Isbjörns hår - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isbjörns hår

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isbjörns hår

Nån i detta avlånga land som vet vart man kan köpa isbjörnshår till bra kurs och inte alla dessa som har köpt och tagit det bästa sedan säljer skiten till ocker priser :-( okej att jag lite men blir så less på dåligt matrial

maila gärna :
    sasselini@hotmail.com

Är inte handel med produkter från utrotningshotade djur olaglig? Det borde det vara.

Kommentera

indeed.

Kommentera

Kanske det kan finnas ekologiskt isbjörnshår?
        sigpic

Kommentera

Jag köpte isbjörn i kanonkvalité billigt från en lokal liten butik. Betalade 40kr för en bra stor bit.
          Fish On!

Kommentera

Är det någon som har mer information om isbjörnshår? Märke och affärer som säljer detta? Jag har tagit kontakt med WWF som ska undersöka legaliteten i denna handel...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudeboi Visa inlägg
              Är inte handel med produkter från utrotningshotade djur olaglig? Det borde det vara.
              Knappast. Då skulle man inte kunna köpa det i var och varannan fiskebutik.

Hår från tex isbjörn osv. kommer ju oftast från uppstoppade exemplar, restbitar som körsnärer inte använder, osv.

Även djungeltupp är utrotningshotade, men inte är det olagligt att handla med det. Bara det är Citesmärkt. För isbjörn behövs inte cites (mig veteligen)

Visst är det en hel del material från "svåra" djur inom flugbindningen, speciellt inom klassiska laxflugor, som är det enda jag pysslar med nuförtiden i princip.

Kommentera

från IUCN:

The Polar Bear (Ursus maritimus) moved into the threatened categories after being reassessed as Vulnerable for the 2006 Red List. Recent modelling of the trends for sea ice extent, thickness and timing of coverage predicts dramatic reductions in sea ice coverage over the next 50.100 years due to global climate change. It is suspected that there will be a population reduction of at least 30% over the next 45 years as a result of this habitat loss and declining habitat quality. Other threats to the population include pollution, and disturbance from shipping, recreational viewing, oil and gas exploration and development, and potential risk of over-harvesting

----(as a result of both legal and illegal hunting)----- in future. Photo © Robert & Carolyn Buchanan.

Kommentera

Med tanke på hur framtiden ser ut för våra isbjörnar så känner jag att det vore djupt oetiskt att använda material från isbjörn till bindning. Det är tråkigt att det över huvud taget finns en marknad för detta och jag hoppas att ni tar en extra funderare innan ni använder isbjörnshår till bindning.
                  <*)))>< <*)))>< <*)))><
                  Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Skitfiskaren Visa inlägg
                    Med tanke på hur framtiden ser ut för våra isbjörnar så känner jag att det vore djupt oetiskt att använda material från isbjörn till bindning. Det är tråkigt att det över huvud taget finns en marknad för detta och jag hoppas att ni tar en extra funderare innan ni använder isbjörnshår till bindning.

Det är mkt som är oetiskt inom flugbindningen. Det handlar som du säger, att ta en funderare och själv välja hur man vill göra. Det har jag själv gjort och är nöjd med valet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X