Binda in struts hearl på laxfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Binda in struts hearl på laxfluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Binda in struts hearl på laxfluga

Hur jag än gör när jag skall binda in svart struts hearl till butten så blir det bara skit. Är det någon som har ett tips eller är hearlen jag har bara skräp???
    När jag binder in så snurrar hearlen åt fel håll och jag har faan provat att vända hearlen åt alla håll men lik förbenat så vänder den sig framåt eller delar sig på mitten eller så det går åt båda hållen. Jag börjar undra om hearlen är dålig och sen är den så känslig ...Nu har det gått ett gäng laxflugor åt he...vete för jag blir tokig när det inte går och sliter bort skiten..
    Jag har bundit den uppåt neråt med stammen åt alla håll men lik för bannat så lägger den sig åt fel håll. HAR NÅGON ETT TIPS. Vet ni även någon försäljare som har hut i kroppen och vågar stå för sitt material till traditionella laxflugor endera går det bara att använda ena sidan på fjädrarna eller så är dom förstörda av plocknings maskiner eller dyligt. Inte ens en guldfasan stjärt går att få tag på som man kan använda båda sidor på. Mycket tacksam för tips...

Hej!

Herl i allmänhet är känsliga och man får handskas med det med ganska stor varsamhet. Pröva med att sno det runt bind tråden ( I samma färg som herlet). Precis som man brukar handskas med Påfågel herl när man gör kroppar för att få det hållbarare. För att få bra spridning på "luddet" på butten. Linda det litet "X" vis. Dvs. Snett vänster varv - snett höger varv etc, etc.

Dessutom, bind alltid in tag och butt material på under sidan av kroken.

Fly Dressing, är ju en av de äldsta butikerna som säljer div. flug material. De borde ha bra grejor:

Jag handlade av dem redan i början på 70 talet.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-15, 20:16.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Bind in herlet med änden du ska linda pekande bakåt. Sidan som quillet (stammen) sitter på ska vara mot dig. Sen viker du ut herlet 90 grader dvs rakt mot dig och lindar den samma håll som du normalt lindar bindtråden dvs klockvis.

Herl är normalt inget svårt material att binda med. Dock kan kvalitet skilja sig som hos så mkt annat naturligt bindmaterial.

Butten på en klassisk laxfluga skall ej spreta åt alla håll utan det ska ligga som ett hackel pekande bakåt. Personligen föredrar jag herl med så korta fibrer som möjligt till mina klassiska laxflugor, om jag nu kan säga så det var väldigt längesen jag band någon så man kan nog nästan säga att jag lagt ner hobbyn.

Kommentera

Tackar det skall vi prova

Kommentera

Nåja, något liten spriding på herlet ska det var ändå.

Här har du en snygg Spey fluga med en fin butt som du kan ha som förebild:

Kommentera

fungerar det inte så testa helt enkelt att köpa ett annat herl, kan ju vara så att du sitter och slår huvudet i bänken endast för att materialet är undermåligt.

Kommentera

fungerar det inte så testa helt enkelt att köpa ett annat herl, kan ju vara så att du sitter och slår huvudet i bänken endast för att materialet är undermåligt.

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Nåja, något liten spriding på herlet ska det var ändå.

Här har du en snygg Spey fluga med en fin butt som du kan ha som förebild:

Mja, det pekar väl samma riktning alla varv? Det där är i min mening iallaf vad jag syftade på i mitt första inlägg, åt samma håll.

Kommentera

Personligen föredrar jag mina buttar lite mindre som sagt, kortare fibrer. Typ som på denna:

Kommentera

O.k. Det blir fint det med. New school v.s. old school.

Men i ärlighetens namn är jag glad att jag inte längre binder klassiska Lax flugor. Må vara att de är snygga och fina att montera bak glas och ram t.ex. Dels allt jobb, och dels att det kan vara svårt att hitta prima material.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-15, 20:54.

Kommentera

tror jag la ner typ 80% tid att leta material och 20% binda.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    131 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X