skillnad på streamerkrok och "vanlig" krok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skillnad på streamerkrok och "vanlig" krok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• skillnad på streamerkrok och "vanlig" krok?

Har hittat en bind beskrivning på en hjorthårsfluga som verkar sjukt bra, och lätt att binda. Det står i beskrivningen att man ska binda den på streamer krok #12-18. Vad är skillnaden på streamer krok och typ "vanlig" flugkrok?

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
    Har hittat en bind beskrivning på en hjorthårsfluga som verkar sjukt bra, och lätt att binda. Det står i beskrivningen att man ska binda den på streamer krok #12-18. Vad är skillnaden på streamer krok och typ "vanlig" flugkrok?
    En streamerkrok har oftast längre skaft än en standardkrok. Och ofta även i lite grövre gods än en torrfluge- eller våtflugekrok.

Kommentera

Aha... så det kan va idé att faktiskt binda flugan på en streamerkrok då. Frågan är bara vilken. Är inne på Mistpool och finns typ 20 olika modeller med 2x till 6x långt skaft. Är inte helt enkelt att hitta rätt i denna djungel.

Kommentera

Streamer krok 4X längd är skapligt allaround. #8 och #10 är de enda du egentligen behöver. #10, är också perfekt till större nymfer som Montana nymfen t.ex.

Så kallad "vanlig flug krok":

Du bör skaffa #12, #14 och #16 för att ha de viktigaste storlekarna till torrisar och nymfer.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-05, 20:38.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Band flugan på en streamerkrok från flydressing #10 och tyckte att de. Kändes stor. Ska kolla upp vad flugan heter.

Kommentera

TMC 8089 är en krok jag kör mycket på, främst abborr- och gäddflugor. Från stl.2 och mindre.
            Daichii 1750 använder jag en del, samt Mustad R75-79580.

Har inte memorerat sifferkombinationerna, utan jag sitter vid städet just nu.

Kommentera

Tack för alla tips.
              Hjorthårspuppan är det som ska bindas på streamerkrok #12-18

Kommentera

Njae, enligt de beskrivningar jag har kikat på så ska puppan bindas på normal krok 10 - 16.

Streamer krok 18 lär bli mycket svår att hitta. Den minsta sådan krok brukar vara #14.

Kommentera

Postar en bild på beskrivningen för skojs skull. Hoppas det syns vad det står och hur flugan ser ut.

Click image for larger version

Name:	20150806_175113.jpg
Views:	1
Size:	330,0 KB
ID:	1779039

Kommentera

Tycker fortfarande att det är skumt detta med streamer krok #18. Som jag sade tidigare, mindre än #14 har jag aldrig sett.

Här är ett par andra beskrivningar på puppan som säger vanlig flug krok:

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X