hej! jag har tänkt testa att fiska efter abborre med fluga med spinnspöet! så jag behöver lite hjälp med vad för metod ja ska köra med (presentationen av flugorna). och viktigast, va ska ja ha för flugor? alla svar e välkommna!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
abborrflugor
Collapse
X
-
Jag har fått bra med abborre på en "bunny leech"-variant, orange zonkerremsa lindad runt kroken. Kaninzonkers ser grymt läckert ut i vattnet! Jag har gjort en steg-för-steg-beskrivning på min blogg: http://pontusadefjord.wordpress.com/...steg-for-steg/.
Kommentera
-
kan även tillägga en sak här. Jag var i en tjärn en bit ifrån mitt hem, och såg en nattslända som kläckt. Den "studsade" på vattnet och jag såg en fisk som var efter den gång på gång. Så jag satte på en E12 och fick på den direkt, och tro det eller ej så var det en abborre som tog den?!
Är det någon mer som har varit med om det?[FONT="Courier New"]Flugfiske[/FONT]
Kommentera
-
Här ska du få ett dundertips, tar allt från abborre till lax på denna.
För abborren...
ta en vanlig tub, som man använder till tubflugor. ett par cm räcker. Fäst tråd, gör en kropp, gärna i silver eller färg som kon´tasterar mot flugans övriga färg.
tag sedan toppen på en Maraboufjäder, linda den som fronthackel på flugan.
som avslut lägger du in så mycket flash du vill ha, gör gärna några riktigt långa.
flugan ser inte klok ut som nybunden, men rör sig extremt fint i vatten.
När jag använder dem till abborre sätter jag den nån meter ovanför jiggen på egen tafs.Vertikalfiskar eller kastar sedan. OBS, flugan är lätt, kommer stå still i vattnet eller stiga, beroende på krokstorlek. Rörelse får den av dig, via spötoppen. Kort lina till flugan = livligare gång.
Färg? Knallorange för abborre, men testa olika (svart är ju alltid bra...).
Har tagit flera laxar på denna (fast på flugspö), lax + 10 kg, flera gäddor, abborre, havsöring
La in ett par bilder på Fotalbum, Abborrfluga 1 och Abborrfluga 2 - Färdig. Kanonfluga, om du vill kan jg skicka ett par...
Alltså, otroligt levande fluga
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
|
1 svar
136 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av .art