skillnad på streamerkrok och "vanlig" krok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skillnad på streamerkrok och "vanlig" krok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag hade valt en "vanlig" torrflugekrok till denna. Streamerkrokar är ofta lite grövre i godset vilket är lika med tyngre.
    En torrflugekrok jag använder mycket är TMC 100BL.

Kommentera

Hittade en här https://mistpool.com/product_info.php?products_id=1699 Men det kanske inte är en traditionell streamer krok. Har provat att binda flugan på en "vanlig" torrflugekrok. Gick hyfsat, men för just denna fluga skulle det vara bra om skaftet var något lite längre än på en "vanlig" krok.
      Men jag antar att det är lite övning bara.

En annan sak jag upptäckt när jag kollat på streamerkrok är att angivelsen för stl skiljer sig åt något. Vissa står det #1-6. De krokarna måste ju vara gigantiska. Sen fanns det #2/0 vad betyder det?

Hursomhelst, jag får laborera lite med de krokar jag har, alt köpa streamer 14 eller nåt annat av det ni redan har tipsat mig om

Kommentera

Ok. men det finns torrfluga krok som är 2X långt skaft också. Jo, åtminstone #1 och #2 är ju riktiga järn till streamer krok. #1/0 och upp till 5/0 är ju Lax krok. Men här är storleks förhållandet bakvänt mot de traditionella flug krokarna.

Tips. Denna krok kan du ju också köra med när du vill ha litet längre skaft. Suverän till Flickslände nymfer i #12 b.la.

Då får du den där lilla fina böjen på skaftet ned mot den sista 3:e delen mot krok böjen.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-07, 08:51.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Den verkar intressant. Att binda Hjorthårspuppan på mindre än #16 kanske inte är aktuellt ändå.

Kommentera

Nä, håll dig till #12 och #14 där. När du ska börja att binda Mygg puppor och Mygg kläckare sedan. Så kör med den vanliga, böjda Caddis / puppa kroken i #16 och eventuellt #18 också. I stort sett kan man säga att nymfer och torrisar vandrar mellan #12 och #16 i de flesta fall.
            #14 är nog den storlek jag mest använder. Ja, förutom till de stora dagsländorna och Nattsländor som E 12 och Streaking Caddis där jag kör med #12 + Myggor då som sagt.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-07, 09:00.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
            1 svar
            150 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Arbetar...
            X