Foam puppa och problem med kast med myggpuppa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Foam puppa och problem med kast med myggpuppa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Foam puppa och problem med kast med myggpuppa

Har bundit ett gäng av denna fina puppa.

Har använt mig av den tunnare (2mm) varianten av foam från Panduro. Fiskade med den i helgen och märkte till min stora förskräckelse att puppan sjönk!
    Bör jag binda den med den tjockare varianten av foam (6mm) eller har jag bara kanske använt för lite?

Mitt andra problem gäller när jag fiskar mer myggpuppor. Har aldrig varit med om så mycket trassel och knutar på tafsen som när jag fiskar med nedanstående kreation. Det verkar som att flugan beter sig som en helikopter i luften när jag kastar och snurrar upp tafsen nåt så vansinnigt. Fel på min kastteknik?
    Händer bara med denna fluga kan jag säga.

Click image for larger version

Name:	a94673fafa33e1423cc52bafa5d252af.jpg
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	1846003
    Senast ändrad av Sverker; 2016-05-16, 19:58.

Hmm, tror snarare att du har gjort själva puppan litet för tung för att foam lappen ska orka hålla den flytande. Jag har alltid använt 2 mm foam till mina #14 och #16 Fjädermygga puppor inte minst. Ett sätt att få puppan litet lättare, är att bara linda ett Påfågel herl några få varv som bröst efter att du har bundit in foam lappen. Det slags bröstet ser litet mer naturligt ut dessutom än lackad tråd.

Går ju alltid att gninda in lappen med litet torrfluga smörja dessutom.

Ditt kast problem kan nog fixas genom att du binder in foam lappen något närmare krok ögat. Troligen, så har du bundit in den litet för långt bak. Och då reser sig lappen i fart vinden som ett slags luft broms, vilket får flugan att börja att vrida sig i luften. Och tafsen kan trassla in sig i foamen dessutom.

Det går ju alltid att vika upp lappen / gälen när du ska trä tafsen.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-16, 18:39.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ang Puppan har jag bundit den på en #12. Kan det ha gjort den för tung? Som dubbing använde jag Fly-Rite. Inbillar mig att det i alla fall har viss fiytmån. Men det kanske de inte har? Kanske ska prova att binda den på en mindre krok.
      Jag lackade inte tråden på flugan. Använde grön dubbing från fly-rite som kropp och brun-ish som bröst som jag sedan vek flamlappen över och band in. Men kanske ska prova med påfågelherl istället och vika faomlappen över det. Lät ju intressant. För det var så du menade va?

Ang kastproblemet så ska jag rova att binda någon med formen något närmare krokögat. Tack för tipset.

Kommentera

Det kan nog vara en litet för tung krok och fluga det. Om du är efter Fjädermygg puppor? Då är det först och främst krok 16 du ska ha. Som allra störst # 14. I annat fall? Så får du vika 2 mm foamen dubbel för att få rätt flyt kraft för en #12 krok med material. Dvs. klippa till en bit så att den ser ut som spel kortens ruter, och sedan vika den på mitten och binda in den på det viset.

Njae, du binder in den något 3 kantiga lappen en liten bit bakom krok ögar och lindar sedan herlet över där du har fäst in foam biten. Då döljer du dessutom lindningarna för foamen. Det ser ju prydligare ut.

Flyrite i sig flyter väl inte så där värst bra. Fördelen med sådan syntet dubbing är dock att den inte suger åt sig vatten som en del natur dubbing gör.

Av natur dubbingen, så är det Bäver eller Bisamråtta ( Muskrat ) du ska satsa på för att få flytande dubbing. Altenativt dubba med cdc.

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-16, 21:07.

Kommentera

Spelar det någon roll om foamen är svart eller vit? Har nämligen tjockare svart foam så jag tänkte att det kanske funkar?
          Om jag nu ska envisas med att binda dem på #12 vill säga 😊

Kommentera

Nej, det är bara en fråga om att vitt syns bättre för fiskaren. I verkligheten, är ju en puppas gälar oftast bruna eller svarta.

Men med små puppor så lär du iaf. inte se en ljus foam bit i vattnet när den ligger 15 - 20 m ut. Då får man ha koll och se när lin spetsen dyker i stället. Eller när tafsen dras ned. Hugg på puppor är väldigt sällan exsplosiva.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-16, 21:26.

Kommentera

Ok. Ska prova vad som är lättast att binda, om jag inte går ned i storlek då vill säga. Tack.

Kommentera

Varsågod. Hoppas att det löser sig på bästa sätt.

Kommentera

Det gör det säker😊t

Kommentera

Liten uppdatering på det där med flugan snurrade sig. Hittade detta intressanta klipp på youtube med Johan Klingberg då han förklarade att när han fiskade buskiga torr hackelflugor så var det noga med tjockleken på tafs. Hade man en för tunn tafs var det vanligt att flugan började rotera och "spinna" tafsen och ge upphov till trassel han förklarar detta ca 1,34 min in i detta klipp och ca en min framåt. Undrar om detta även kan gälla mina foam flugor? Vad tror ni? Kanske ska prova med en något grövre tafs?http://https://www.youtube.com/watch...index=9&t=206s

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X