Första flugan bunden… - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första flugan bunden…

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Första flugan bunden…

    På en impuls beställde jag nyligen ett nybörjarset för flugbindning från Berras. Jag har ju hört alla rekommendationer om att inte köpa set, men jag kände mig inte säker på om jag verkligen vill böra med flugbindning. Därför tänkte jag att ett billigt set (400 kr inkl frakt) kunde vara ett bra sätt att testa.

    Jag har just bundit något som skulle föreställa en "punkstreamer", och nog blev det rätt mycket punk. Med settet kom en kortfattad instruktionsbok, och det var ju lite synd att det inte följde med material för att binda det mönstret på ett vettigt sätt. Det blev lite improvisationer med andra material än de som egentligen skulle vara med, och allt blev snett och tokigt. Men vad gör väl det? Nu har jag bundit min första fluga.

    Jag ska strax sätta igång med en red tag. Den flugan är mer användbar för min del, och allt material finns med i settet. Nu har jag ju känt efter hur det känns, så nästa försök ska nog gå lite bättre…

    Det är nog sannt som det sägs - att det är bättre att köpa lösa delar, att gå en kurs, och så vidare. Hittills har jag stört mig mest på trådhållaren, som håller alldeles för hårt om trådrullen. Men om man inte vet riktigt om man vill satsa på det hela, så är det nog ändå okej att köpa billigast möjliga set. Man kanske slösar bort lite pengar på verktyg man kommer att byta ut, och material som inte blir använt, men om man tycker att det inte gör så mycket, så har man ju i alla fall fått prova på för en rätt billig peng.

    En sak undrar jag över: Man ska ju lacka huvudet när man avslutat sin fluga, men det står inget i instruktionerna om hur man går tillväga. Kan man göra det med en liten pensel, eller ska man göra som jag gjorde med mitt första försök - doppa huvudet i flaskan med lack? (Flugans huvud, alltså! )

  • #2
    När du skall lacka huvudet använder du en stoppnål fastsatt på en bit rundträ eller köper en såkallad duppnål. Du stoppar ner spetsen på nålen i lacken och "aplecerar" lacken på huvudet(alltså flughuvudet inte ditt). Lycka till med forsättningen.
    Tumlaren
    trolling är livet

    Kommentera


    • #3
      Tack för att du rätade ut det frågetecknet!

      Mitt andra försök på red tag blev förresten inte helt dumt. Det verkar rätt kul det här - något att ta till när man sitter hemma i lägenheten om vintrarna och fiskeabstinensen kommer smygande.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Högås
        Tack för att du rätade ut det frågetecknet!

        Mitt andra försök på red tag blev förresten inte helt dumt. Det verkar rätt kul det här - något att ta till när man sitter hemma i lägenheten om vintrarna och fiskeabstinensen kommer smygande.
        Det förhöjer glädjen när du fångar fisk på dina egna beten, tycker jag i alla fall.

        Kommentera


        • #5
          Jodu det är lätt hänt att det blir mer och mer material.

          Snurrar trådrullen för trögt kan du fetta in hållaren.. Dra det som håller trådrullen över näsan så ska du se att det snurrar bättre.

          ett tips om du ska ha tag i billigt material och verktyg är www.taimen.com
          Gratis frakt, bra priser även om leveransen tar 7 dagar.

          Suverän service. Beställde ett indienstäd som var defekt. Inget knussel dom skickade ett nytt direkt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av comer
            Det förhöjer glädjen när du fångar fisk på dina egna beten, tycker jag i alla fall.
            Det är klart att jag kommer att ta ett extra glädjeskutt i sommar, när jag tar något på egen fluga. Särskilt första gången jag lyckas med det kommer det ju att kännas.

            schizos tipps om att gnida hållarna över näsryggen fungerade bra. Jag passade på i morse när jag inte hade tvättat mig, och huden var riktigt fet. Nu ger den ett helt perfekt motstånd.

            När jag kommer att köpa nytt material någon gång i framtiden, så undrar jag över en sak. Jag såg att tuppnackar kan kosta allt från 60 kr upp till det tiodubbla och mer. Ligger skillnaden mest i kvalitet, eller i hur mycket material man får ut? Eller båda? (Jag antar att det kan vara bra att ge sig av till sin lokala handlare och titta på sakerna, istället för att köpa över nätet. Åtminstone den första gången, så att man får en uppfattning om hur saker skiljer sig.)

            Visar stolt upp några av mina första alster. Bland annat en europa 12 som jag fick för mig att binda med grön dubbing av polygarn, som jag klippt i korta bitar och trasslat ihop. Kul att experimentera lite. Det var svårt att få vingen att sitta rätt på europa 12, men jag börjar nog förstå hur man ska gå till väga nu.
            Bifogade filer

            Kommentera


            • #7
              Vad gäller hackel så är ett bra hackel a&o när det kommer till att ha skoj när man binder.
              Att binda på kinesiska och indiska nackar är frustrerande.

              Det finns en snubbe som säljer Whitings pro torrflugenackar, vet inte hur dom är men som allt annat när det gäller whiting så är dom säkerligen bra.

              Som du säger så när det gäller priset så påverkas både kvalitet och antalet flugor du får ut av en nacke. Även mängden användbara hackel till småflugor <16

              För att få mer förståelse för hackel och annat bindmaterial förövrigt så är det bästa att klämma och känna.

              En bra sida är www.edgeflyfishing.com som har en riktigt stor forumdel för flugbindning.
              Personligen hade/har jag ingen som lär mig utan jag har tittat mycket på film. Böcker är också ett media som man inte ska förakta.

              Red tagen var riktigt snygg.

              Kommentera


              • #8
                Själv har jag dumpat lacket till förmån för superlim som jag applicerar på flugans huvud mha en nål.

                Sen är det faktiskt värt att satsa pengarna på ett riktigt hackel flugan blir så mycket bättre. Det blir definitivt roligare att binda med ett riktigt hackel. Tror jag har någon bild här där jag bundit med ett bra hackel jämför den med ditt hackel på Red Tagen så ser du en markant skillnad och det beror inte på den som bundit flugan utan på kvaliten på hacklet.

                /cobol

                Kommentera


                • #9
                  Köpte själv ett sett fast då ifrån fly-dressing, det billigaste. Nu är jag totalt frälst och det är ju skitkul när det funkar. Specielt när polaren gnällde på flugorna till en början och bara körde på dom som han köpt, men sedan så tog han en fluga som inte var köpt, och trodde inte sina öron när jag sa att detta var "min". Är just nu mitt uppe i att köpa material till att göra lite zonkers med.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Motvind
                    Köpte själv ett sett fast då ifrån fly-dressing, det billigaste. Nu är jag totalt frälst och det är ju skitkul när det funkar.
                    Ja, det går fort att fastna för flugbindning, om man är lagd åt det hållet. Det var ju inte länge sedan jag startade den här tråden…

                    Sedan dess har jag hunnit binda ett par hundra flugor, innan jag ens hade tillfälle att testa dem. Sedan har jag kört mycket på egna flugor under semestern, och lärt mig en del av misstag.

                    Nu känner jag mig nästan stolt över de egna vad gäller tre modeller: E-12, Red Tag och Klinkhamer. Sedan finns det en massa som jag inte får till, men utmaningar utvecklar ju.

                    Här är ett gäng bundna på krok 12 ner till krok 18.

                    Konstruktiv kritik mottages gärna! Jag tar även emot sanslöst smicker och orättvisa utskällningar. Jag vet att två av dem blir propellrar om jag kastar med dem.
                    Bifogade filer

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    125 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Arbetar...
                    X