F-Fly, en enkel CDC torrris som tar en hel del fisk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

F-Fly, en enkel CDC torrris som tar en hel del fisk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• F-Fly, en enkel CDC torrris som tar en hel del fisk!

Fick nys om F-Fly idag. Efter att ha läst en hel del artiklar om den, så blir man klart intresserad!

Inte nog med att den är ruskigt enkel att binda. Den tycks vara mycket fångst givande också.

Här är bind beskrivningen:

Step by Step tying instructions for the F-Fly. One of the easiest dry flies to tie, very effective and floats like a dream due to the CDC wing.

Du kan använda bindtråds kropp i lämplig färg eller helt enkelt vira ett cdc dun längst kroken om du vill? Istället för några strån Fasan tupp stjärt som orginalet föreskriver. Säkert, kommer andra quill kroppar än från fasan att funka också. Plats för experiment här!

En ljus CDC vinge syns bäst ute på vattnet.

Ska självt sätta mig och binda upp ett litet gäng av denna fluga.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-30, 22:03.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

beställde CDC fjädrar för denna fluga nästan bara den sägs va ruggigt bra!

använd dock fler än två fjädrar.. gärna 5!

Kommentera

Ja, den tycks vara grym! Speciellt när det är grå väder / regn, läste jag precis i en Engelsk artikel.

Det fina med den, är att den tycks imitera en hel del olika insekter beroende på storlek och färg.

Man ska nog binda ett antal, från svarta till ljusare varianter och i 2 - 3 olika storlekar.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-30, 22:57.

Kommentera

men som sagt farbror bind den med 5 fjädrar i så ser den maffigare ut plus att de flyter bättre

Kommentera

Ja, det ska jag göra pöjk. Tack för tipset!

Kommentera

Jag har ett par frågor:
            Vad står CDC för/vad betyder det??
            Vad är fördelarna med det??
            E det ett naturligt material??
            http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

CDC är ett naturligt material står för typ cock de coulenard (stvning förmodligen jävligt fel) de är fjädrar som flyter av sig själv naturligt. Har man på flytgel osv förstör man hela effekten.

CDC är ett material som används flitigt och till o med för tyngda nymfer då de bildas luftbubblor runt om.

Kommentera

Cul De Canard = Ank rumpa. Dun, som plockas vid Ankans bakdel vid fett körteln. Denna körtel, använder Ankan, till att göra sin fjäder dräkt vatten avstötande.

CDC dunen runt fett körteln, blir med andra ord naturligt flyt impregnerade.

Faktiskt, kan man tilläggs impregnera CDC flugor med "CDC olja" t.ex. vid behov. Funkar fint till andra flugor också btw. Men du kan även använda vanlig flug impregnering om du sedan "kramar ur" flugan överskottet av flyt medel med en bit hushålls papper eller dylikt.

Nu är det inte bara den naturliga impregneringen som gör att CDC dun flyter bra. Det har också att göra med att varje "fan" = strå på dunet, har egna, luddiga fjun på varje fan stam. Dessa, hjälper till att höja flytförmågan ytterligare.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-02, 17:50.

Kommentera

Tänkte berätta, att jag idag upptäckte en annan fluga som kallas F-Super Fly. D.vs. en Super puppa med F- Fly, CDC vinge.

Kan vara något det!

Kommentera

hmm alltid hört att man inte ska impregnera men de går tydligen då

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X