Foam puppa och problem med kast med myggpuppa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Foam puppa och problem med kast med myggpuppa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Aha, tack. Det är nog booby flugor jag tänkt binda i första hand. De binds på så stora krokar som #6 alltså?
    Sen är det väl kanske bra att ha någon mindre stav för eventuellt puppor. Har upptäckt att foam flugor är förbaskat kul att binda. Mycket roligare och enklare material är hjorthår

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
      Aha, tack. Det är nog booby flugor jag tänkt binda i första hand. De binds på så stora krokar som #6 alltså?
      Sen är det väl kanske bra att ha någon mindre stav för eventuellt puppor. Har upptäckt att foam flugor är förbaskat kul att binda. Mycket roligare och enklare material är hjorthår

Ja, # 6 och # 8 är bra storlekar till denna fluga. När jag köpte Booby stavar senast, så köpte jag både 4 mm och 8 mm. Först, tänkte jag ha 4 mm varianten till mini Boobys. Men sedan vi har snackat om puppor med foam gälar, så blir nog de stavarna använda till dessa flugor först och främst.

Kan bara hålla med dig. Foam, är ju ett väldigt juste kroppsmaterial till torrisar. Inte minst till fribärande Dagslända bakkroppar. Man kan ju även göra fina Myror, Getingar och Skalbaggar i foam också. Nu mer, så gör jag även E 12 kroppar av en tunn remsa 2 mm tjock och brun foam som jag lindar runt kroken.

Hjorthår, har ju sina förtjänster. Men skräpar ju ned något otroligt när man putsar till det. Har på senare år lärt mig att klippa till Hjorthårs flugor ute på altanen, det besparar mig en hel del städ jobb.

Edit. Kom att tänka på att 4 mm stavarna, kan du använda som vinge till Klinkhammer / parashute torrisar också.

Klipp ett litet jack i den ena änden av stav biten så att du får 2 st "ben". Lägg på en liten droppe super lim där du ska ha staven på kroken. Tryck ned staven i limmet så att "benen" viks ut längs med krokens ovansida och linda sedan några varv bind tråd över dessa "ben" Så har du sedan en bra vinge att linda hacklet runt basen på.

En lagom höjd på staven / vingen är 1 cm ca. sedan du har bundit in den.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-13, 08:57.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ett litet tips när du ska binda Booby flugorna:

Spetsa staven på kroken. Men var jätte noga med att du gör det precis på mitten då. Olika storlekar på de färdiga ögonen och du har en propeller till fluga sedan. Om du klipper av stavarna du får i förpackningen precis på mitten så får du ut material till 2 st. flugor per stav.

Bygg upp en liten förhöjning ett par mm bakom krok ögat med tråden. Klicka dit en liten droppe super lim på den lilla kullen du har byggt upp och tryck sedan dit foam staven. Låt limmet härda i 30 sekunder. Sedan är det ju bara att linda tråden X vis som vanligt över mitten av foamen. På detta viset, så sitter foam staven ordentligt utan att kunna börja att vrida sig sedan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-13, 11:18.

Kommentera

Räcker inte stavarna till mer material än så??? det lät lite!
          Jo, har ju förstått att hjorthår är ett bra material, men helt omöjligt att binda in. Bar snurrar och har sig. Nej. Foamflugor det är min melodi
          Band några sådana här i helgen https://www.youtube.com/watch?v=iz98...2odh61B&t=328s De blev riktigt bra tycker jag själv Det enda som återstår att att luska ut när och var jag kan fiska med dem. Eller är detta lite av en allround fluga och kan fiskas hela säsongen i samtliga vattendrag? Förutsatt att det vakar såklart...

Kommentera

Tyvärr är det ju så om du ska ha bra flyt kraft? Vilket ju är nästan hela ide'n med Booby flugan. Å andra sidan, så kommer förpackningen med rätt många stavar. Staven i sig är ju bara ca. 5 cm totalt.

Njae, snurrar håret för dig? Då drar du inte åt tråden om bunten tillräckligt innan du släpper taget med fingrarna. Lägg 5 st hårda tråd varv och dra sedan åt ännu litet mer innan du går vidare. Det är ju av denna anledning som man använder 6/0 grovlek på tråden minst eller 100 denier kevlar tråd till Hjorthårs flugor.

Den puppan ser fin ut. Säkert en fin fluga när det vakar. Och i storlek 8 som attracktor fluga som kan locka upp fisken till den när det vakar dåligt.

Annars är den nog fin i storlekarna # 12 och # 14.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-13, 18:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Tyvärr är det ju så om du ska ha bra flyt kraft? Vilket ju är nästan hela ide'n med Booby flugan. Å andra sidan, så kommer förpackningen med rätt många stavar. Staven i sig är ju bara ca. 5 cm totalt.

Njae, snurrar håret för dig? Då drar du inte åt tråden om bunten tillräckligt innan du släpper taget med fingrarna. Lägg 5 st hårda tråd varv och dra sedan åt ännu litet mer innan du går vidare. Det är ju av denna anledning som man använder 6/0 grovlek på tråden minst eller 100 denier kevlar tråd till Hjorthårs flugor.

Den puppan ser fin ut. Säkert en fin fluga när det vakar. Och i storlek 8 som attracktor fluga som kan locka upp fisken till den när det vakar dåligt.

Annars är den nog fin i storlekarna # 12 och # 14.
              Aha, såg ut som att det typ bara var två eller tre stavar i förpackningen. Därför jag blev lite förskräckt.

Ja, hjorthår är djävulens påfund. Lite som barreackord när du spelar gitarr (ett finger ska läggas över samtliga strängar och handens andra fingrar ska trycka ned väl valda strängar längre ned på halsen. Har man inte reumatism så får man garanterat det efter att spela barreackord). Men behärskar tekniken är det helt fantastiskt (både flugbindning och gitarr )

Jag band den i #14. Om jag binder den i #8, bör jag ha tjockare foam då? Har för närvarande 2mm tjock foam från Panduro. Hoppas innerligt att det duger.
              Attracktor fluga? Menar du att man har fler flugor på tafsen då? Hur funkar det? blir inte det bara en jäkla massa trassel?

Sen undrar jag om själva booby tekniken funkar på fler flytflugor än just boobys?
              Kan man binda typ skalbaggar, getingar eller annat med bra flytförmåga som fiskas på samma sätt? eller är det just att det ska likna småfisk på botten som är tanken?

Kommentera

Aha, såg ut som att det typ bara var två eller tre stavar i förpackningen. Därför jag blev lite förskräckt.

Ja, hjorthår är djävulens påfund. Lite som barreackord när du spelar gitarr (ett finger ska läggas över samtliga strängar och handens andra fingrar ska trycka ned väl valda strängar längre ned på halsen. Har man inte reumatism så får man garanterat det efter att spela barreackord). Men behärskar tekniken är det helt fantastiskt (både flugbindning och gitarr )

Jag band den i #14. Om jag binder den i #8, bör jag ha tjockare foam då? Har för närvarande 2mm tjock foam från Panduro. Hoppas innerligt att det duger.
                Attracktor fluga? Menar du att man har fler flugor på tafsen då? Hur funkar det? blir inte det bara en jäkla massa trassel?

Sen undrar jag om själva booby tekniken funkar på fler flytflugor än just boobys?
                Kan man binda typ skalbaggar, getingar eller annat med bra flytförmåga som fiskas på samma sätt? eller är det just att det ska likna småfisk på botten som är tanken?
                Nej då, det är väl 10 st stavar i påsen. Men förstår att du hickade till när jag sade att en stav = 2 flugor.

He, he, he! En ganska bra liknelse. Fan, vad jag kämpade med baree' akorden i början! Tyckte att gitarr halsen var en meter bred. Och sedan så skullle man ju fippla rätt med de andra stackars fingrarna också.

Jo, till #8 krokar ska du ha 7 eller 8 mm stav.. Men 2 mm foam remsor kan du ju linda i flera lager och få skaplig flyt kraft om du inte drar åt varven för mycket dvs. Linda dem ganska löst lager på lager då.

Nej, med Attracktor fluga, menas att du gör en överdrivet stor torris, som lockar upp fisken till den. Det du tänker på är "Tvättlina fiske" Med en ganska stor torris som en slags napp indikator längst ut på tafsen och ett par nymfer högre upp på huvud tafsen på kortare ( 15 - 20 cm långa ) upphängare tafsar.

"Booby tekniken" kan du använda på alla slags foam flugor som flyter bra. Och även Hjorthårs puppor modell storlek 10 - 6 för den delen.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-14, 13:11.

Kommentera

Nej då, det är väl 10 st stavar i påsen. Men förstår att du hickade till när jag sade att en stav = 2 flugor.
                  Då känns det lite lugnare

He, he, he! En ganska bra liknelse. Fan, vad jag kämpade med baree' akorden i början! Tyckte att gitarr halsen var en meter bred. Och sedan så skullle man ju fippla rätt med de andra stackars fingrarna också. .
                  Jag brottas fortfarande med bägge

Jo, till #8 krokar ska du ha 7 eller 8 mm stav.. Men 2 mm foam remsor kan du ju linda i flera lager och få skaplig flyt kraft om du inte drar åt varven för mycket dvs. Linda dem ganska löst lager på lager då.
                  Har ju även ett stort ark med 6mm foam. Skulle kunna ta två remsor av dem? Kanske lite superlim emellan så att de håller ihop? Kan ju då forma dem med saxen något efter att jag bundit in dem.

"Booby tekniken" kan du använda på alla slags foam flugor som flyter bra. Och även Hjorthårs puppor modell storlek 10 - 6 för den delen.
                  Perfekt. Har lite andra foamflugor i form av myra geting. Ska bli intressant att prova. Nu får isarna släppa!!

Kommentera

Då känns det lite lugnare

Jag brottas fortfarande med bägge

Har ju även ett stort ark med 6mm foam. Skulle kunna ta två remsor av dem? Kanske lite superlim emellan så att de håller ihop? Kan ju då forma dem med saxen något efter att jag bundit in dem.

Perfekt. Har lite andra foamflugor i form av myra geting. Ska bli intressant att prova. Nu får isarna släppa!!
                    Jo, det borde funka bra till 6mm foam tycker jag.

Förresten en foam, attraktor fluga som funkar fint är Charlie Boy Hopper. Bunden på streamer krok 10 eller 12 då:

BUY MATERIALS ONLINE: https://charliesflybox.comCharlie Boy Hopper Fly Tying Recipe:Hook: #04-12 Tiemco 5212Thread: Tan UTC 140Body: Tan 2MM FoamWing1: Tan W...

Den har jag lurat upp några bågar till när det inte har vakat nästan alls.

Gurglers, borde funka bra till detta fiske också:

All you need to know to tie a Black Gurgler for the next time you go fly fishing. http://www.granddaddyflyfishing.com/

En sådan fluga både låter och syns bra.

Ja, jag kan inte säga att jag är så värst förtjust i baree' akord fortfarande jag med.

Önskar att någon kunde uppfinna någon slags slide capotasto som skötte pekfinger biten av detta akord.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-15, 08:43.

Kommentera

Den första därverkadespännande! typiskt att jag inte har vingmaterial då. Alltid är det nåt nytt som ska köpas in... suck
                      Den andra verkade också spännande och den tror jag att jag skulle kunna sno ihop. Tack för tipsen!

Sen är ju frågan hur många olika sorters flugor man egentligen behöver i asken?
                      Kanske klarar sig med fem olika varianter av torrisar, fem olika puppor och fem övriga men att man varierar dem i storlek istället. Eller tänker jag fel?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X