Smörbult imitation? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörbult imitation?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Smörbult imitation?

Hej alla fiskegalningar.

Jag är ute efter en bra imitation på Smörbult, tänkte att någon på detta forumet satt inne med den informationen.
    Har hört att just sådana imitationer fungerar speciellt bra här på västkusten efter havsöring.

Skitfiske
    If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Ursprungligen postat av icax
    Hej alla fiskegalningar.

Jag är ute efter en bra imitation på Smörbult, tänkte att någon på detta forumet satt inne med den informationen.
    Har hört att just sådana imitationer fungerar speciellt bra här på västkusten efter havsöring.

Skitfiske
    Vet inte hur en smörbult ser ut men misstänker att en simpa kan vara något åt samma håll. Den går ju att modifiera för att bli mer lik det du vill ha.
    Här är en länk till en rävhårsstreamer:
    http://www.xpress.se/~kstb0037/simparevh.html
    C&R ???
    Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Den såg giftig ut, skall provas så fort som möjligt.

Tack
      If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Kommentera

Är det där en simpa?
        /Lazinko

Kommentera

OK!
          Vet inte om dessa bilder föreställer smörbultar eller simpor
          Men jag tycker i alla fall att någon där var väldigt lik en simpa.
          C&R ???

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
            Är det där en simpa?
            Rävhårsstreamer!
            Länk till hans flugbindarsida!
            C&R ???

Kommentera

Ursprungligen postat av V-gubben
              OK!
              Vet inte om dessa bilder föreställer smörbultar eller simpor
              Men jag tycker i alla fall att någon där var väldigt lik en simpa.
              Jag ser då ingen likhet med någon i sverige förekommande simpa.
              Rötsimpans och oxsimpans "taggighet" saknas ju helt.
              Likaså skäggsimpans skägg och hornsimpans horn.
              Kvar finns då berg- och stensimpa vilka möjligtvis skulle kunna blandas ihop med smörbult. Dessa är dock betydligt mer "tillplattade" i ansiktet (gäller nog alla våra simpor). Dessutom är dessa ganska sparsamt förekommande (jag tror t ex inte dom finns alls på västkusten) medans smörbulten är mycket vanlig i de vatten där bilderna är tagna (västkusten, norra bohuslän samt östersjön vid Loftahammar).

Ska man vara noggrann så finns det i våra vatten ett par (2 eller 3 tror jag) smörbultsarter. Jag TROR att bilderna visar svart smörbult.

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis
                Jag ser då ingen likhet med någon i sverige förekommande simpa.
                Rötsimpans och oxsimpans "taggighet" saknas ju helt.
                Likaså skäggsimpans skägg och hornsimpans horn.
                Kvar finns då berg- och stensimpa vilka möjligtvis skulle kunna blandas ihop med smörbult. Dessa är dock betydligt mer "tillplattade" i ansiktet (gäller nog alla våra simpor). Dessutom är dessa ganska sparsamt förekommande (jag tror t ex inte dom finns alls på västkusten) medans smörbulten är mycket vanlig i de vatten där bilderna är tagna (västkusten, norra bohuslän samt östersjön vid Loftahammar).

Ska man vara noggrann så finns det i våra vatten ett par (2 eller 3 tror jag) smörbultsarter. Jag TROR att bilderna visar svart smörbult.
                Ok!
                Jag är helt rudis på både smörbultar och simpor.
                Har för mig att smörbultar finns i saltvatten medan simpor finns i sötvatten.
                Det kanske är helt galet?
                Tror att simpor är en ganska vanlig art i rinnande vatten och av en viss betydelse för öringen som käkar dom. Elritsan är väl den vanligaste. Har kollat en del provfiskeresultat och har för mig att jag sett simpa där.
                Tror inte att fisken hinner kolla alla detaljer, bara fägen och formen stämmer så kan det smälla till. Har förresten sett andra mönster på simpor så det finns nog en hel del att välja mellan. Fördelen med den som jag länkade till var ju att den var förhållandevis enkel att göra och att materialet, naturfärgad rävrumpa, är både billigt och rätt i färgerna. Man kan ju modifiera efter tycke och smak.
                Jag har Bergqvists bok om flubindning som jag tycker är bra på att visa tekniker mm men kollar man flugorna så är dom inte särskilt lika det dom skall imitera. När det gäller en streamer så kan den vara svår att bedöma när den är torr, bättre är att se den i vattnet in action.
                C&R ???

Kommentera

Det fanns fler flugmönster på simpa på den sidan!
                  Simpa
                  C&R ???

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                  1 svar
                  153 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Arbetar...
                  X