Bindtråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bindtråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bindtråd

Är mycket konfunderad kring detta med bindtråd.
    för det första vad betyder ex 6/0? Är det tjockleken eller grovleken på tråden? Om det är det så antar jag att det per automatik inte säger något alls om brottstyrkan på själva tråden.

Har nämligen en olivgrön och en svart 6/0 från extreme som går av hyfsat lätt. Vilket är sjukt irriterande när man håller på att binda.

Sen har jag en svart bindtråd Unithread 6/0 som ALDRIG har gått av. Där kan man ta i rätt skapligt, den håller såklart inte till hjorthårsflugor och så men bra mycket mer är vad Textreme tråden gör. Är det bara skillnad på kvalitet eller vad?
    Senast ändrad av Sverker; 2015-07-19, 09:07.

Hej!

Ju lägre nummer, ju grövre tråd. Om du tycker att du kan knäcka en 0/6 Textreme lätt? Då tar du i på tok för mycket. Jag binder nästan alla mina flugor på Textreme 0/14 och den går mycket sällan av. 0/6 oavsett om det är Textreme eller UNI? Ska hålla bra till hjorthårs flugor. Kan ju iof. vara så att du har en grad i trådhållare rörets gods som pajar tråden?

Sedan är det ju så att när man binder på grovlek 0/6, så blir torrflugor och mindre nymfer klumpiga. Tjockaste tråden för flugor mellan #12 och #16 bör vara 0/10 om man ska få en nätt profil på dem. Helst 0/12 eller 0/14 om man har en stark sådan tråd dvs?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-17, 11:15.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Skumt. För jag tycker inte att jag tar i särdeles hårt när jag binder fast materialet. Upplever också att det är enorm skillnad på Unithread tråden och Textreme tråden jag har.

Skulle iofs kunna bero på trådhållaren. Tror att jag bara har begagnade... Men å andra sidan, bara när jag drar med händerna tycker jag att det är stor skillnad på trådarna.

Noterade nu att på Textreme rullen står det "Textreme Standart 0/6"
      Vad är de andra klasserna? Finns det nåt annat än "standard"?

Sen finns ju tydligen nåt som heter Denier också. Där vad jag förstår att 100 denier är riktigt starkt och att det rekommenderades att ha till Streaking Caddis tex. En streaking Caddis finns det inte en suck att jag klarar att binda med 0/6 även oavsett om det är unithread eller textreme.

Kommentera

Svårt att säga vad detta beror på ddå. Kan ev. vara så att du har fått ett måndags ex av Textreme tråden då? Det dyker ju alltid upp sådana exemplar när det gäller massproducerat.

"Standard" är ett litet luddgt begrepp i detta fall. Det finns ju tunnare varianter av 0/6 t.ex som är lika starka. men då har man troligen någon del kevlar i tråden också.

"Denier" handlar om ren kevlar tråd. 100 denier, är ganska tunn och kan jämföras med 0/10 ungefär. Ju fler denier, ju tjockare tråd. Kevlar tråd är ju populärt till Gädd och saltvattens flugor eftersom den är tok stark. Men du kanske ska ta och pröva kevlar till Hjorthårs flugorna då?

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-17, 17:45.

Kommentera

Fast jag har två olika textreme. Upplever att båda har samma brottstyrka. Jo, du rekommenderade i en annan tråd jag skapade om hur man binder streaking caddis att jag skulle ha textreme med minst 100 denier. Så det har jag skaffat. Har bara inte hunnit prova den än.

Tänkte mest på om det fanns andra klasser än standard så kanske jag skulle köpt en sån istället.

Kommentera

O.k.

Jo, det finns ju "strong" och "extra strong" hos vissa tillverkare. Men om det endast handlar om skryt eller om det verkligen är en klassning? Det vet jag inte.

Kommentera

Har nu varit hem och provat. På Unithread rullen står det "W 6/0". Satte en krok i städet och provade att dra sönder tråden. Kroken nästan böjde sig innan tråden gick av. Jag fick verkligen ta i!
              Sedan bytte jag till extreme 6/0 och den gick sönder på en gång. Kroken böjde sig inte som när jag drog med Unithread tråden kroken. Det var påtagligt vad den tråden gick sönder lättare. Det var/är ENORM skillnad.

Noterade i inläggen ovan att jag svängt på siffrorna och skrivit 0/6, men det står faktiskt 6/0 på rullarna. Har det betydelse?
              Har ändrat i inläggen ovan till 6/0 nu.
              Senast ändrad av Sverker; 2015-07-19, 09:09.

Kommentera

Jo, då ska du ju köra på med UNI då. Jag tror att de flesta bindare har sin favorit tråd. Jag körde ju länge och väl med Griffiths. Men nu är det Textreme som gäller. Har också en känsla av att ditt ex. av Textreme tråden är ett måndags ex.

Men skaffa en UNI 10/0 spole iaf. till de mindre flugorna. Äsch! Att man skriver grovleken på det ena eller det andra sättet är ju inte så noga. Vi vet ju ändå vad det handlar om.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-19, 09:38.

Kommentera

Fast jag har fyra olika rullar textreme. Alla i 6/0. Olika färger, inköpta vid olika tillfällen olika återförsäljare.
                  Kanske bara är jag som är ovan ned just textreme...

Kommentera

Skumt detta med Textreme tråden. Men det är nog som du säger att man får köra in sig på de olika tråd märkena. Litet som när man har köpt ett nytt och annorlunda flugspö.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X