Flugbindningsstäd !!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindningsstäd !!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugbindningsstäd !!?

Nu är de dags att köpa ett nytt flugbindningsstäd för de gamla är sönder. så jag undrar vilken ni rekommenderar kring 1000 lappen. jag köpte ett städ men den funkade inte som ja ville, stod att de skulle va rotation men kunde bah vrida ett varv, sen kunde man inte fästa flugan nå bra.
    Men ni får gärna ge tips om något bra rotation städ för de är det som jag är ute efter.

Hej!

Tycker att det finns 2 städ i den klassen som är helt o.k.

Detta köpte jag nyligen och är hel nöjd med det:

Inte ett full rotations städ. Men du kan rotera hela flugan genom att lossa på en ställ ratt, och sedan låsa den i det läge där du vill ha den?

Annars är detta ett trevligt full rotations städ: http://www.wittlock.se/sv/flugbindni...e-c-faste.html

Skillnaden mellan ett vanligt och ett full rotations städ, är att med ett vanligt rotations städ när du roterar flugan på rygg. Så kommer flugan att behålla den vinkel som chucken är inställd på från början när kroken är rätt vänd. Och flugan kommer då att ha en mer eller mindre avvikande vinkel mot den horisontella axeln vänd på rygg. (Se foton nedan). Detta beroende på städets utformning först och främst. Medans ett full rotations städ alltid kommer att få flugan att hamna en rak horisontell vinkel när du flippar över flugan på rygg.

Dvs. att med ett full rotations städ, så kan du "veva" på kropps hackel och tinsel t.ex. jämt och fint genom att helt enkelt rotera chucken med städets väv, och bara mata på materialet efter hand.

Varför jag köpte Renzetti städet då istället undrar du / ni säkert? Mitt val byggde först och främst på den något högre kvaliteten. Och att jag, mest av gammal vana ändå lindar dit kropps hackle etc. för hand. Så jag kände att jag kunde leva utan full rotation ändå.

Men det ska tilläggas att Odyssey Spider städet är mycket pris värt för att vara ett förhålladevis billigt full rotations städ hur som helst.

Vanligt rotations städ:

Full rotations städ:

Så du får väl ta dig en funderare över om detta med vinkeln med flugan på rygg har stor betydelse för dig eller ej?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-11, 20:33.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har ett Griffinstäd av lite dyrare slag men jag tror att kvaliten på deras lite billigare städ är den samma i käftarna, tycker inte själv om snabblåsningen som finns på de flesta städ. Du måste ställa om detta vid varje byte av krokstorlek för att få bästa hållfasten, Griffinstädet spänner du på sidan, enligt mitt tycke mycket bättre hållfasthet av kroken. Inga problem när du bytar krokstorlek med omställning av städet, bara byta krok och spänna sedan klart att börja binda och det går lika fort att spänna fast koken som ett med snabblåsning bak.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

Det är säkert inget fel på Spider städets chuck / käftar. "Knaspeter" här på forumet har ett sådant städ sedan några månader tillbaka och han har då inte klagat. Tvärt om. Likaså "Richard" på Edge forumet har ett Spider och han är också nöjd verkar det.

Jag skulle tro att när det gäller kvalitets märken så är nog kvaliteten över lag den samma från de dyraste till de billigaste inom samma märke. Det man betalar mer för är ju typ extra tillbehör, fler inställnings möjligheter och CAM, snabb låsning t.ex.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-11, 20:50.

Kommentera

dem såg riktigt fina ut men finns de inte någon annan som är bra men för lite mindre pris :P

Kommentera

O.k. Danica städet sägs vara bra även om det är till stora delar är av composit. Inte chucken dock. Det har ju funnits ett bra tag nu så barn sjukdomarna är nog borta. Finns bordsplatta, tub verktyg och litet andra grejor att köpa till:

Armen som följer med är till för att hålla undan tråden och tråd hållaren när du jobbar med något material.

CAM = Snabb låsning av kroken.

EDIT.

Annars så hittade jag just Spider städet för 720:-!

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-13, 18:54.

Kommentera

johoo den första såg fin ut !! å den andra har ja sett å har varit sugen på dem så blir väll kanske någon av dem
              Är det full rotation på dem ?

Kommentera

Båda är full rotations städ. Du blir nog helt nöjd vilket av dem du än väljer? Hör av dig med "tyck" sedan när du fått hem städet och prov bundit litet på det. Sådant är alltid intressant att höra.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-14, 16:34.

Kommentera

jo det får ja gör men vist kan man göra så här då ? http://youtu.be/Qg8Up5ph8Fo
                  För det är sån ja skulle vilja ha värka sjukt lätt att använda
                  men ja köpte hem ett städ som hete Eagle Rotation städ och de va bara att skicka tillbaka den va inge bra, jag hitta många dåliga saker på den .

Kommentera

Visst är Norvise städet fint! Men så kostar det 2900:- också. Och då vete tusan om man inte köpte ett Dynaking Barracuda istället om man snackar städ för de pengarna?

Och med ett skapligt städ kan du göra de där dag sländorna utan större stök ändå:

Bak kroppar: http://mistpool.com/product_info.php...07&language=sv

Resten, är ju bara att fixa ett matchande bröst, en antron garn vinge och ett lämpligt parashute hackle.

Och Jsons sländor och nymfer är i så fall ännu häftigare: http://www.jsonsweden.com/

Eagle städet från Indiska Sunrise är nog ingen höjdare. Förstår om du blev besviken på det. Det gamla hederliga Regent städet är bra mycket bättre i fall man ska köpa ett budget, icke full rotations städ: http://www.wittlock.se/sv/flugbindning/stad/

Funkar helt o.k. från stora streamer krok till storlek #16 iaf. Sedan blir de något breda käftarna litet väl klumpiga på ännu mindre krok. Bättre nybörjar städ för en låg summa får du nog leta efter.

Men det blir ju ändå aldrig samma sak som att binda på ett Griffin Odyssey Spider, mitt Renzetti Apprentice eller andra städ för mellan 1500:- och uppåt.

Men det hela handlar ju om plånbokens innehåll? Och på hur seriöst man tänker satsa på sitt flug binderi när man hållt på ett tag?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-15, 21:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    137 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X