Streaking Caddis... hur svårt kan det va att binda den??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Streaking Caddis... hur svårt kan det va att binda den???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Streaking Caddis... hur svårt kan det va att binda den???

Har precis skaffat en bit hjorthår och provat på att binda en eller ett par sådana.... Med sjukt varierat resultat, men kan säga att ingen av dem blev särdeles bra.
    Har använt denna film som utgångspunkt
    Men har använt annat mönster då jag inte hade det de använde i filmen. Använde gul bindtråd 8/0 då det var den starkaste jag hade hemma, samt flyrite cream. Inga problem så långt... problemet kommer när jag ska binda in hjorthåret.... Gör som på filmen. Lägger det över flugan och drar två lösa varv innan jag drar åt... kruxet är bara det att håret vrider sig och hamnar snarare på sidan av "flugan". Även om jag lägger det på sidan av "flugan" så är det ingen garanti att det hamnar på ovansidan. Så hur svårt kan det va att få det rätt?
    Nästa knep är att få rätt dosering av hjorthåren... för jag kan ju säga att den är rätt gles undertill. Men tar jag mer blir det än svårare att binda in. Så tips mottages mer än gärna på hur man binder denna enkla men ack så svåra fluga.
    Sen är jag lite nyfiken på om jag är helt ute och cyklar med mönstret eller om ni tror att det kan funka. Det var i alla fall vad jag hade hemma, så jag experimenterade lite.

Det du säger om att håret vrider sig på kroken, och det är just vad det ska göra. Men det ska inte hamna enbart på ett ställe på kroken. Det ska fördela sig jämnt över hela det partiet av kroken.

Antagligen tog du allt för litet hår i bunten. En bunt hår ca. 1 1/2 gång så tjock som en ordinär blyerts penna är vad ska du ha.

Placera hår bunten snett över krok skaftet innan du lägger på tråd varven.

Om du tycker att en tjock hårbunt är besvärlig att hantera på en gång? Bind in en bunt först. Därefter en till på den glesa(re) platsen. Du ska ju ändå frisera flugan efteråt så det gör inget om de nedre delarna av stråna sticker ut litet olika. Däremot måste du försäkra dig om att hårspetsarna som utgör själva vingen är till största del lika långa. Vingen, ska sticka ut ca. en halv cm bakom krok böjen. Det kan iof. bli litet problematiskt om du väljer att fylla ut med en extra bunt hår?

Ideal profilen på en sådan vinge är att de längsta stråna utgör en liten och kort spets i mitten av vingen. Men är inget absolut krav för det.

Naturellt brun - grått Hjorthår funkar alltid. Har du sedan bara en något mörkare kropp, så spelar inte bindtrådens färg så himla stor roll. Det mesta av den döljs ju ändå bland håret.
    Men cream till kroppen borde ändå fungera, om ej idealiskt eftersom man vill ha en kontrast mellan vinge och kropp.

Visst är en ribbad sådan kropp snyggare som killen i videon gör. Men jag misstänker att risken att fisk tänder kan skära av bind tråden är tämligen stor. Den del av tråden man dubbar med, har ju ändå ett visst skydd av materialet.

En helt svart Streaking Caddis på krok 14 är en fin Bäcknattslända imitation och "siluett fluga" också.

Tips. Skaffa en kevlar bindtråd 100 denier. Den är tunn men rackarns så stark! Blir platt dessutom när du drar åt den. Kan med fördel vaxas litet eftersom den är något glatt. Är kanon att använda till div. streamers också. Du har även en ännu tunnare variant på 50 denier om du vill ha till nymfer och mindre torrisar också? Går att färga med vattenfast tusch penna innan du lackar huvudet vid behov. Svart tråd är ju bas färgen no 1. Grå tråd, är ju neutral och bra till det mesta.

Tips 2: Använd en 2 mm bred och lika tjock remsa foam som du tät lindar kroppen av i stället för dubbing. Du spar tid och jobb + att flugan får betydligt bättre flytkraft. Som alltid med sådana här kroppar av foam. Dra bara inte åt den allt för mycket! Ju plattare foamen blir? Ju sämre flytkraft får den.

Jag använder väldigt ofta foam till torrfluge kroppar nu mer. Dubbar jag vid något tillfälle? Då blir det Bäver dubbing vilken av naturen inte suger åt sig vatten.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-08, 16:24.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

aha... jag trodde att hårspetsarna skulle vara på ovansidan av flugan men att de bakre håren som man sedan klipper ned, skulle vara runt själva flugan.

Det ska alltså vara så pass tjockt...
      Då är det ju en rätt knepig fluga att binda ändå... ska försöka ett tag till med det jag har så får jag se om jag får till det.

Hmm, kevlar bindtråd... Färgen spelar ingen roll misstänker jag? Finns sådan bindtråd bara inom flugbindning eller kan jag hitta den även i någon sy-butik?

Tack för alla tips.

Kommentera

Jo, de nedre delarna som du sedan trimmar ned till ett koniskt bröst ska ju hamna nästan vid krok ögat och hår spetsarna blir då vingen.

Det tar någon fluga innan man kommer över känslan att det är knepigt att binda en Streaking Caddis. Men sedan, så går det hyfsat smidigt.

Nä, välj en tråd färg som smälter in med håret på ett vettigt sätt bara. Tror inte att du kan hitta kevlar tråd i sy butikerna. Den slags tråden är ju väldigt speciell. Möjligen, används den till typ tält duk och dylika material också?

Varsågod.

Den här butiken har 100 denier tjock sådan tråd: Jag handlar mycket av den här killen som är väldigt bra att ha att göra med: http://uffesflugorochfiske.se/article-24726523

Även Textreme's vanliga tråd är stark och bra till flugor ned till storlek 18 i alla fall. Klarar säkert #20 - #22 också, men så små krok har jag inte bundit på sedan många år.

Deras 8/0 är lika tunn som en ordinarie 0/12 ca.

Tycker nog att Davie McPhail's bind beskrivning är vettigare:

Ethel The Streaking CaddisMaterials Used,Hook, Fulling Mill Super Grub size 14Thread, Cahill Uni-8/0Body, Caddis Life Cycle in GingerWing, Roe Deer HairHead ...
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-08, 18:48.

Kommentera

Har sett den. Men den verkade så krånglig när det var flera buntar som skulle bindas in. Kändes också som att det gick åt mycket mer hjorthår på den flugan än på den andra beskrivningen.
          Det knepiga blir att få hårspetsarna att vara på ovansidan av flugan medan resten av håren vrider sig runt flugan... riktigt knepig att binda måste jag säga... Ändå verkar det så sjukt enkelt!

Kommentera

Jo, det är inte lätt att få till det så där i början och inlärnings kurvan är ju ganska brant. Men envisas på bara så kommer du att få till det. Övning ger färdighet som det gamla ordspråket säger.

Det finns iof. en variant på Streaking Caddis med samma dubbing kropp, där man först binder in hår bunten någon mm bakom krok ögat, men med hår bunten pekande ut över krok ögat. Var noga med att klippa bort det överskott som pekar ut bakom trådens infästning så mycket du kan bara. Därefter viker man hela hår paketet bakåt som en enda vinge och gör fast den några mm bakom där man fäste in bunten med några varv tråd och whip finish verktyget, så att man får ett bröst. Till sist så putsar man till vingkanten så att den får en jämn och juste Nattslända vinge profil Ser ju inte lika elegant ut som S.C. Men funkar säkert lika bra, och är betydligt mer lätt jobbad. Tyvärr, minns jag inte namnet på den varianten.

Men så här ser den ut:

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-09, 10:40.

Kommentera

Så det är bara att nöta på med flugan? Du har inget bra handfast tips på hur man kan göra för att faktiskt få hårspetsarna på ovansidan? Som jag gör nu så håller jag dem rakt över kroken. Drar två lösa varv. Sedan drar jag åt tråden och släpper bunten med hår. Men då vrider sig hela knipet med hår som jag bundit in runt kroken. Det stannar liksom inte kvar på ovansidan.

Kommentera

Ja, nöt på du bara. De fina exemplaren kommer med tiden för dig.

Aha! Jo, du måste behålla greppet om bunten, en liten bit nedanför vingen och om kroken tills att du är klar med infästningen. Likaså, behåll detta grepp tills att du har lindat 4-5 hårda spiral varv tråd genom det hår som spretar ut efteråt. Släpper du greppet redan vid de första varven tråd som du gjorde. Då vrider sig definitivt hela paketet. Nu, bör du befinna dig med tråden straxt bakom krok ögat. Gör 5 varv med tråden + ytterligare 5 med whipfinish verktyget och dra åt - klipp av tråden. Det senare bara om du är nöjd med hårets tjocklek dvs? Nu kan du frisera bröstet utan att riskera att klippa av den ännu inte säkrade tråden i processen.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-10, 09:25.

Kommentera

aha.. då är jag med. Provad det och då gick det avsevärt mycket bättre
                  Bu gäller det bara att få resten av håren att sprida sig runt kroken och få till själva trimningen så är jag hemma
                  Jag gissar att jag har för tjock tråd. Ska se om jag kan skaffa något starkare tråd. Tack för tipsen

Kommentera

Gött!

Om några S.C. till så är du säkert i mål med de andra momenten också.

Om du inte redan har gjort detta? Skaffa sedan en kvalitets sax med tandade skär. Dels, får du en sax som är rakblads vass ute i spetsarna på skären. Och dels så gör tänderna att den klipper hår mycket bra. : http://www.flugbindning.com/sv/saxar...-arrow-35.html

Jo, jag kan tänka att du reagerar över priset. Men en sådan sax är väldigt lång livad så länge du inte klipper i hårda material utan endast använder den till fjäder och hår. Saxen, är faktiskt ett lika viktigt verktyg som städet. Använd i stället en billig Indisk sax som du kanske redan har från ett bind kit? Till hårda material. Blir ju mindre kännbart att byta ut en sådan 35:- sax än din kvalitets sax.

Min Arrowhead sax har 3 år på nacken nu och har klippt många "mil". Den är lika bra som när jag köpte den.

Njae, grovlek 8/0 är inte så grymt kraftig faktiskt. 6/0, är vad som brukar användas till Hjort hår. Men den där 100 denier Kevlar tråden, är ju trevligare att binda med i och med att den i högre grad försvinner ner i håret och gör de avslutande lindningarna nättare. Till andra flugor kan jag som sagt rekommendera den vanliga Textreme tråden.

Varsågod.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-10, 18:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X