Billiga 100 pack Kamasan krok. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga 100 pack Kamasan krok.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Billiga 100 pack Kamasan krok.

En del av er känner nog till att flugbindning.com har billiga sådana stor pack. Men jag nämner det igen.

Perfekt även för nybörjare bindaren. Man blir ju lätt "bindgalen" så här i början och gör av med ett ton krok.

Och flugbindare kiten brukar ju bara innehålla 25 krok av varje sort minus de ack så viktiga, böjda puppa, kläckare och Nattslända / caddis krokarna.

Kamasan, är ju en erkänt bra tillverkare av krok.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kruxet är bara sen att man ska olika krokar i olika storlek.
    Så säg att jag ska ha Kamasan B100. Jag väljer stl 10.
    Det dröjer inte länge förrän jag hittar en bindbeskrivning där flugan ger bäst resultat i stl 14. Nästa stl 16 osv.
    Sedan har vi streamer krokar som man också ska ha i en herrans massa utföranden och storlekar. Som nybörjare är det sjukt svårt att veta vilken sort och storlek som är mest allround som man ska satsa på.
    Jag har därför valt att i början köpa småpack. Visst blir det något dyrare, men jag får ett större sortiment men med få krokar.
    När en ask sedan börjar ta slut då köper jag storpack för jag vet att de går åt.
    Är det så att en liten ask läcker länge, ja då kanske jag nöjer mig med att köpa en liten ask för 50:- och kanske lägger resten av pengarna på material som cdc, tråd, floss, garn eller tinsel.

Är en dyr men förbannat trevlig hobby
    Eller den är dyr i början innan man har samlat på sig allt. Sedan är det små utgifter med kompletteringar bara.

Kommentera

Jo, det stämmer ju. Man ska ha klart för sig vlka storlekar man kan behöva?

Min lista ser ut så här för att komma runt ordentligt med bågen, Harren, Brunöringen och Rödingen:

Vanlig flugkrok: # 12, 14 och 16. Till nöds även # 18.

Böjd krok: Samma storlekar som ovan.

Streamer: # 12 och # 8. Kan kompletteras med # 6 och # 10 senare. #8 är en väldigt bra allaround storlek.

" Är en dyr men förbannat trevlig hobby
      Eller den är dyr i början innan man har samlat på sig allt. Sedan är det små utgifter med kompletteringar bara. "

Visst är det så! Men det är ju tyvärr så att flugbindandet inte blir så där värst mycket billigare senare i karriären heller. Alltid är det något som ska kompletteras. Jag vill inte ens veta hur mycket jag har lagt ut på div. material och krok komplettering de senaste 3 åren.

Sedan, finns ju alltid risken att man blir en "material Ekorre" som samlar på hög. Blir väldigt lätt så när man kollar flugmönster på nätet.

Men hur man än ser på detta med krok köp? Mindre än 50 st krok av varje sort är inte ekonomiskt vettigt att köpa sedan man väl har fått klart för sig vilka typer och storlekar av dessa krokar man behöver. Ju oftare man behöver komplettera? Ju mer stiger ju fraktkostnaderna. Ja, om man nu inte har tillgång till någon välsorterad lokal butik dvs.?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-11-26, 11:12.

Kommentera

Trodde det var emot forumsreglerna att länka till specifika butiker men när vi ändå håller på så är bland annat mistpool ännu billigare.

Kamesan krokarna är ruggigt fina och har många av mina favoritkrokar därifrån. Att man sedan kan få ett 100 pack för under halva priset per krok jämfört med de flesta andra gör ju inte saken sämre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Jo, det stämmer ju. Man ska ha klart för sig vlka storlekar man kan behöva?

Min lista ser ut så här för att komma runt ordentligt med bågen, Harren, Brunöringen och Rödingen:

Vanlig flugkrok: # 12, 14 och 16. Till nöds även # 18.

Streamer: # 12 och # 8. Kan kompletteras med # 6 och # 10 senare. #8 är en väldigt bra allaround storlek.

" Är en dyr men förbannat trevlig hobby
          Eller den är dyr i början innan man har samlat på sig allt. Sedan är det små utgifter med kompletteringar bara. "

Visst är det så! Men det är ju tyvärr så att flugbindandet inte blir så där värst mycket billigare senare i karriären heller. Alltid är det något som ska kompletteras. Jag vill inte ens veta hur mycket jag har lagt ut på div. material och krok komplettering de senaste 3 åren.

Sedan, finns ju alltid risken att man blir en "material Ekorre" som samlar på hög. Blir väldigt lätt så när man kollar flugmönster på nätet.

Men hur man än ser på detta med krok köp? Mindre än 50 st krok av varje sort är inte ekonomiskt vettigt att köpa sedan man väl har fått klart för sig vilka typer och storlekar av dessa krokar man behöver. Ju oftare man behöver komplettera? Ju mer stiger ju fraktkostnaderna. Ja, om man nu inte har tillgång till någon välsorterad lokal butik dvs.?
          Jo, men jag tänker att det är i början som det är som dyrast.
          Foam i olika färger, tråd i olika färger och styrka, chenille i oändliga utföranden, färger och tjocklek, cdc, hackel, cdc fjädrar, hjorthår, kaninöron, harmasker, älghår m.m. m.m.

Men har du köpt på dig ett basutbud med cdc, chenille, tuppnackar och tråd i de vanligaste färgerna (som jag tänker är brun, oliv, vitt och svart) så är det sedan att "bara" att köpa nåt enstaka paket när det börjar ta slut. Du behöver inte lägga lika mycket pengar på det som du måste göra i början. Så tänker jag i alla fall.

Sen kan man ju köpa på sig i oändlighet med olika färger och utföranden såklart. Detta är endast basutbudet jag pratar om för att komma igång som nybörjare. Men ju mer avancerad man blir desto mer kanske man vill ha och då bara måste man hjorthår i gult, brunt, svart och oliv. Samt både höns och tuppnackar i regnbågens alla färger. Så nog kan man sänka pengar i det om man vill.

Men som sagt, jag är mer ute efter att få råd att köpa på sig ett juste basutbud och då tänker jag att det är vettigare ändå att köpa mindre förpackningar med krok, men att man får en större variation. Jag menar behöver jag 100 st Kamasan B100 i stl 18? Troligtvist inte. Jag klarar mig kanske minst lika bra med en förpackning på 25 st och kompletterar hellre med en ny färg på cdc. Visst, flugorna kanske blir något dyrare att binda per krok, men då har jag åtminstone material att binda med.

Om man tar kampanjpriser på chipspåsar som exempel, kanske är ett dåligt exempel, men ändå. Ibland har de ju kampanj att man får 2 st för 35:- istället för att köpa en för 23.90:- Men om jag bara vill ha en då? vad ska jag med två till då?
          Eller om jag vill ha en läsk att dricka till? Då lägger jag ändå mer pengar än vad jag tänkt. Eller jag kanske inte ens har råd med läsken. Hur kul är det att dricka vatten till chipsen? Även om det kanske är det man skulle behöva ibland Men det är en annan sak.

Kan tänka mig att man istället kanske är ett gäng som köper krok och sedan delar modeller och storlekar mellan sig.
          För mig skulle jag ha krok för en hel livstid om jag köpte 100 pack i Vanlig flugkrok: # 12, 14 och 16. Till nöds även # 18.

Jag skulle heller inte ha råd att köpa material.

Kommentera

Man kan komma långt på att hålla sig till de så kallade insekts färgerna när det gäller CDC + Höns och tupp nackarna.

Brunt, gul eller gul oliv, oliv grön, grå och svart. Är de vanligast förekommande sådana färger i insekts värden. I alla fall när vi talar om insekterna vi flugfiskare är intresserade av.

När det kommer till bas utbudet av de viktigaste tupp och höns nackarna, så skulle jag först och främst sätta brun, grizzly ( Vit med svarta tvärband ) och svart. Senare, kan man komplettera med en oliv gul och en grå nacke / nackar.

Billiga Indiska höns eller tupp nackar till nymfer i de färgerna och halva torrfluge Tupp sadlar eller nackar till de flugorna från Metz eller Whiting. Metz #3 och Whiting bronce kvaliteterna duger gott. Dessa halva nackar och sadlar räcker länge nog. Detta eftersom du får ut runt 5 - 6 torrflugor av en fjäder.

CDC, i de färgerna jag har räknat upp.

2 mm foam i " insekts färgerna". Detta material flyter ju som en kork och är stryk tåligt. Absolut det bästa materialet för så kallade fribärande bakkroppar till div. Dagsländor. Kompletteras med vattenfasta tusch pennor i brunt, olivgrön och svart. Panduro Hobby, har sådan foam som de kallar för "dekor gummi". Billigare än i fiske butikerna och du får mer per ark dessutom. Panduro, har även Promarker tusch pennor till halva priset mot fiske butikerna.

http://www.pandurohobby.se/search?q=Dekor+gummi Dvs. den utan glitter 2 mm.

Foam, kan ju även lindas till kroppar av en remsa lika bred som foamen är tjock.

Superlim rekommenderas när man jobbar med foam. I synnerhet till de fribärande kropparna när man ska fästa den på kroken. Limmet, förhindrar att kroppen sedan börjar att vrida sig.

En så kallad "dubbing dispenser" = sortiment i låda ger dig ett fullgott sortiment dubbing till nymferna.

Fjäder och dun:

Gräsand dun Till E12 Nattsländan.

Fasan tupp stjärt fjädrar:

Påfågel herl är mycket viktigt:

Kalkon stjärt fjäder:

Och ett Rapphöna skinn:

Och du har fjäder till ett gäng olika flugor.

Marabou, är det vanligaste vingmaterialet till streamers nu mer.

Mörk och ljusgrön, gul, röd, orange svart och vit kommer du mycket långt med. Den ljusgröna, används först och främst till stjärt och vingsäck till Flickslände nymfer.

Chenille, klarar du bra med grön, gul, röd, orange och svart i medium och tunn variant.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-11-26, 19:47.

Kommentera

Precis det jag menar....
              Bara i material här är det en förmögenhet. Och då är ändå inte dubbing och bindtråd i olika tjocklek och färger med.
              Och det är hör jag menar att det blir lite roligare att köpa mindre förpackningar men fler olika sorter och storlekar till förmån för att köpa material dels för att se vilka sorters flugor man trivs bäst med att binda.
              Men jag kanske har fel.

Jag förstår absolut hur du menar Jock. Att det är billigare per krok att köpa ett storpack och att det i början går åt mer krok. Men jag som är nybörjare är sjukt frustrerad över att jag hela tiden saknar nåt.
              För att få råd så har jag valt att köpa mindre förpackningar med krok för att kunna köpa material dom fattas. Vet att det är dum-snålt och att det blir dyrare i längden. Men som sagt, när jag samlat på mig det mesta materialet och den kroksort/storlek tar Slut först köper jag sedan ett storpack av.
              Då sprider jag liksom ut kostnaden så att säga.
              Men jag kanske tänker helt fel. Det är i alla fall så jag gjort.

Kommentera

Till största del kan jag hålla med dig varande nybörjare bindare. Och som jag sade en Dubbing dispenser - sortiment med 12 färger, grejar ditt behov av det slags materialet. Väldigt drygt är en sådan "boll" dubbing också. När man börjar att dubba, så ska man vara snål med mängden material. Annars är risken att din flugas kropp ser mer ut som en hårig köttbulle än en slank flug kropp. Har varit där självt så jag vet. Bättre är att gå ut snålt och eventuellt dubba på litet mer hår efter hand.

Citat: Och det är hör jag menar att det blir lite roligare att köpa mindre förpackningar men fler olika sorter och storlekar till förmån för att köpa material dels för att se vilka sorters flugor man trivs bäst med att binda.
                Men jag kanske har fel."

Njae, snarare tjänar du på att försöka att luska ut vilka flugor som går bra i dina fiske vatten. Intervjua de som har fiskat där länge och du kan säkert plocka ut ett lagom gäng nymfer, torrisar och streamers som funkar genom säsongen och bind dessa först och främst. Ha hellre 10 favorit flugor men i flera olika storlekar. Än att ha typ 6 knökfulla flugaskar som du får rota mycket i under fiske passet.

Annars, är ju en liten, helt svart torris #14 och #16. E12:an eller Streaking Caddis # 12 och # 14, Någon Sjösand slända imitation = Ephermera Vulgata # 12, En svart flytande myra # 14, Griffiths Gnat # 14 och #16 ( Fjädermygga ) Montana Nymfen eller Black Martinez på Streamer krok 8 och 12. Haröra nymfen # 12 och #14, Black and Peacock Spider # 12 och #14, Pheasant Tail Nymph # 12 och 14 och Flickslände nymf # 12. Väldigt gångbara i de flesta vatten.

Men visst, sedan ska man ju ha litet experiment lusta och upptäckar glädje när man binder också. Och då är ju många små förpackningar ett vettigt alternativ.

Troligen, så kommer du så småningom att hitta på ett eget mönster som är rena dynamiten.

Bindtråd, räcker det om du har svart, grön, gul och brun i grovlek 0/12 eller 0/14. Till nymfer och torrisarna. Men svart är den viktigaste.

Och en grövre svart eller grå = 0/6 eller 0/8 till Hjorthårs flugorna och större streamers.

Jo, det är ju det som är pesten varande nybörjare. Det finns alltid ett antal krok eller material man saknar till den och den flugan eller de flugorna. Och dessutom, så svider det i plånboken innan man har byggt upp sortimentet så att man är någorlunda tillfreds.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2015-11-26, 19:45.

Kommentera

Vill också lägga till att har du Hjorthår ( Helst premium kvalitet ) I färgerna natur ( grå - brunt ), mörkbrunt och gul - oliv så klarar du de flesta sådana flugor.

Kommentera

Citat: Till största del kan jag hålla med dig varande nybörjare bindare. Och som jag sade en Dubbing dispenser - sortiment med 12 färger, grejar ditt behov av det slags materialet. Väldigt drygt är en sådan "boll" dubbing också. När man börjar att dubba, så ska man vara snål med mängden material. Annars är risken att din flugas kropp ser mer ut som en hårig köttbulle än en slank flug kropp. Har varit där självt så jag vet. Bättre är att gå ut snålt och eventuellt dubba på litet mer hår efter hand.

Vad bra
                    Ber om ursäkt, men jag missade att du hade skrivit med dubbing i föregående tråd.

Citat:
                    Annars, är ju en liten, helt svart torris #14 och #16. E12:an eller Streaking Caddis # 12 och # 14, Någon Sjösand slända imitation = Ephermera Vulgata # 12, En svart flytande myra # 14, Griffiths Gnat # 14 och #16 ( Fjädermygga ) Montana Nymfen eller Black Martinez på Streamer krok 8 och 12. Haröra nymfen # 12 och #14, Black and Peacock Spider # 12 och #14, Pheasant Tail Nymph # 12 och 14 och Flickslände nymf # 12. Väldigt gångbara i de flesta vatten.

Stort tack för tipset!
                    Hoppas bara att jag nu har det material och krokar som behövs för att binda dessa

Vart köper man färgat hothår?
                    Har bara hittat naturfärgat. Fast iofs har jag inte letat så ingående heller iofs.

Citat: Men visst, sedan ska man ju ha litet experiment lusta och upptäckar glädje när man binder också. Och då är ju många små förpackningar ett vettigt alternativ.
                    Troligen, så kommer du så småningom att hitta på ett eget mönster som är rena dynamiten.

Har redan börjat prova lite olika mönster själv. Mest med rött och vitt i lite olika kombinationer.
                    Dock inget som gett någon vidare utdelning ännu. Men man hoppas ju på att nåt stort ska napa någonting

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X