Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bind in parshute hacklet på ett lättare sätt.
Collapse
X
-
Bind in parshute hacklet på ett lättare sätt.
Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-23, 11:07.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.Taggar: Ingen
-
Jag är en av dem som brottas med att binda in hackel överhuvudtaget!
Spretar åt alla möjliga håll och blir ojämt. Ibland kommer stråna bara på ovansidan ibland på nedersidan och ibland vet i sjutton... Snyggt och jämt som det är på bindbeskrivningarna eller på youtube blir det då aldrig...
-
Ursprungligen postat av Sverker Visa inläggJag är en av dem som brottas med att binda in hackel överhuvudtaget!
Spretar åt alla möjliga håll och blir ojämt. Ibland kommer stråna bara på ovansidan ibland på nedersidan och ibland vet i sjutton... Snyggt och jämt som det är på bind beskrivningarna eller på youtube blir det då aldrig...
En annan sak som gör skillnad är förstås kvaliteten på sagda hackle och hur många varv fjäder du använder till en fluga? 4 - 5 varv max ska det vara. För många varv? Och du får en torris som ser ut som en uttjänad julgran.Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-21, 12:22.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jo, men när jag har fäst hacklet och ska börja binda in det så ligger liksom fjädrarna mot kroken och inte ut från kroken liksom, men det kanske inte är så viktigt... Ska prova och binda in det som ett x, antar att det är hacklet du menar att jag ska linda så, inte bindtråden när jag har lindat in det. Det är ju i sig nästa problem. Att fästa hacklet på slutet och klippa av stammen utan att få några andra fjädrar med sig. Har förstört många flugor på det sättet.
Gummihandske har jag på trådhållaren, men den använder jag när jag sak göra whipfinish. Jag för då över gummikoppen över krokögat för att få bort hackelfibrerna och gör whipfinish.
Kommentera
-
Kan vara dåliga fjädrar du använder.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Det kan det absolut vara också.
Vet egentligen inte vad det är för nackar jag har. De flesta har jag budat hem på tradera. Har en svart som är otroligt usel. Hacklet känns nästan plastigt liksom. Det använder jag inte.
Skulle behöva uppgradera hacklet, samtidigt som jag drunknar i fjädermaterial.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sverker Visa inläggJo, men när jag har fäst hacklet och ska börja binda in det så ligger liksom fjädrarna mot kroken och inte ut från kroken liksom, men det kanske inte är så viktigt... Ska prova och binda in det som ett x, antar att det är hacklet du menar att jag ska linda så, inte bindtråden när jag har lindat in det. Det är ju i sig nästa problem. Att fästa hacklet på slutet och klippa av stammen utan att få några andra fjädrar med sig. Har förstört många flugor på det sättet.
Gummihandske har jag på trådhållaren, men den använder jag när jag sak göra whipfinish. Jag för då över gummikoppen över krokögat för att få bort hackelfibrerna och gör whipfinish.
Ok. Kan nog bero på att du binder in fjädern liggande horisontellt, och längs kroken? Då får man ju ingen riktig ordning på det hela hur man än försöker? Den ska bindas in med stråna stående på hög kant och fjädern pekande ut åt sidan när du binder in front hackle på en torris med klassiskt, lodrätt hackle. Och helst med den kupande undersidan pekande fram mot krok ögat. Det senare gör att stråna litet snabbare återtar sitt ursprungs läge när du pausar intagningen. Detta sätt att binda in hacklet gör också att du får rätt profil på så kallade "borst flugor" med kropps hackle så som Super puppan och Griffiths gnat t.ex.
Undantaget, är parashute hacklade flugor där du binder in fjädern med den kupade undersidan av hacklet nedåt. Detta för att då får du många av stråna att peka litet nedåt på det färdiga hacklet, vilket är en fördel på sådana här flugor.
Jo, vid "X lindning" så är det hacklet jag menar.
Ok. vad det gäller ditt hackle stam problem? Så får man lita på ögon måttet när man slutar att linda hacklet och ska fästa in stammen. Man ska ju ha ca. 2 mm utrymme kvar bakom krok ögat till detta och huvudet. "Disk handske koppen", är ju det bästa sättet att slippa få strån som lägger sig över krok ögat. Annars, så får man använda tummen och pekfingret till att stryka stråna bakåt och hålla fast dem medan man lindar tråden till ett huvud.
Bökigare metod förstås. Och så sticker man sig ganska ofta en del på krok spetsen.
Kan vara litet svårt att se? Men fjädern pekar ut från sidan av kroken. Och står lodrätt. Hacklet jag använde här är bara av skaplig kvalitet.
Hacklet lindat X vis med den kupade undersidan av hacklet / fjädern pekande framåt.
Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-23, 09:44.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sverker Visa inläggTack för bilderna!
jag har nog bundit in hacklet så att det har pekat mer uppåt, och stråna pekandes mot kroken så att säga... men jag ska prova binda in hacklet enligt ovan nästa gång.
Tack.
Om du har bundit in hacklet på det viset? Då är det inte så konstigt att stråna ligger fel. Då viks ju en hel del strån i kläm mot kroken och närliggande hackle lindningar.Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-25, 08:10.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
|
1 svar
146 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av .art