Björkmätare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Björkmätare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Björkmätare

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att binda en björkmätare. Någon som har ett mönster eller beskrivning och vilket matrial?

Ha de! /Valter
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Hej!

Det finns väl inga vedertagna mönster till Björkmätare, andra Mätare, eller Spinnare heller så vitt jag vet iaf.

Så jag spånar litet.

Bindtråd : Svart. Tror tjocklek 0/8 eller 0/7 blir bra, då du kan ta i litet när du fäster foam staven på kroken.

Krok: 8 eller 10 (tunn trådig krok). Är väl en lagom storlek skulle jag tro?

Kropp: Tunnare foam stav. Sådana fjärilar, har ju en ganska fet kropp. Garn, blir nog en aning för tungt material för att flugan ska flyta bra i längden. 2.4 eller 3mm, är nog en bra tjocklek på foam staven. Lägg gärna på ett par droppar snabblim uppe på kroken innan du lindar dit foam staven också. Förhindrar att den kan vrida sig senare.

Ben: tunna, grizzly eller svarta gummi ben.

Vingen, blir litet knepigt tror jag. Man kan nog iof använda "Thin Wing", (Vit eller ljusgrå = Light Dun). Men vet inte om en så pass stor "delta vinge" inte tvinnar tafsen? Plats för expriment här! Ett annat alternativ, är ju att binda in ett par tussar vitt alt. ljusgrått, Antron eller Poly garn på sidorna av bröstet, och sedan forma dem till rätt siluett.

Tekningarna på vingarna och kroppen, får du väl rita dit med en mörkbrun eller svart, spetsig, vattenfast tusch penna.

Edit.
    Bestämmer du dig för att använda Thin Wing?

Klipp då ut en ganska vid, 3-kant till vinge med en utstickande "pligg" mitt på den breda bak kanten av vingen. Bind in "pliggen" där krokböjen börjar. Det gör att vingen blir stabilare och den fladdrar mindre när du kastar. Glöm inte att sträcka vingen när du binder in den framme vid bröstet / huvudet också. Du kan ju också välja att snabb limma vingen längs ryggen på flugan.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-06, 22:40.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Låter spännade! Jag är nybörjare på flugbindning så det här blir riktigt kul.

Kommentera

Jo, du har nog litet pyssel framför dig. Men det är ju halva nöjet med flug bindningen. Och jag tror att de här konst materialen är bäst lämpade för en Björkmätar imitation. Och om du är händig med saxen och pennan? Så finns det stora chanser att du får en fin och natur trogen imitation i slutänden.

Skulle vara jätte kul om du kunde lägga upp ett foto på den färdiga kreationen senare?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-06, 22:39.

Kommentera

Yes. nu ska jag bara beställa matrial.

Ska beställa allt.. har nästan inget så det blir att storhandla nu när man vet lite om det och att det är nåt att satsa på

Edit: Har sett att du har skrivit några bra listor på vad som behövs. Blir nog det +lite extra. Får se om jag hittar den där listan.

Kommentera

Hej igen!

Här har du en lista som jag tror täcker det mesta du kan tänkas behöva:

Bindtråd 200 Yards svart och brun. Uni Tread. 200 Yards, tjocklek 6/0 kan rekommenderas som allaround tråd.

Till hjorthårs flugor är nog 8/0 bättre eftersom man kan dra åt den hårdare.

Fluglack: Klar, svart och gul. Veniards gamla hederliga lack är bra och ganska billig.

Flytande vax. Bra när du ska dubba hår på tråden till nyfer m.m.

Tuppnackar: Till torrflugorna. Satsa på kvalitet! Dvs. Whiting nackar. Westforkfly, kan ordna fram 1/2:a sådana för 230:- styck. Kanon kvalitet!!! Snacka med Micke på Westfork fly. Han hjälper dig gärna.

En sådan hackle fjäder, räcker till minst 2 flugor. Detta, eftersom de är långa med korta hackle strån nästan hela vägen längs fjädern.

Räcker med en Blue dun, brun och svart så länge. Komplettera med en 1 /2 golden olive senare.

Till våtfugor, nymfer och streamers, kan du köpa samma färger på Wittlock fast då Indiska Top Quality nackar för 65:- st. Alternativt, Indiska höns nackar.

Poly eller Antron garn i följande färger:

Vit, Brun, Blue Dun, Gul, Ljus och mörk olive, insect green, golden olive, rosa svart. Skippa rosa om du inte ska binda streamers. Gult sådant garn där emot kan vara en bra färg till vatten levande skalbaggar.

Chenille. Medium och fine samma färger som ovan + röd och orange. Räcker med Insect green, golden olive, brun, svart och vit till nymfer och andra vattenlevande insekter.

Spakle yarn: Creme, brun, grön (både ljus och mörk grön) grå, rust och svart. Här, kan du välja att antingen använda hela garnets tjocklek (3 kardeler) eller splitta upp det.

Uni Mohair garn. Ludet garn. Perfekt ersättning för en hel del dubbingmaterial:

Grå, brun, olive och svart.

Chrystal chenille och Cactus chenille: Silver och guld. Streamer och Fisk imitationer .

Tinsel: Flat, och i plast. Ena sidan Guld andra sidan silver. Oval tinsel: silver och guld. Använd annan sax än den du normalt du klipper hår och fjäder med. Annars blir den saxen fort slö! Ta både medium och ultra tunn oval tinsel.

Bly tråd till förtygning. Tunn tråd.

Vingmaterial:

Angel hair: Gul, röd, blå, svart och vitt. Streamer.

Crystal Flash: Pearl. Fin fint att blanda in i torrfluge vingar för att öka synligheten. Eller blanda in några strån i vingen eller stjärten på streamers t.ex.

Fjäder material:

Kalkon stjärt fjädrar. 2st räcker ett tag.

Fasan tupp, stjärt fjädrar brun / naturell

Påfågerl herl: Hel fjäder.

Rapphöna färgad rygg fjäder: Brun. Fin - fin till hackle på bruna och svarta nymfer.
            Funkar fint som vinge till Nattslände imitationer typ Europa 12.

Marabou: Vingar till streamers. Golden Olive Marabou är fin till stjärtar på Flickslände nymfer dock. Och svart till Montana nymfen.

Gul, röd, svart, vit, golden olive, orange, brun och rosa

Om du vill ha riktigt bra Marabou? Välj "select kvaliteten" Kostar 4:- mer än standard Maraboun.

CDC (Cul De Carnard) Fina små, naturligt flyt impregnerade And fjädrar för typ Fjädermygg puppor och kläckare t.ex. Fint material till små torrflugor också.

Färger: Vit, grå, brun, oliv och rusty spinner

Hår:

Hjorthår premium: Naturell, brun och gul.

Med dessa kan du skapa fint flytande nattslände imitationer typ Streaking Caddis t.ex. Huvudet till streamern Muddler Minnow, Hjort hårs kroppad geting. Ränderna får du fixa med svart tuschpenna. Och en skrälldus andra flugor med bra flyt kraft.

Hare: Mask. Till den berömda "Hareöre nymfen" (egentligen heter den Golden Ribbed Hares ear).

Amerikanska Ekorr svansar: Brun, grå och svart. Streamer

Zonker, kanin strips. Svart, vit och röd. Streamer.

Ögon: Damsel eyes. Svarta till Flickslände nymfer. Och sedan kan du ju fundera över om de själv häftande ögonen till streamers är något för dig?

Foam stavar till Booby ögon / flyt kudde t.ex. Till Booby flugan, ska det var en stav 5 eller 7 mm tjock.

Div foam stavar till flyt kroppar.

Gummi ben: Bruna, grizzly och svarta. medium och fine.

Thin Wing.

Krok:

Vanlig flug krok nedåtböjd ögla:

Storlekar 10, 12, 14 , 16.

Kamasan B 400 är ett bra val här.

Streamer krok: 6, 8, 10 och 12 Kan användas till större nymfer också från storlek 8 till 12.

Kamasan B 800 Classic är bra.

Krok för puppor, kläckare: 10,12, 14 och 16.

Kamasan B 420 Sedges. Funkar fint för Klinkenhammer flugor också.

Det här är 25 pack. Men det mest ekonomiska i långa loppet är nog att köpa 50 pack av varje krok. Då slipper du snart upptäcka att du har slut på någon storlek.

Du borde kunna hitta allt detta hos Wittlock. Men ring och kolla med dem så att de verkligen har allt i lager? Det är ibland litet si och så med lager inventeringen / påfyllningen emellanåt.

Annars har nog Micke på Westforkfly det inte Wittlock har.

Med det material jag listat här, har du ett bind kit du kommer mycket långt med.

Edit. Läste i en annan tråd att du inte är direkt förtjust i streamers. Jag har märkt ut det du kan skippa i så fall.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-07, 10:39.

Kommentera

Vad menas med flatslagen krok?

/Valter

Kommentera

Att den är platt på sidorna. Gör att bindtråd och material inte vrider sig lika lätt som på en krok av rund tråd.

Kommentera

Bind en naturfärgad streaking caddis som du antingen binder med natur/svart blandade hår, eller bara kör naturhjort och tuschar lite svart här och var.

Så har du både rörelserna och färgerna tillräckligt korrekt.

Kommentera

Varför ska man ha en hel fjäder från påfågel och inte lösa herl?

Sen har jag tänkt köpa krokarna från Daiichi.. Läste att dom var ganska bra och inga problem med dom. Köper 100 pack av strl 10-12-14-16 så har man ett tag framöver.
                    Senast ändrad av Valt3r; 2010-01-07, 18:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X