse flyrite åt fanders
Nattsländepuppor i #8, bundna av knall-orange sälhår...
Tänk så mycket krok man slösat i sina dagar... :P
Häromåret skänkte jag nåt halvkilo gamla flugor till nån nybörjare som orkade rensa krok.
Gamla laxjärn strippar jag däremot själv då och då, så även en del krokar i udda storlek eller form man köpt på sig. Vanlig krok däremot är för billig i förhållande till min ork att peta med det, då skänker jag hellre till andra.
Vad är egentligen preskriptionstiden för en fluga man bundit?
En del av smörjan man hittat i gamla askar och så är ju lite, ehm, speciella (ok, bundna när man var barn och inte kunde ett smack om entomologi etc, och lååångt innan internet fanns att tillgå, och på tiden man inte hade råd med nå roligt material).
Griffith gnat bunden på en #4 streamerkrok...
#12 torrfluga med orange streamerhackel, fiberlängd ca 2 cm...
Dagsländenymfer i barkbrunt, bundna efter recept i nån bok. 20 st i #8... en hel påse flyrite åt fanders
Nattsländepuppor i #8, bundna av knall-orange sälhår...
Tänk så mycket krok man slösat i sina dagar... :P
Kommentera