Jo jag har lite problem med dubbingen. Har hittils bara använt SLF och vanlig sälull och till det en vaxad 0/8 tråd. Jag får på dubbingen på tråden men inte alls som på filmer, bilder mm. Dessutom så glider den ner längs tråden ibland, vilket måste betyda att den inte ligger bra. Tänkte börja med Ice dub nu och undrar om den kanske är lättare å dubba med, men att det kanske är så att jag borde vaxa tråden själv. Har sett att det finns speciella verktyg till dubbing, är dom bra. Har även problem med att kunna peta fram dubbingen, nu så ligger den mer som en tät packad kropp. Mycket tacksam för svar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dubbing problem
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av MotvindJo jag har lite problem med dubbingen. Har hittils bara använt SLF och vanlig sälull och till det en vaxad 0/8 tråd. Jag får på dubbingen på tråden men inte alls som på filmer, bilder mm. Dessutom så glider den ner längs tråden ibland, vilket måste betyda att den inte ligger bra. Tänkte börja med Ice dub nu och undrar om den kanske är lättare å dubba med, men att det kanske är så att jag borde vaxa tråden själv. Har sett att det finns speciella verktyg till dubbing, är dom bra. Har även problem med att kunna peta fram dubbingen, nu så ligger den mer som en tät packad kropp. Mycket tacksam för svar.
Efter som jag själv inte är någon hejare på att få dubbingen på plats så gör jag det så enkelt som möjligt. Det vill säga att jag alltid har på lite vax på tråden. Värm tråden och vaxet med handen så fasnar dubbingen bättre. Ha inte för mycket dubbing material på en gång, "gäller både på längden och bredden".
//Ivman
.
-
knota
Ursprungligen postat av MotvindJo jag har lite problem med dubbingen. Har hittils bara använt SLF och vanlig sälull och till det en vaxad 0/8 tråd. Jag får på dubbingen på tråden men inte alls som på filmer, bilder mm. Dessutom så glider den ner längs tråden ibland, vilket måste betyda att den inte ligger bra. Tänkte börja med Ice dub nu och undrar om den kanske är lättare å dubba med, men att det kanske är så att jag borde vaxa tråden själv. Har sett att det finns speciella verktyg till dubbing, är dom bra. Har även problem med att kunna peta fram dubbingen, nu så ligger den mer som en tät packad kropp. Mycket tacksam för svar.
Lägg dubbingen i en ögla och tvinna, blir dessutom hållbarare.
Kommentera
-
Tror du övervärderar att dubbingen ska "sitta fast" på tråden...den ska sitta runt tråden, sen när det hela lindas runt kroken fastnar den iaf där den ska.
Ta ytterst lite dubbing (halvera ett par gånger det du tycker ska räcka så börjar du närma dej den mängd du behöver), "dra/peta" ut den så den bildar en tunn väv/matta innan du lindar fast den på tråden med tummen och pekfingret...får du det hela nog tunt är det inga som helst problem att dubba en helt ovaxad tråd. Att sen dubbingen går att föra upp/ner efter tråden är bara en fördel då du kan finjoxxa betydligt mer än fastvaxade navelluddar.Life suck's, then you die....
Kommentera
-
hmm, håller med knota.
men köp en dubbingsnurra, kostar ca 35-hur många som helst kronor... men de för runt 35:- brukar vara bäst
med en dubbingsnurra kan du dubba nästan vad som helst; flash, rävhår mm förutom all vanlig dubbing, och du kan skapa fina färgövergångar, bla material mm än att göra det med fingrarna.. och det går snabbt också..
men icedubb e lätt att dubba utan snurra :> (men sitter inte lika "kontrollerat"
Kommentera
-
Både SLF och sälull är svårdubbat. Man får verkligen tvinga fast materialet runt tråden. Att vaxa lite kan hjälpa men akta så du inte får vax på fingrarna. Ta som sagts inte så mycket material utan dubba hellre tunnt och kör fler varv. Om du av nån anledning inte ska ribba efteråt så kör en dubbingloop, annars lossnar både SLF och sälull ganska mycket.
Ju kortare och grövre fibrer en dubbing har dessto svårare är den att dubba. Ice-dub är inte alls lika problematiskt som sälull.
Använd en nål eller något annat (något rätad streamerkrok funkar) för att få grövre/längre fibrer att spreta ut när du har dubbat klart. Använd en tanborste med avklippta fibrer för att få "rugga ut" mindre/kortare fibrer. En pinne med en bit kardborre på fungerar också bra. Hoppas det går bättre!
Kommentera
-
När du dubbar styva material, exempelvis syntet som SLF och säldubbing gäller det att du dubbar lite åt gången. Beroende på vad du binder för något ska dubbingen vara antingen kompakt eller porös på den färdiga flugan.
Exempelvis torrflugor ska i största allmänhet ha kompakta kroppar.
Laxflugor ska oftast ha porösa kroppar som blandar sig med kroppshacklet.
när du dubbar är det även viktigt att du inte tvinnar åt fel håll. Du ska tvinna åt "höger" om du är högerhänt. Annars tvinnar du upp tråden delvis när du sen lindar tråden runt krokskaftet. Vanligt fel folk gör.
Vax är i princip bara nödvändigt om du binder flugan utan städ (alltså med kroken i handen) annars blir flugan kletig, kan ändra färgnyans och materialet kan släppa när det blir varmt.
Det bästa är att lära sig att dubba utan vax och ändå få det bra gjort.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
|
1 svar
153 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av .art