Smörbult imitation? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörbult imitation?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu vill jag veta!
    Varje gång jag använder hantelögon så blir det problem med att flugan går på sidan eller uppochner. Har provat att binda in hantelen på undersidan av kroken men det gör inte så stor skillnad. Det går hyfsat i början av fisket men när flugan blivit rejält blöt så försvinner balansen. Det gäller inte alla flugor men väldigt många.
    Testar ni balansen och kompenserar med flytande material i kroppen eller vingen eller struntar ni i detta? Har det egentligen någon betydelse?
    C&R ???
    Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Ursprungligen postat av V-gubben
      Nu vill jag veta!
      Varje gång jag använder hantelögon så blir det problem med att flugan går på sidan eller uppochner. Har provat att binda in hantelen på undersidan av kroken men det gör inte så stor skillnad. Det går hyfsat i början av fisket men när flugan blivit rejält blöt så försvinner balansen. Det gäller inte alla flugor men väldigt många.
      Testar ni balansen och kompenserar med flytande material i kroppen eller vingen eller struntar ni i detta? Har det egentligen någon betydelse?
      Man får försöka balansera stjärtens/vingens storlek mot ögonens placering. Tycker dock oftast att binda in ögon på undersidan löser problemet. Ett annat sätt att lösa problemet är ju att binda punkvinge som balanserar flugan betydligt bättre än traditionell dito. Nä fy faan för snedseglare, jag kasserar alla flugor som går vingt & snett. Då fiskar dom ju inte bra, vare sig i vattnet eller i huvudet.

edit: vad man ska tänka på när man binder in dom på ovansidan är ju också att ha så lite material som möjligt mellan ögonen och kroken, då blir tyngdpunkten något lägre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
      1 svar
      153 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg .art
      av .art

Arbetar...
      X