Flugbindningsvideo på nytt sätt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindningsvideo på nytt sätt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugbindningsvideo på nytt sätt

Testa att klicka på menyknapparna i videon

http://www.youtube.com/watch?v=dZtUq8W09Ng

Glad påsk

riktigt bra !

Kommentera

Fiffig instruktions video

Kan tänka mig att den nymfen i den färgen är giftig när Sjössand sländan (Danica), börjar kläcka i maj.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

de där va ju skitbra gjort!
        http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Det där var grymt gjort, enkel och överskådlig video. Bravo!

Kommentera

Såsom fullständigt nybörjare på detta med flugbindning, ska man se detta som en variant på montanan? Men med bättre flytkraft?

I övrigt en mycket snyggt upplagd och informativ video, komplimanger!!!
            Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

Man kan iof göra Montana till kläckare med. Då imiterar man ju en kläckande Bäckslända. På långskftad krok 8 eller 10 då. (Och om Montanan är mörk brun eller svart). I mörkt grönt = På långskaftad 6 eller 8 = Kläckande Trollslända. Men då bör man binda in en bit foam stav eller större frigolit kula i ljus nylonstrumpa som sticker ut bakom huvudet vid bröstet och agerar flyt hjälp + ving anlag. Och dessutom byta ut chenillen mot Poly eller Antron garn istället. Chenille, suger vatten som en svamp. Och att binda den på en långskaftad och tunn trådig krok. Normal streamer krok, blir i tyngsta laget tror jag.

Dessa långskaftade krokar ska funka för större kläckare.

TMC 200R eller Kamasan B220 Black Nymph t.ex.

Nymfen i videon....Precis som Montanan har ju en klassisk nymf siluett som du kommer att se hos många andra nymfer, när du kollar olika nymf mönster. Sedan är det ju en fråga om färg + storlek som avgör VAD nymfen i fråga ska imitera?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-03, 19:05.

Kommentera

Kul att ni tyckte om den

Den funkar normalt sett bra när dom stora sländorna kläcker, men har också funkat riktigt bra även när de mindre kläckt, forssländor, dammsländor och vassländor. Den har även funkat som kläckande nattslända så binder den numera i storlek 8-14 i färgerna ljust brun, gul, olive och grå.

Den funkar helt enkelt bra när det behövs en fluga som ska imitera något kläckande.

Montana är väl från början en troll/jungfruslända om jag inte kommer ihåg helt galet, kan bara hålla med Jock Scott angående materialvalet. Vill man få den att flyta så är inte chenille optimalt.

Jag brukar använda sälhår till mina trollsländenymfer, men fiskar dom förtyngda nära bottnen inte som kläckare.

Håller på att filma fler filmer som den här så låt mig gärna veta om det är några mönster som önskas så ska jag se till så dom prioriteras

Skitfiske på er

Kommentera

Hej!

Jag skulle vilja se dig ta upp Frank Sawyer's nymfer. Killer Bug, Peasant Tail nymph, Grey Goose nymph och Sawyer's Swedish nymph, vilka är de mest kända mönstren.

De ligger ju till stor grund för det moderna nymf fisket och är inte bara historiskt intressanta. Utan är också fortfarande mycket bra nymfer.

Kommentera

Kul med lite önskemål

Pheasant tail har jag på listan över planerade flugor redan så vi får väl plocka upp den överst nu helt enkelt

Dom är alla mycket bra mönster och jag binder dom inte helt enligt orginalmönster utan har gjort en del förändringar som jag ser som förbättringar, vi får se vad du tycker om dom.

Borde kunna ha någon eller några fler mönster färdiga och publicerade under kommande vecka.

Är det bara nymfer som är av intresse? Är ju kul att binda lite torrt också

Ska ner och kolla vattenståndet i hemmaån nu, det kliar i fingrarna att få blöta ner grejerna igen.

Soliga hälsningar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X