Flugbindning material - råd önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindning material - råd önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugbindning material - råd önskas

Hej,

Tänkte skaffa mig ett enkelt städ för att i första hand binda på vasskydd på gäddflugor (har aldrig bundit tidigare).
    Sonen på 10år tyckte detta lät spännande och legat på mig de senaste månaderna att vi ska börja binda flugor.

Så, vid ett svagt ögonblick lovade jag att inhandla prylar. Jag har tittat på Bauers färdiga kit för gäddflugor som verkar vettigt. Men sen när jag började titta på lösa delar så verkar jag komma billigare undan, kan jag ha missat något, är det kanske så att man får dubbelt upp av vissa delar i satsen?
    Materialet och kem hamnar på runt 800:- (då har jag inte letat lägsta pris)
    Städet blir ett Regent Vise med platta för 420:- (det som ingår i kittet har inte platta)
    Verktyg tänkte jag mig detta för ca 350:- http://www.lakelandflytying.com/8005...-tool-kit.aspx
    Sen en tubnål för ca 130:-

Mitt hopplock blir något billigare, då har jag ändå ett något dyrare städ och kanske något bättre verktyg(?)

Är jag ute och cyklar...kommentarer, synpunkter?

Senast ändrad av stregnil; 2015-05-25, 00:45.

Låter som ett sund ide' att plocka ihop ett eget kit i stället. Dr. Slick grejorna är ju fina. Men undrar om du inte i stället skulle köpa Indiskt utom just saxen som gärna kan vara en Dr. Slick eller dyl. kvalitets sax. Då kommer du undan billigare och klarar dig bra ändå.

Tips:

http://www.dan-tackel.com/2760/spolhallare-tummodell Köp gärna 2 - 3 st hållare så kan du ha dem laddade med olika tråd färger och grovlekar.

http://www.dan-tackel.com/2745/standardsax Denna till hårda material

Och denna till finputsning av mjukare material: http://www.dan-tackel.com/2799/tandad-sax

Regent städet funkar bra på det hela taget. I alla fall så länge du inte kryper under krok storlek 16. Och inte promt måste ha ett fullrotation städ?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-25, 11:24.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Billigaste, vettiga fullrotation städet:

Kommentera

Tänkte lägga till att jag har använt Indiska budget verktyg i åratal utom just "fin saxen" då. Och jag är helt nöjd med dessa verktyg. Inget fel på Regent städet heller, hade ett sådant under ca. 6 år innan det var dags för pensionering av det.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-25, 11:29.

Kommentera

Tack för all info! Jag hittade faktiskt ett Fly Mate beg oanvänt för halva priset, kommer på posten imorgon. Nu har jag köpt på mig allt inkl material förutom sax och trådhållare. Ska leta dessa två sista prylar i helgen... Kan det vara idé att ha en billig kraftigare sax, och en finare (dyrare) sax för finliret?

Kommentera

Bundit Gäddflugor nu i ca 1 år , man behöver inte ett dyrt rymdskepp för att binda flugor , väldigt skönt med ett roterande städ ,, binder själv i ett gammalt städ som jag ej kan rotera , Ska du gå in för att binda flugor , köp inget nybörjarkit , plocka ihop själv ..

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
              Tack för all info! Jag hittade faktiskt ett Fly Mate beg oanvänt för halva priset, kommer på posten imorgon. Nu har jag köpt på mig allt inkl material förutom sax och trådhållare. Ska leta dessa två sista prylar i helgen... Kan det vara idé att ha en billig kraftigare sax, och en finare (dyrare) sax för finliret?
              Varsågod.

Juste att du fick tag på det städet billigare.

Absolut! Man behöver dessa 2 saxar. Det är ju alltid billigare att ersätta en budget sax för typ 35:- än en kvalitets dito. Dessutom är de dyrare saxarna saxarna riktigt skarpa ända ut i spetsarna på skären. Det kan man inte säga om budget modellerna. En bra fin putsar sax är lika viktig som ett juste städ. Kan rekommendera Dr. Slick saxarna. I synnerhet Arrowhead modellen. https://mistpool.com/product_info.php?products_id=2085 Finns som ekonomi variant också. Den duger säkert bra.

Vad det kommer an på trådhållare, så duger den Indiska med tum platta helt ok. Jag har 3 st sådana och är nöjd med dem. Har iof. en med keramiskt inlägg från Stonfo också. Men tycker inte att den är så värst mycket bättre egentligen. Tum plattan, ger dig ett bekvämt grepp.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-29, 08:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
              1 svar
              140 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Arbetar...
              X