Lite tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite tips?

Som titeln säger så skulle jag vilja ha lite tips och då undrar ni kanske vad jag vill ha för tips?

Jo jag är ganska ny inom flugfisket och undrar om ni inte skulle kunna skriva era favorit flugor för de fiskar ni brukar fiska (skulle vara bra med en fluga per fisk art annars blir det för mycket för mig att hålla reda på ).

Ni behöver inte lämmna några beskrivningar på flugorna om ni inte orkar, de kan jag leta upp själv.

Om ni känner till någon bra bok med lätt förklarliga mönster som ni kan tänka er att en nybörjare skulle fatta så kan ni gärna tipsa om det med.

Tack på förhand //Tribbe

Ojoj,

det finns fler flugor än vad det finns fiskare.

Tips på bra bok måste vara "Flugbindning på mitt sätt" Lennart Bergqvist.
    Där finns båda lätta och "svåra" mönster.

Generella tips för fluga till viss art är svårt det är vad som finns att äta som styr det dom äter.

Men generellt sett kan man säga att större öring oftast är fiskätande så Zonker funkar ofta bra.

Till harr är iat haröra och streaking caddis ett måste. Även superpuppan.

Kommentera

Jag gillar att använda en Zonker eller en Muddler när jag fiskar regnbåge!
      Och till abborre är det nog en Röd A.P Goldhead!
      En bra torrfluga är Red Tag den är super till Harr!

Lycka till med flugfisket!!!!
      Fishing4life

Kommentera

En torrfluga som du bara måste ha är Europatolvan, E-12.
        Den är relativt lätt att binda och det är endast 3 material förutom krok och bindtråd. Du hittar säkert massor med beskrivningar om du söker på nätet.
        Jag binder den på krokstorlekar 10 till 14.
        På Pelles fiske http://www.pellep.com/ finns en beskrivning på en våt variant med guldhuvud!
        C&R ???
        Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Tack för tipsen. Red Tag och Europa 12'an äger jag.
          Så de andra får jag väll försöka binda ihop på någe vis. :P
          Jag går en flugbindnings kurs men vet dock inte vad som ligger framför mig där, vet bara att nästa gång ska jag få lära mig klinkhammers.

Jag är gärna öppen för fler tips.
          Mvh//Tribbe

Kommentera

Ett tips är att besöka forumet på www.edgeflyfishing.com där finns information av alla dessa slag.

En måstefluga är flashback den är enkel att binda.

/cobol

Kommentera

Tackar igen!

Kommentera

Vad jag har förstått så ska flugor med hjort hår vara bra, men jag har inte riktigt fattat hur man binder hjorthårs flugor någon som skulle vilja försöka förklara det för mig? det kanske är svårt att göra.. Jag har åtminstonde en bit hjorthår liggandes här hemma som jag skulle vilja lära mig att använda.

Boken "Flugbindning på mitt sätt" finns den att få tag på för under 300? eller är jag för snål då?

Mvh//Tribbe.

Kommentera

Hjorthårsplugor är bra.. T.ex. streaking caddis, muddlers etc.

tror det är svårare att förklara än att binda.. Trial and error.

kolla www.fluepapiret.dk dom har en hel del beskrivningar. Annars så finns ju www.rackelhanen.se

Om boken finns att få tag på för under 300.. knappast men den finns ju att låna på biblioteket så kan du ju känna lite på den innan du slår till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tribbe
                    Vad jag har förstått så ska flugor med hjort hår vara bra, men jag har inte riktigt fattat hur man binder hjorthårs flugor någon som skulle vilja försöka förklara det för mig? det kanske är svårt att göra.. Jag har åtminstonde en bit hjorthår liggandes här hemma som jag skulle vilja lära mig att använda.

Boken "Flugbindning på mitt sätt" finns den att få tag på för under 300? eller är jag för snål då?

Mvh//Tribbe.
                    jovisst kan du få tag på den för under 300:- , capricorn hade den för halva priset men den blev slutsåld fort som attan. det börjar närma sig bokrean (februari nån gång) då kanske du kan hitta den för en billigare peng. jag har själv lånat den på biblioteket men jag tycker inte att den är så bra som alla påstår,har försökt binda en montana nymf med hjälp av den boken, det gick inget vidare. tycker den är bäst om man kompletterar den med andra böcker (Dvs. om man är nybörjare) såsom "flugbindarens stora handbok", "flugbindarens ABC" och "flugbindarboken". det bästa är då att låna alla dessa på biblioteket, att köpa dem blir en förmögenhet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    153 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X