Havsöring i sthlms skärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring i sthlms skärgård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring i sthlms skärgård

Hej på er, ny här på forumet och har en liten fråga.

Jag undrar om det är någon på forumet som brukar flugfiska efter havsöring runt om i stockholms skärgård, kanske i områdena runt Dalarö till och med?

Hade nämligen tänkt att pröva detta nu när jag införskaffat mig lite mer rejäla grejer. Och då är min fråga, vilka flugor är era favoriter? Och har ni bindbeskrivning till dem?

Jag är inte helt novis på att binda flugor, har bundit i några år, men mest gäddflugor, flugor för abbore, öring och regnbåge. Har hört att räkor ska funka bra men vilken är då eran absoluta favorit för stockholms vatten?

Tack på förhand// Jack =)

Du kan nog inte fiska havsöring med fluga från stränderna just nu. Vattnet är för varmt och öringen går nu långt ut eller djupt. Du får nog vänta på att ytvattnet har gått ner till nånstans mellan 10-12°C vilket sker bort i okt.-nov.

men den bästa tiden för flugfiske är vinter-vårperioden. Hällst innan isarna gått helt. Fiska då i isfria råkar/ isfria strandsoner där du har produktion av bytesdjur s.s. spigg, gammarus, tångräkor och andra småkryp. Flugvalet ger sig själv: fiska med imitationer av dessa djur (vilket varierar med årstiden: stora på våren, smått på hösten).

Ok, flugfiske från båt, då kanske du har en changs. I så fall prova grund/grynnor 1-10 m djupa och utstickande uddar och det lite längre ut i skärgården.
    Senast ändrad av Flodström; 2008-08-16, 18:26.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Detta glömde jag nog säga, jag menar inte att jag ska fiska nu, utan på hösten som snart kommer och sedan på våren. Det gäller ju att börja rusta sig i tid

Kommentera

ingen?

Kommentera

Visst finns det lite räkor men viktigast är att kunna immitera spigg, tobis, gammarus och i viss mån strömming. Testa flugor som Zonkers, STF-fisken (dansken), nynäs och wolly buggers. Kolla runt lite på edgeflyfishing.com som är kanon vad gäller flugfiske.

Kommentera

Läs vad som skrivits på www.edgeflyfishing.com
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

zonkerflugor är favoriter. vilken färg rekomenderas? har massa för abborre och gädda som är orange - a med guldögon? kan sådana i någon annan färg vara något och i sånna fall vilken ?

kan du länka några mönster till dem, för jag hittar dem inte :S

Kommentera

Orange är en bra höstfärg som även är bra under vintern. Jag själv har precis bundit upp i färgerna orange, svart, oliv och i en färg som heter chinchilla, som är ljust brun. Jag är också på g med en grå variant.

Jag kommer troligtvis (om jag hinner) att lägga upp lite bilder på edge i morgon, under kustflugor, så då kan du kolla där. Jag kör med guldskalle och med ett fronthackel av kaninhår som gör att flugan ser riktigt fräsch ut.

Kommentera

http://www.youtube.com/watch?v=nIbtIvX6-vY detta är sådana jag menar, jag själv som binder, dålig kvalitet, men sådana i olika färger altså? och hur gör man lättast imitationer av spigg och tobis?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jack91 Visa inlägg
                    Hej på er, ny här på forumet och har en liten fråga.

Jag undrar om det är någon på forumet som brukar flugfiska efter havsöring runt om i stockholms skärgård, kanske i områdena runt Dalarö till och med?

Hade nämligen tänkt att pröva detta nu när jag införskaffat mig lite mer rejäla grejer. Och då är min fråga, vilka flugor är era favoriter? Och har ni bindbeskrivning till dem?

Jag är inte helt novis på att binda flugor, har bundit i några år, men mest gäddflugor, flugor för abbore, öring och regnbåge. Har hört att räkor ska funka bra men vilken är då eran absoluta favorit för stockholms vatten?

Tack på förhand// Jack =)
                    Fiskar aldrig fluga själv men visst finns de där i Dalarö området ta ett bra sjökort och valfri dryck utgå ifrån vad du vet om öring i havet och kolla upp platser som ser lovande ut de finns där dock räkna inte med storfångster annat än i undantagsfall fluga på flugspö gör det inte lättare svåra nog på spinn/haspel utrustning är du strandfiskare blir det nog ännu lite svårare men inte omöjligt på något vis har blivit utfiskad själv med kastgrejor av flugfiskare på fördäcket!
                    Lycka till ofta en fin upplevelse ute i naturen!
                    Vattnet bör vara upprört nära land gärna blåsigt men inte för grov sjö dock vid grisväder gå upp i flugstorlek (så öringen ser den)
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X