Prosten/Prostinnan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prosten/Prostinnan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prosten/Prostinnan

Hello!
    Söker ett mönster, tydligen populärt på 80talet. Är det någon som känner till dessa flugor, jag har fått en förfrågan av en bekant att binda dessa, då han hört att dom ska vara grymma på röding och öring i fjällen.
    Endast döda fiskar flyter med strömen!

Vet du hur dom ser ut?

/Valter

EDIT: Har hört om en "pimpad" Européa 12 som ska vara grym.. kommer dock inte ihåg vad den hette...
    Senast ändrad av Valt3r; 2010-05-17, 16:28.
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Det är inte "Tjärn rensaren " du tänker på? Kommer från "Svenska serien".

Krok: vanlig flug krok # 12
      Stjärt: Hackelfibrer, långa vita
      Kropp: Flat silvertinsel
      Kroppshackel: Vit tupp, något större än valigt, Palmerlindat
      Vinge: Krickand (minns den något mörkare brun). Bunden längre än på E:12
      Hackel: Vit tupp, något större än vanligt.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja, det kan det ha varit.. Man kanske borde binda upp några stycken.

Är prost/prostinnan en våt eller torrfluga?

/Valter

Hehe vad man får mycket flugor när man binder själv
        Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Jag tror att Tjärn rensaren, skulle bli ännu bättre / intressantare, om man bytte ut det vita hacklet mot Grizzly faktiskt. Grizzly, ger ju ett bra intryck av rörelse och liv.

Jag skulle också vilja veta vad för typ av fluga Prosten & Prostinnan är?

Kommentera

Enligt min "beställare" som han minns den så hade prosten svart kropp och gula stjärtspröt, han minns inte vad det var för vinge på den, prostinnan var liknande fast med rosa stjärtspröt, och dessa var våtflugor. Detta var 1987, så minnet sviker, men han tror att det var en Jämtlänning som stod för mönstret. Skulle ju kunna höra med G Westrin om han vet, återkommer om jag får ett svar av honom......

Kommentera

Hej!

Har kollat på nätet. Finns inget skrivet om dessa våt flugor tyvärr. Kan vara ett lokalt mönster dock.
              Fick ingen träff på Edge flugfiske forum heller, sedan i går eftermiddag.

Den enda våt fluga jag kan hitta som kallas för "Präst" Är "The Priest". Men den liknar inte alls det du beskriver som du kan se.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-18, 13:42.

Kommentera

Hello igen!
                G Westrin som gammal Jämtlänning hade inget att komma med heller Men han gav en öppning som jag ska kolla upp. Återkommer i ärendet!!!!!!

Kommentera

Hej igen!

Jag fick ett par svar idag om dessa flugor.

Dels, så kan "Prosten" egentligen vara Sven - Erik Loods gamla våt fluga "Prästen" Som binds enligt följande:

Bindtråd: Ljus
                  Stjärt: Badger hackelfibrer
                  Kropp: Herl från en Tjädertupps stjärtfjäder med det vita längst bak.
                  Vinge: En/två svart/blåskimrande bröstfjäder från en tjädertupp bundet som ett "tak" typ sedge.
                  Hackle: Ljus badger.
                  Huvud: Ljus bindtråd.

Men den killen som tipsade mig kände tyvärr inte till "Prostinnan".

Men fick också ett tips om en kille uppe i Jämtland, som tydligen visste en massa om gamla Jämtländska flug mönster.

Har mailat den killen så får vi se om han kan komma upp med något?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-21, 09:31.

Kommentera

Hello!!!!
                    Har eventuellt bilder på G...
                    Mest troligt har Prosten en svart kropp med palmerlindat ljust hackel, men ingen vinge, Prostinnan är likadan men med andra färger. Men med bilder på detta par så kommer frågetecknen rätas ut....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X