Flå tupp för att få fjädermaterial - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flå tupp för att få fjädermaterial

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flå tupp för att få fjädermaterial

Nu är det spännande....
    Har en arbetskamrat som har höns och jag ha sagt att vid eventuell slakt så är jag intresserad av skinnet.
    Tydligen har de haft en tupp som har varit ordentligt elak som de har avlivat i helgen, stoppat i frysen och tagit med till mig. Så nu ligger den i frysen och väntar.
    Men kruxet är HUR GÖR JAG???

Jag gissar att jag först måste tina upp fågeln för att överhuvudtaget kunna flå den. Sen har jag hittat denna sida om hur man flår, så det är väl funka om jag följer dessa anvisningar http://honsitrunsby.webs.com/slakt.htm om jag

Sen har jag förstått att jag bara behöver spänna upp skinnet på en planka och låta det torka, sen ev frysa ned det för att få bort alla ev baciller.
    Men hur är det med köttet? kan jag använda det? Eller är det bara segt när fågeln inte fick hänga någonting?
    Vore ju synd att bara slänga det. Borde ju kunna ta till vara på det på nåt sätt tycker jag, men om jag tinar upp fågeln så kan jag ju inte frysa ned den igen, eller hur?

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
    Nu är det spännande....
    Har en arbetskamrat som har höns och jag ha sagt att vid eventuell slakt så är jag intresserad av skinnet.
    Tydligen har de haft en tupp som har varit ordentligt elak som de har avlivat i helgen, stoppat i frysen och tagit med till mig. Så nu ligger den i frysen och väntar.
    Men kruxet är HUR GÖR JAG???

Jag gissar att jag först måste tina upp fågeln för att överhuvudtaget kunna flå den. Sen har jag hittat denna sida om hur man flår, så det är väl funka om jag följer dessa anvisningar http://honsitrunsby.webs.com/slakt.htm om jag

Sen har jag förstått att jag bara behöver spänna upp skinnet på en planka och låta det torka, sen ev frysa ned det för att få bort alla ev baciller.
    Men hur är det med köttet? kan jag använda det? Eller är det bara segt när fågeln inte fick hänga någonting?
    Vore ju synd att bara slänga det. Borde ju kunna ta till vara på det på nåt sätt tycker jag, men om jag tinar upp fågeln så kan jag ju inte frysa ned den igen, eller hur?
    Jag har bara flått någon enstaka fågel... skär försiktigt och dra i skinnet så lär det dela sig.
    Du fryser skinnet för att få bort parasiter.
    Har du otur kan du få parasiter i "hela flugbindningslådan". Googla!
    Du kan hänga fågeln i efterhand. Googla mörning. Jag är ingen stor fågeljägare så jag vet inte när det gäller fågel, men mörningen lär väl börja när den tinat. Jag har haft rådjur hängande i en månad en gång. Jag sköt det på säsongens sista jaktdag och när det hängde var det ömsom frost ömsom tö...mörning på och av...
    Sedan tror jag inte du ska förvänta dig att fjädrarna är superduper flugbindningsmaterial, men det tror jag du visste från början. Lycka till hur du än gör!
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tack för svaret.
      Jo, det där med parasiter har jag förstått redan, så fjädrarna bör ligga i frysen en eller ett par dagar efter att jag flått det.

Vad gäller mörningen så hittade jag, på google såklart, att enzymerna som gör köttet mörare vid hängning förstörs när man fryser det. Så tinar jag fågeln och hänger den nu så blir den bara skämd. Får nog bli långkok istället.

Vad gäller fjädrarna så gissar jag nog att det kanske inte är det bästa materialet, men ska bli intressant att testa
      Vad är det egentligen som skiljer bra tuppnackar från andra???

Kommentera

Fjädrarna är nog för grova att använda till flugbindning. Iaf som hackel.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hur ser jag om så är fallet?

Kommentera

Finns garanterat en mängd användbara fjädrar även till hackel på nacken men förväntar du dej Metz kvalla finns risk att bli besviken...

Mitt tips är att öppna tuppens skinn på bröstet,flå bakåt längs sidorna och runt vingarna.
            Skär sen bort nack skinnet från resten och kasta vingar o annat krafs.

Mycket lättare att få en mindre del riktigt torr än hela skinnet med vingar o allt.

Går oxå att "impregnera" skinnet när det väl är torrt,lägg det i en plastpåse och spraya rejält med typ Radar i påsen och stäng den över natten.

Brukar aldrig bli ohyra på skinnen sen...

Kommentera

Jo, jag tänkte jag skulle försöka mig på att flå den i helgen.
              Jag förväntar mig ingen topp kvalitet på fjädrarna/hacklet, men det ska bli intressant att prova.

Kommentera

En bekant till mig fick en till synes fantastiskt fin tuppnacke. En sk bondgårdstupp. Efter beredning efter konstens alla regler och när det så var dags att binda så gick inget av det han ville ha att använda.
                Nackarna i handeln är genetiskt utvalda och odlade på sen lång tid tillbaka. Jag skulle inte lägga någon energi alls på att försöka få till en bondtupp till flugbindning. Inte värt besväret.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Kanske kan rycka någon fjäder/hackel för att testa innan jag får i så fall. Eller kanske skicka till någon här som har mer erfarenhet. Skicka gärna pm i så fall. Vore kul att se om det skulle vara nåt att ha.

Kommentera

Visst,köpe nackar av bättre sort går inte att jämföra med en bonntupp.

Men flugbindning är ju bredare än att binda knott på 20 krok...,duger säkert till streamers och borstmask mm.

Tycker gott att det är värt att prova på,om inte annat så har du ju utökat kunskapsbanken lite!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X