dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En väldigt lättbunden spent Fjädermygga detta.

En vanlig flug krok # 16 eller # 18. Svart bindtråd, en bit tunn och grå foam, TMC's super flytande ving garn "Aero Dry Wing" av den tunna modellen http://www.dan-tackel.com/6131/aero-dry-wing , en droppe super lim på kroken. Och så en med 1 mm spets, permanent svart tusch penna är vad man behöver.

Bara att klippa till foamen avsmalnande och sedan limma den på kroken. Måla och därefter linda fast ving materialet. Och sedan är det bara att vika det som är kvar av foamen framtill på kroken över vingfästet, fästa in foamen med tråden, fin putsa vingen och göra huvud + avsluta flugan.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-13, 15:03.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Fin fluga Jock. Den kommer du till att ha stor framgång med nu på våren.
      Får man fråga vad det är för städ som du använder? Söker nämligen efter något nytt.

Troll var finner du denna tid till att binda dessa monster till gäddflugor och allt godis för öringen?

Kommentera

• Ursprungligen postat av wolewoo Visa inlägg
        Fin fluga Jock. Den kommer du till att ha stor framgång med nu på våren.
        Får man fråga vad det är för städ som du använder? Söker nämligen efter något nytt.

Troll var finner du denna tid till att binda dessa monster till gäddflugor och allt godis för öringen?
        Tack!

Vi får hoppas att du har rätt?

Det är detta Stonfo städ: http://www.fiskedags.nu/sv/flugbindn...ad-flytec.html

Alla Stonfo städ är litet " rough" mekaniskt innan man har kört in det. ( Jag har ett annat och enklare som mobilt städ nämligen ). Men sedan funkar städen mjukt och fint. Och du får ju med allt du behöver i fråga om parahute galje och tråd vagga dessutom på de dyrare, true rotation varianterna. Extra käftar är billiga. Kolla längre ned på denna sida :

Jag har haft mitt Stonfo i länken ovan i litet mer än 2 år nu. Och många flugor har det blivit. Men ingen av de 3 st original käftarna har börjat att släppa krok. Det är ju i och för sig en klar fördel att enkelt kunna skifta käft efter krok storlek.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-13, 19:25.

Kommentera

Fin fluga Jock. Den kommer du till att ha stor framgång med nu på våren.

Kvällar och sånt...sitter i soffan framför tvn och binder, etc.
          Har varit hemma hela veckan med flunsan, men vabbat samtidigt eftersom sonen också åkte på det, annars hade jag hunnit trycka ut ett trettiotal gäddtuber till...
          Tuberna tar ju bara en halvtimme styck, och nymfer och sånt tar ju inte många minuter per styck.

Mina cdc&foam midge var lätta: bind in foamen så stjärten sticker ut, spinn in cdc, vik över foamen över huvudet, bind in en tuss indikator-cdc, avsluta. typ 1 minut per fluga, I like.

Det är som alltid: man har aldrig så mycket tid som man önskar, vare sig till flugbindning eller fiske.
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Nä, det är nog väldigt svårt att få tiden att räcka till när man har familj och ett jobb att sköta dessutom. Det har jag all förståelse för.

Kommentera

• Börjat experimentera med blandat parachutehackel: Cdc och några strån rapphöna som ska få agera ben.

Enda av 18 bilder som blev nå bra, återkommer efter fotografering ikväll, är för soligt nu.
              Är ganska nöjd med flugan som så annars. Rätt lätt att binda, osv.
              Får ta bättre stjärtmaterial framöver, i alla fall färgmatcha, men det ska nog bli fler såna här.
              #12 på bild här.
              Click image for larger version

Name:	IMG_935455.JPG
Views:	1
Size:	286,8 KB
ID:	1772773
              Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Fin fluga. Det där med att parachutehackla flugor tycker jag är bra. De flugor som har det hamnar till 95% rätt på vattenytan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
                  Kvällar och sånt...sitter i soffan framför tvn och binder, etc.
                  Har varit hemma hela veckan med flunsan, men vabbat samtidigt eftersom sonen också åkte på det, annars hade jag hunnit trycka ut ett trettiotal gäddtuber till...
                  Tuberna tar ju bara en halvtimme styck, och nymfer och sånt tar ju inte många minuter per styck.

Mina cdc&foam midge var lätta: bind in foamen så stjärten sticker ut, spinn in cdc, vik över foamen över huvudet, bind in en tuss indikator-cdc, avsluta. typ 1 minut per fluga, I like.

Det är som alltid: man har aldrig så mycket tid som man önskar, vare sig till flugbindning eller fiske.
                  Jo det är ju kvällarna man får ta sig tid till att binda lite. Jag har själv en liten pojk på 10 mån som tar upp mycket utav ens tid
                  plus att man har köpt sig ett hus en ca 9 månader tillbaka.

Kommentera

Fin fluga. Det där med att parachutehackla flugor tycker jag är bra. De flugor som har det hamnar till 95% rätt på vattenytan.
                    Inte bara det. Det hacklet ger ju ett större och tydligare "fotavtryck" på vattenytan också.

Kommentera

• Du har så rätt så Jock.

Här är kvällens rason av mitt bindande. Det blev guldribbat haröra.
                      En mycket gångbar nymf tycker jag.
                      Click image for larger version

Name:	DSC_0141.jpg
Views:	1
Size:	235,7 KB
ID:	1772780

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X